Test BMW 840d xDrive Cabrio: S větrem ve vlasech proti proudu

Kabriolety a vznětové motory prý nejdou dohromady, protože otevřená auta mají být o svobodě. Ale co když taková kombinace může fungovat?
img_1442-1100x618.jpgCelá galerie 28 Zdroj: Autoweb.cz

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 8.2

BMW v červnu 2018, na čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans, představilo novodobou osmičku, kterou nejprve uvedlo jako luxusní grand tourer. Později rozšířilo nabídku o kabriolet a čtyřdveřové GranCoupe, což jsou karoserie, s nimiž se předchůdce z devadesátých let nevyráběl. Automobilka počítala se všemi třemi karosářskými variantami od začátku vývoje. BMW už při oficiální dynamické prezentaci kupé ukázala novinářům produkční verzi kabrioletu, jehož odhalení veřejnosti proběhlo o několik týdnů později. Gran Coupe přijelo až na začátku léta 2019 jako poslední verze nabídky.

Moderní řada 8 nijak nevybočuje ze současného trendu mnichovské automobilky, ale na rozdíl od jiných modelů se ubránila mohutným ledvinkám. Oproti ostatním bavorákům je osmička opticky rozpláclá. Tento dojem vytvářejí široké ledvinky s aktivními lamelami a nizounké přední i zadní světlomety. Designéři měli při navrhování kabrioletu těžký úkol, protože kupé je charakteristické krásnou nízkou dlouhou siluetou. Návrháři neměli možnost ji zachovat, ale velmi se jí přiblížili. Ať už je plátěná střecha natažená, nebo ne, otevřená karoserie vypadá senzačně. Zvláště, když jí necháte vyniknout nepřehlédnutelným lakem.

BMW se netají tím, že chce se znovuzrozenou řadou 8 konkurovat největším hráčům v kategorii luxusních cestovních kupé, kterými jsou Bentley Continental GT a Mercedes-Benz S Coupe. Osobitý design exteriéru je důležitý, ale potenciální zákazníky zajímá hlavně interiér. Vnitřek osmičky je čalouněn kvalitní kůži Vernasca, ozvučen špičkovým audiem Harman Kardon a vyzdoben hliníkem a skleněnými doplňky, mezi nimiž vyčnívá křišťálový volič převodovky se svítící osmičkou uvnitř. BMW dobře ví, že cílová klientela je náročná a neponechalo nic náhodě.

Když budu považovat vrcholné BMW M8 za samostatný model, jsou kupé, Gran Coupe a kabriolet dostupné se zážehovými motory 40i a M50i a vznětovým motorem 40d, kterým poháněný testovaný kabriolet. Třílitrový řadový šestiválec TwinPower Turbo roztáčí kola silou 320 koní a 700 newtonmetrů. Motor je výborně sladěný s osmistupňovou automatickou převodovkou od ZF, je dobře odhlučněný a dává o sobě vědět hutným zvukem. Ačkoli je kultivovaný a příjemný na ježdění, nemůžu se zbavit dojmu, že je zároveň největším negativem otevřené osmičky jako takové.

Kabriolety jsou o svobodě, o níž jsou i benzinové osmiválce. Nechápejte mě špatně, protože vznětový šestiválec má slušnou sílu a solidní dynamiku, kterou dokáže spojit s úsporností, ale pořád vzpomínám na dunění a burácení osmiválcového kupé M850i xDrive. Hrozně rád bych chtěl mít podobný zážitek i s nebem nad hlavou, kdy mezi podmanivým zvukem motoru a mnou nebude žádná překážka. Zvuk bude moci prostoupit do mého nitra a vyrýt tam další nesmazatelnou vzpomínku, k níž se budu opakovaně vracet v dobách, kdy se světové mocnosti definitivně zblázní a udělají velkou tečku na konci příběhu o osmiválcích.

Ale vraťme se k testovanému autu. BMW 840d xDrive Cabrio je nefalšovaný obrovský kabriolet, který dovoluje čtyřem pasažérů, aby si užívali hřejivých slunečních paprsků a větru ve vlasech. Na zadních sedadlech je sice méně prostoru pro nohy, ale dlouhá otevřená karoserie je překvapivě pevná. Největší vliv na torzní tuhost má technologie Carbon Core, jejíž pomocí je vyrobeno karbonové jádro.

