autoweb.cz > Audi > Audi A3 > Test Audi RS 3: Nejzábavnější audina současnosti (první jízdní dojmy)
Test Audi RS 3: Nejzábavnější audina současnosti (první jízdní dojmy)
Dynamika 10
Chování na silnici 9
Provozní náklady 9
Praktičnost 8
X-Factor 10
Celkové hodnocení 9.2
Základní recept je stále velmi podobný jako dřív a co do techniky se nic zásadního naštěstí nezměnilo. Pod kapotou tak stále pracuje ikonický přeplňovaný pětiválec 2.5 TFSI, který svůj výkon posílá skrz sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku na všechna čtyři kola.
Výkon je naladěný na rovných 400 koní, točivý moment vrcholí hodnotou 500 Nm. Hezky kulatá čísla, která se budou dobře pamatovat. Na stovku dokáže Audi RS 3 zrychlit za 3,8 sekundy, což jsou hodnoty o ligu výše, maximální rychlost je pak omezena na obligátních 250 km/h, pokud si neřeknete o (a nezaplatíte) posunutí na 290 km/h.
Volit pak můžete obligátně ze dvou druhů karoserie – Sportback, tradiční trochu delší hatchback hraničící s krátkým kombíkem, a Limuzína, což je obchodní název pro klasický sedan. A nutno říct, že je to asi nejhezčí malý sedan na trhu.
A to je co říct, jelikož s malými sedany mívají designéři dost potíže. Srovnávat tohle auto s Thalií nebo první Fabií, které měly doslova nádor na zádech, asi nelze, ale přímá konkurence na tom není kdovíjak dobře. Mercedes CLA mi moc nesedí a dvojkový bavorák je vyloženě ošklivé auto. Zato nové Audi RS 3 je fakt krásný sedan.
Velkou parádu dělají i nové odstíny, mezi kterými nechybí jedovatě zelená, zářivě žlutá, šmoulí modrá pastelka nebo tradiční Tango red. Ty všechny donutí otočit se i neznalé přihlížející. Na druhou stranu zase před policií ztratíte výhodu všech rychlých audin, tedy nenápadnost.
V útrobách nové Audi RS 3 se ladily se hlavně drobnosti, i když jedna větší a zásadnější novinka tu přece jenom je. Je jí zadní „elektronický diferenciál“, kterému Audi říká Torque Splitter. Točivý moment rozděluje pomocí dvou spojek (pro každé zadní kolo jedna) a díky tomu umí poslat na jedno kolo až 100 % točivého momentu putujícího dozadu.
Zároveň máte na výběr tři nové jízdní režimy k obligátnímu Efficient, Normal a Dynamic: RS Individual, RS Performance a RS Torque Splitter, tedy jakýsi driftovací režim. A právě ten nejvíce mění charakter nové Audi RS 3.
V běžných režimech se auto chová, s prominutím, stále trochu jalově. Je spíš nedotáčivé a k přetáčivosti ho musíte hodně přemlouvat. RS Torque Splitter ale mění hru a přidává hodně na zábavnosti.
Abyste nebyli uvedeni v omyl, stále je točivý moment rozdělený v poměru 50 : 50, takže čistou zadokolku nedostanete, přesto je to mnohem větší zábava než bývala. Na kruhovém skid padu nebo při snaze o efektní otočku kolem pětníku se budete trochu trápit, ale jakmile naberete trochu rychlosti a pomůžete si přenosem hmotnosti, budete se hodně divit.
Při slalomu na sněhu můžete autem hezky pohazovat ze strany na stranu v pěkných „zadokolkových“ driftech s efektním kontra, klidně celý den, než vás to přestane bavit. A jenom pokud hodně přitlačíte, tak vás vytáhnou přední kola zpět a smyk neutralizují. Tohle byste do žádného Audi jistě neřekli, leč tady ji máte.
Zábavu si užijete nejen na sněhu, Audi RS 3 se moc pěkně řídí i v běžných podmínkách. Na suchu je sakra rychlá a klinicky přesná, na mokru zase budete žasnout schopností poprat se se strašnými adhezními podmínkami. Trakce má na rozdávání a díky schopnosti poslat oněch 100 % točivého momentu z 50 určených pro zadek se hezky stáčí do oblouků. Pěkně zaklekne a neuvěřitelně zatočí.
Velkou pochvalu zaslouží i zimní pirellky, před nimiž musím smeknout, jak skvěle fungují. Samozřejmě jim pomáhá mechanická přilnavost podvozku, ale na brzdách a v zatáčkách je až neuvěřitelné, nakolik drží, a to i na mokru při teplotách těsně nad nulou.
Neprosmýknou ani pod náporem karbon keramických brzd, které si můžete přiobjednat. Sice jenom na přední nápravu, což vypadá poněkud neobvykle, vzhledem k tomu, že největší práci stejně odvedou přední brzdy, to vlastně stačí. A i cena je celkem příznivá a nevyjdou na statisíce.
Ušetří 10 kg neodpružené hmotnosti, mocně brzdí a neunaví se. Mimochodem v segmentu je Audi jedinou značkou, která je nabízí. Jako bonus dostanete i omezovač rychlosti posunutý na 290 km/h. Ano, omezovač, odhadem by totiž RS 3 hravě překonala třístovku.
Ano, největším „problémem“ tohoto auta je, s jistou mírou nadsázky, že představuje vstupenku do kriminálu. Na běžných silnicích je tak akorát rychlé v rámci dobrých mravů a nikdy nebudete mít pocit, že potřebujete víc výkonu. Pokud naopak zklidníte a budete se chtít jenom přepravit z bodu A do bodu B, objevíte, že je Audi RS 3 nesmírně komfortní společník.
Do melodického projevu pětiválce se zaposloucháte nejen při klidné jízdě, ale především při ostřejší projížďce. Ve sportovních jízdních režimech se otevřou klapky ve výfucích a nezaměnitelný charakter pětiválce se naplno projeví. Kvůli hlukovým omezením a filtrům pevných částic je tišší, než by si zasloužil, ale hlasitost je vlastně dostačující.
Když tak můžete ještě sklopit zadní opěradla a vyjmout podlážku v kufru, případně to vyřešit dodatečným tuningem. Naštěstí z repráků se zvuk line naprosto neznatelně, za což si inženýři zaslouží pochvalu. A také za projev motoru, protože to je klenot! Příjemně tahá od spodu a vytáčet se nechá do sedmi tisíc. Jo, tohle vás prostě bude bavit.
Audi RS 3 vás totiž bude bavit úplně celé. Tím, jak vypadá zvenku i uvnitř, jak je klinicky perfektní a zábavné zároveň, unikátním a charakterním motorem i každým den, kdy budete chtít nevtíravého a komfortního společníka. Audi se netají tím, že by rádo ukradlo BMW pár tradičních zákazníků em-dvojky. S tímhle autem se jim to povede!