autoweb.cz > BMW > BMW 2 > Test BMW 216i Active Tourer: Městský cestovatel má před důchodem
Test BMW 216i Active Tourer: Městský cestovatel má před důchodem
Dynamika 7
Chování na silnici 8
Provozní náklady 9
Praktičnost 9
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8.2
Automobilový svět se mění a požadavky zákazníků s ním. Některé segmenty trhu rychle vzkvétají, jiné pozvolna vadnou. Tímto tvrzením můžeme popsat stále se zvětšující kategorii SUV a upadající kategorii rodinných MPV. Na dnešním trhu se nachází už jen málo těch kdysi krabicovitých aut snažících se nabídnout co největší možný prostor pro posádku na zvoleném půdorysu karoserie.
I kategorie MPV se v posledních letech změnila a z velkých sedmimístných aut se stala menší pětimístná, vhodnější pro každodenní život v přeplněných metropolích. Jedním z posledních zástupců segmentu je BMW 2 Active Tourer. Ačkoli patří k tomu nejstaršímu, co BMW v aktuální době nabízí, rozhodně nepatří do starého železa. Fanoušci značky mu nejsou naklonění, ale znamená to, že jde o špatné auto? Pravdu jsem zjistil, když jsem se vydal do svatostánku značky BMW Welt v Mnichově.
Pokročilý věk Active Toureru je patrný už při prvním pohledu zvenčí. I když jeho karoserie nese moderní prvky výbavy, jako jsou například adaptivní LED světlomety, rysy karoserie jasně ukazují, že se díváme na bavorák navržený v první polovině tohoto desetiletí. Málo ostrých zlomů a více zaoblení – tím se design rodinné dvojky liší od současných modelů značky. Při pohledu z boku vynikne krátká příď, kterou umožňuje motor uložený napříč a pohon předních kol (pohon všech kol je dostupný u silnějších motorizací), a rozvidlené A-sloupky.
To nejdůležitější, proč je Active Tourer mezi zákazníky BMW celkem oblíbený, se nachází uvnitř. Interiér je prostorný a vzhledem ke konstrukci karoserie „do výšky“ nabízí vyšší posez, který bude vyhovovat většině běžných řidičů, protože se do vozu příjemně nasedá a zajišťuje dobrý výhled ven, a to do všech stran. Zajímavostí je, že řada 2 patří k posledním modelům značky, jejichž interiéry jsou vybaveny klasickými ručičkovými přístroji.
Zacílení na rodiny je zřejmé. Prostor na zadních sedadlech je dostatečný a zavazadlový prostor o základním objemu 468 litrů lze sklopením zadních opěradel zvětšit na 1 510 litrů. K tomu je tu bonus ploché podlahy zavazadelníku a možnosti částečného sklopení zadních opěradel, která jsou dělená v poměru 40:20:40.
Shrnutí vlastností, které Active Tourer nabízí, bychom měli, takže se pojďme podívat, jak vlastně jezdí. Do týdenního testu jsem jej dostal se základní motorizací 216i, jejíž označení ukrývá zážehovou tříválcovou patnáctistovku, která díky přeplňování turbodmychadlem dosahuje 109 koní a 190 newtonmetrů. Na malý motor to nejsou špatné hodnoty.
Motor překvapuje rychlou odezvou na plyn, ale jízdní dynamika je slabá. Nepomáhají jí ani dlouhé převody šestistupňového manuálu, protože 216i Active Tourer dokáže na trojku uhánět až 170 km/h, přičemž nejvyšší rychlost dosahuje 190 kilometrů v hodině. Takovou rychlostí ale většina majitelů nikdy nepojede. Ačkoliv jsem se pochopitelně těšil na neomezené německé dálnice, záhy jsem zjistil, že motorizace 216i není z těch, kterým se líbí jízda naplno.
Pružná dynamika nad 110 km/h je vlažná a nejekonomičtější jízdní tempo se nachází mezi 120 až 135 kilometry v hodině. Motor, pracující na spodní hranici silného středního pásma, si při jízdě po rovině žádá okolo pěti litrů benzínu na každých 100 kilometrů. Při vyšších rychlostech už spotřeba rapidně vzrůstá. Pokud se však spokojíte s pomalejším tempem cestování, rodinný bavorák s velkou nádrží na 51 litrů paliva vás odmění reálným dojezdem až 950 kilometrů. To určitě zpříjemňuje dlouhé cesty, když rádi omezujete přestávky a zastávky na nutné minimum.
Sympatickým překvapením je podvozek s variabilním nastavením tuhosti tlumičů, který je přiměřeně tuhý a velmi pohodlný. Jízdní pohodlí je výborné a napomáhá mu i kvalitní odhlučnění od motoru. Trochu lepší by mohlo být odhlučnění od podvozku a kol, ale nejčastěji se hluk dostává do interiéru při rychlé jízdě na hrubém asfaltu. Ve městech, do kterých je Active Tourer určený především, se však takové jízdní podmínky ale nevyskytují.
Řidiče BMW 2 Active Tourer hlavně manévrování ve městech, které usnadňuje řízení s velkým rejdem a lehký předek vozu, který je následkem použití kompaktního motoru. Při zatáčení není Active Tourer těžkopádný, dobře se řídí a ještě lépe se s ním parkuje.
I když Active Tourer neosloví zastánce tradičních BMW, jedná se o dobré auto, které dokáže zaujmout prakticky myslící klidné řidiče. Je pohodlné, prostorné a umí jezdit za cenu nízké spotřeby paliva, kterou lze udržet pod sedmi litry na sto kilometrů. Není divu, že jsou active tourery mezi zákazníky oblíbené, ale už tomu nebude dlouho. Už zanedlouho zmizí ze sériové výroby, protože BMW uvádí, že nevyvíjí nástupce. Trh s MPV se postupně zmenšuje a mnichovská značka raději upřednostní stále oblíbenější crossovery.
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 11,3 s |
Spotřeba v testu (l/100km) | 6,2 l/100km |
Motor | |
Konstrukce | řadový tříválec |
Palivo | benzín |
Plnění | turbodmychadlo |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1 499 cm3 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 80 kW/109 koní v 4 300 – 6 500 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 190 Nm v 1 380 – 3 800 ot./min |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 190 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5.8 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 51 l |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4 342 mm |
Šířka (mm) | 1 800 mm |
Výška (mm) | 1 586 mm |
Rozvor náprav (mm) | 2 670 mm |
Provozní hmotnost (kg) | 1 425 kg |
Zavazadlový prostor (l) | 468 / 1510 l |
Ceny | |
Základní cena modelu | 624 000 Kč |
Základní cena test. verze | 624 000 Kč |
Cena testovaného vozu | 753 000 Kč |