Test Audi RS5 Competition Plus: Zabiják pro fajnšmekry

Je vám RS5 málo? Nevadí, Audi nabízí ještě něco navíc, a to pro opravdové řidiče.
dsc_0471jpg-1100x618.jpgCelá galerie 25 Zdroj: Bart Běhal

Kdo jednou okusí, jaké to je řídit silný vůz a ovládat plynový pedál, pod kterým se skrývají stovky koňských sil, málokdy řekne, že ho to nebaví. Přesně proto vznikají sportovní sedany, kombíky či SUVčka, která se dají používat každý den a zároveň si s nimi řidič může zařádit. Testované Audi RS5 Competition Plus je ale něčím skutečně specifickým. Jde totiž o extrémní verzi již extrémní verze.

Co tím chce básník říci? Když se v roce 2007 začala prodávat první ostrá verze populární A5 – tedy S5 – dala se sehnat s nyní už sběratelským motorem 4,2 V8 a výkonem 350 koní. Už to bylo hodně solidní. Typ RS5, který přišel o pár let později, zážitek z německého sporťáku ještě navýšil.

Navenek tolik ne, uvnitř takřka vůbec, ale jízdní vlastnosti, tam se lámal chleba. RS5 přidává 100 koňských sil, místo jednoho turba má dvě a díky zrychlení z 0 na 100 za 3,7 sekundy trumfne klidně Porsche 911 Carrera. Těžko věřit, že i tohle by mohlo být málo.

Ale je to tak, řidič, který by si přál stále ještě přitvrdit, má teď možnost. A výjimečně nejde jen o navýšený výkon, který může být nicneříkající. Audi totiž verzí RS5 Competition Plus cílí na ty řidiče, kteří nejsou jen teoretiky, jejichž jedinou vášní je lítat dvoustovkou po dálnici a neustále protáčet výfukové klapky.

Sám sobě servisákem

Řešení je snadné, ale zároveň hodně netradiční. V době, kdy si v běžném novém voze člověk ani nevymění žárovku ve světlometu, nabízí Audi mnohamilionový produkt, ve kterém si pomocí speciální drobné sady nářadí může řidič sám manuálně nastavit třístranně seřiditelné tlumiče. A to po otevření kapoty či demontáži kol.

Zní to sice náročně, ale vše vypadá snadně. Během krátké chvíle se světlá výška vozu sníží o 10 milimetrů. Cílem je ozkoušet maximální možnosti vozu, a to především na trati, jak mě při předávání klíčků upozornil PR automobilky pro Českou republiku Jiří Rozkošný. Využívat všechny možnosti šestiválcového benzínového motoru o síle 450 koňských sil je v běžném provozu takřka nemožné. Natož po úpravách.

Až na trati lze docenit speciálně nastavené tlumiče, jejich tvrdost a odskoky či boční náklony automobilu. Já jsem takovou možnost neměl, naštěstí kolega z webu Autosalon.tv ano. RS5 Competition Plus si poctivě ozkoušel na španělském okruhu Ascari a nemohl si ho vynachválit.

Zjistil, kdy je auto přetáčivé, jak fungují keramické brzdy, jak projíždět zatáčky pod plným plynem, ale také jak přesně to vypadá, když rozjeté Audi vypálí při nezvládnutém manévru mimo asfalt. Však si jeho test klidně pročtěte.

Zábava navíc něco stojí

Plno nadstandardní zábavy samozřejmě také něco stojí. V základu si můžete vůz pořídit za 2 495 500 Kč, paket Competition Plus částku vyšponuje na 3 320 500 Kč. Čímž se dostáváme přesně k testovanému modelu a pojďme se tedy podívat, co auto nabízí bez příplatkové výbavy.

Málo toho není, namátkou jde například o Audi connect safety se vzdáleným ovládáním vozu, multifunkční tříramenný vyhřívaný kožený volant, paket matné hliníkové optiky exteriéru, pedály a opěrku pro nohu z ušlechtilé oceli, podsvícené hliníkové nástupní lišty s emblémem RS5, Matrix LED světlomety s dynamickými směrovými světly nebo třeba čalounění stropu z černé tkaniny.