Osmička je vybavena moderními technologiemi, které usnadňují život s kabrioletem v různém počasí. Nad zadní sedadla lze nasadit deflektor vzduchu, sedadla mají ofuky v opěrkách hlavy, takže umí foukat teplý vzduch na krk při jízdě se staženou střechou v chladnějším počasí, a všechna čtyři boční okna lze ovládat jediným tlačítkem. S elektricky ovládanou plátěnou střechou se dá manipulovat i při jízdě, a to až do rychlosti 50 km/h.

Emoce benzinového osmiválce jsou určitě lepší, ale to neznamená, že dieselové kabrio jezdí špatně. Pevná karoserie se nekroutí ani v rychleji projížděných zatáčkách a nic podobného se neděje ani při jízdě na sérii nerovností na silnici, kde se u běžných kabrioletů projevuje nižší torzní tuhost. Hnací síla turbodieselu je pro rychlejší svezení na okreskách dostačující a pohon všech kol xDrive napomáhá silné přilnavosti k asfaltu. Standardně dodávaný adaptivní podvozek je poddajný, a když mu odpustím občasné tvrdší rázy od dvacetipalcových kol, je pohodlný a bezvadně se hodí na neuspěchané toulání krajinou.

Standardní výbavou osmičkového bavoráku je rovněž variabilní řízení, které je v městských rychlostech lehké a hodně strmé, ale v rychlostech nad 65 km/h výrazně ztuhne, trochu zpomalí a zpřesní, aby usnadnilo precizní průjezdy zatáčkami při rychlejším tempu jízdy. Možnosti nastavení motoru, převodovky, podvozku a řízení jsou rozsáhlé, ale kvůli zaměření kabrioletu není na škodu se držet blízko defaultního komfortního nastavení, protože s ním funguje nejlépe.

U většiny testovaných bavoráků mám ve zvyku přepínat mezi dvěma různými nastaveními, pro běžné a sportovní ježdění, což jsem využíval i v osmičkovém kupé, ale v ležérním dieselovém kabrioletu necítím stejnou potřebu. Tohle auto zkrátka není o sportování, nýbrž o tom, abyste si za jeho volantem užili života. Pokud nepatříte k řidičům, jež nebaví zkoumat různá nastavení, v osmičce můžete použít adaptivní jízdní režim, který přizpůsobuje nastavení aktuálnímu stylu jízdy. S lehkou nohou nechává auto pohodlným, ale když zadupnete plyn do podlahy, okamžitě vše změní do sportovního nastavení.

Kabriolety s turbodieselem pod kapotou jsou zvláštní, ale BMW 840d xDrive Cabrio ukazuje, že to může fungovat. Pohání jej uživatelsky příjemný a přitom výkonný motor, který má hezký zvuk a nízkou spotřebu paliva. Kabriolet s hmotností přesahující dvě tuny umí jezdit se spotřebou pod 7 litrů na 100 kilometrů, která je přibližně poloviční oproti benzinovému osmiválcovému M850i. Komfortní naladění celého auta umožňuje cestování přes celý kontinent tam a zpátky, aniž byste z něj vystoupili unavení a rozlámaní.

Cestování jako v peřinkách ale není zadarmo, protože cena BMW 840d xDrive startuje na 2 915 900 Kč s DPH. Jestliže zatoužíte po charakterním zvuku osmiválce a dalších vlastností s ním spojených, připlatíte si více než 600 000 korun. Pokud na drahý příplatek máte, určitě toho využijte, protože vaší odměnou bude nespočet úsměvů na rtech a nezapomenutelných zážitků.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)5,2 s
Spotřeba v testu (l/100km)7 l/100km
Motor
Konstrukceřadový šestiválec
Palivonafta
Plnění2x turbodmychadlo
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2 993 cm3
Převodovkaosmistupňová automatická ZF
Poháněná kolavšechna (xDrive)
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)235 kW/320 koní v 4 400 ot./min.
Točivý moment (Nm)700 Nm v 1 750 – 2 250 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)250 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)5,9 – 6,3 (l/100 km
Objem nádrže (l)66 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4 851 mm
Šířka (mm)1 902 mm
Výška (mm)1 345 mm
Rozvor náprav (mm)2 822 mm
Provozní hmotnost (kg)2 030 kg
Zavazadlový prostor (l)280 – 350 l
15.10.2019 12:00| autor: Lukáš Volšický | zdroj: Autoweb.cz

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist