autoweb.cz > Tesla > Tesla Model S vydělá díky levným bateriím
Tesla Model S vydělá díky levným bateriím
Baterie v posledních letech technicky pokročily, s vývjem však jde ruku v ruce také snižování cen. Akumulátory používané v automobilech byly dlouhou dobu okrajovou záležitostí, několik výrobců však dosáhlo překvapivých úspěchů využitím technologií z počítačů. Je mezi nimi také firma Tesla Motors, která slibuje dosáhnout se sedanem Model S zisku, byť bude relatině levné auto vyrábět nejvýš po dvaceti tisících kusech ročně.
Lithiové baterie v autech vyjdou draho, protože jsou mladou technologií – na čtyřech kolech debutovaly před několika málo roky. Drahá není jen jejich výroba, obsahují toxické sloučeniny (baterie Li-ion) a jejich zpětný odběr s sebou nese řadu nákladných problémů.V počítačích a mobilech lehké lithium iontové akumulátory fungují přes deset let. Používané technologie jsou dobře známé a osvědčené. Není proto divu, že několik výrobců – například Volkswagen a Tesla – sáhlo po počítačových bateriích, byť se pro auta nehodí tak dobře jako speciálně vyvinuté články.Cenová výhoda hravě převáží vše ostatní, podle šéfa vývoje Tesly J. B. Straubela bude stát jedna kilowatthodina pod kapotou sedanu Model S okolo čtyř tisíc korun. Nissan dává při výrobě Leafu za každou kilowatthodinu patnáct tisíc korun. Japonci mluví o celé věci jinak – do vývoje Li-ion baterií nakonec investují už téměř dvacet let. Jenže pokud má Straubel pravdu, mohou u Nissanu začít znovu.
Větší množství leafů na silnicích problém částečně vyřeší, přesto budou náklady na výrobu baterií obrovské a zisky malé. Nissan si to může dovolit, Tesla nikoli – malá automobilka žile dlouhodobě z půjček americké vlády a musí začít vydělávat. S rekordně lacinými bateriemi a vlastní výrobní linkou by se to mohlo podařit, ačkoli Model S bude stát jen lehce přes milion korun. Uvidíme příští rok.
autoweb.cz