V ceně byla i šedá barva Nardo. Obecně mi móda barevně vykřičených sporťáků narozdíl od mnoha ostatních vůbec nevadí, ale schovat hltače asfaltu do decentní a trochu fádní barvy také není špatný nápad.

A teď už ty příplatky. Nejvíce samozřejmě stál paket RS Competition plus, ale pod cenovkou 378 700 Kč se skrývají například fantastická skořepinová sedadla, která jsou – jako ve správném sporťáku – manuálně ovládaná. Nádherná dvacetipalcová kola s pětipaprskovým designem Y, která z na první pohled trochu neviditelného vozu dělala stroj, ze kterého je třeba mít respekt. A dál sportovní výfukový systém s matně černými koncovkami, sportovní podvozek PRO, sportovní diferenciál a hlavně také navýšení rychlosti na 290 km/h. Další desítky tisíc spolknou třeba zatmavená skla, paket smartphone nebo head-up displej.

Závodní svezení pro pokročilé

Auto ale vypadá nádherně a podobnou radost zažijete za volantem. Oproti tradičnímu RS je tohle tvrdší a působí nebezpečněji. Připravte se na opravdu závodní svezení pro pokročilé řidiče. Na digitálním kokpitu si například můžete navolit, aby vám vůz ukazoval, kolik procent výkonu využíváte. Musel jsem se k RS5 chovat opravdu hrubě, abych se k cifře 100% skutečně přiblížil. Jak moc hrubě raději ani nebudu říkat, příště už by mi takové auto taky nikdo nemusel půjčit…

RS5 se v zatáčkách ani nehne, stopu drží naprosto neskutečně, závodní sedačky snad ani nejsou třeba. Plusem je to, že software ve voze je skutečně inteligentní a pozná, kdy chcete auto trápit a kdy jet jako normální člověk. V tu chvíli vozidlo zvolní a řidiči jízdu všemi způsoby usnadní.

Audi má nádherný zvuk, jeden z nejhezčích, jaký jsem kdy u sériového auta slyšel. Klapky ve výfuku svádí k tomu, se na silnici předvádět, ale i když nemáte zrovna přepnuto na RS mód, zní dunivě. Zároveň se u auta povedla báječná věc, i v opravdu vysokých rychlostech můžete v autě mluvit se spolujezdcem, klidně naprosto potichu, a výborně se slyšet. Je to parťák na každodenní užívání, když je třeba.

Ale pokud vážně chcete RS5 Competition Plus používat každý den, je třeba – odpusťte mi tu korporátní mluvu – ho navnímat. RS5 totiž slušně kopíruje asfalt a i ty nejnižší obrubníky na městských sídlištích mohou na parametry vozu být nepřijatelné.

Nesedíme v kanceláři IT pracovníka

Má smysl probírat u takového vozu detaily, jako prostor na zadních sedadlech či místo v kufru? To všechno je tu tak trochu vedlejší. Ale výsledek je pozitivní, RS5 přece pochází z klasické A5. Takže vpředu příjemné posezení bez trápení, dozadu trochu omezenější prostor při nastupování a místa tak akorát. To znamená dospělák by neměl moc cukat hlavou a roztahovat se koleny. Kufr má objem 465 litrů a díky pátým dveřím je skvělý přístupný.

Uvnitř Audi vládne ještě stále technologický minimalismus, převládají tlačítka a dotyková obrazovka, která má jen 10,1 palce. Mercedes či BMW s obřími obrazovkami prominou, u sportovně laděného vozu tohle vypadá podstatně lépe a dynamičtěji. A ne jako když sedím v kanceláři IT pracovníka… Že je to i uživatelsky přívětivější, o tom ani není třeba mluvit.

Fajn je také to, že se na ničem zbytečně nešetřilo. RS5 má například špičkový audiosystem Bang & Olufsen, ačkoliv je tu tak trochu navíc. Přiznávám se, že jsem rádio nezapl ani jednou. Proč? Hezčí zvuk, než má samo auto, na žádné stanici nenaladím.

Takže jak to vlastně uzavřít? Audi RS5 je výborné a zábavné auto, které stojí za to, co za něj potenciální majitel zaplatí. Ale kdo chce ještě víc a má na to – myšleno hlavně řidičsky, ne pouze finančně – má ve verzi Competition plus výtečnou alternativu.

8.8.2023 7:45| autor: Martin Tomaides

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist