autoweb.cz > motorsport > Tesla ani Bugatti by mu nestačily. Nechte se ohromit fascinujícími čísly dragsteru třídy Top Fuel
Tesla ani Bugatti by mu nestačily. Nechte se ohromit fascinujícími čísly dragsteru třídy Top Fuel
Co je pro vás rychlé auto? Záleží na úhlu pohledu. Když máte mokrý řidičák, připadá vám i hot-hatch s výkonem 150 koní jako raketa. Obecně se však shodneme na tom, že závodní auta jsou rychlá. Formule 1 asi nikomu soudnému pomalá nepřijde.
Nicméně existují na světě ještě auta, která jsou mnohem, mnohem rychlejší. Dokonce to jsou nejlépe zrychlující stroje, jaké kdy člověk vyrobil. Ano, rychlejší než vesmírné rakety. Vítejte ve světě dragsterů kategorie Top Fuel.
Tradiční motor dohnaný do extrému
Motor dragsteru třídy Top Fuel je podle amerických zvyklostí vidlicový osmiválec Chrysler Hemi o objemu 8,2 litru přeplňovaný kompresorem. Maximální výkon dosahuje až 11 000 koní při brutálních 9 500 ot./min! Místo běžného benzinu však spaluje nitrometan.
Jeho výpary jsou toxické, proto všichni v bezprostřední blízkosti dragsteru používají masky. Samozřejmostí je i řádná ochrana sluchu, jelikož hluk výfuku dosahuje až 150 dB, což je úroveň proudového motoru stíhačky.
Ze světa motorsportu
Srovnání s bojovým letounem snese i spotřeba paliva. Motor za jednu jízdu spotřebuje až 15 amerických galonů (56,8 litru) nitrometanu.
Palivová směs je před zážehem svíčky stlačena do téměř pevného skupenství. Pokud na začátku jízdy byť jen na okamžik selže svíčka a „nehodí jiskru“, ve válci se nahromadí nespálené palivo, které následně exploduje silou, která zaručeně rozmetá hlavu válců nebo samotný blok motoru.
Zážehový a vznětový motor v jednom
Samotné zapalování je také velmi zajímavé. Dvě magneta dodávají každé zapalovací svíčce 44 A proudu, což je výkon obloukové svářečky. Elektrody svíček se spotřebují už během poloviny jízdy (pamatujte, že jedna rozjížďka trvá kolem pěti sekund).
Směs posléze hoří kombinací samovznícení díky vysoké kompresi a zažehnutí rozpálenými výfukovými ventily, které dosahují teploty až 1 400 °C, a suplují tak funkci zapalovacích svíček. Kvůli tomuto efektu lze motor na konci závodu zhasnout jen přerušením přívodu paliva.
Jaké je to být mechanikem závodního týmu?
Nitrometan hoří žlutou barvou, zatímco efektní bílý plamen, který je vidět ve večerních hodinách, je způsoben hořícím vodíkem, který se odděluje od vodní páry. Ta je přítomna přirozeně ve vzdušné vlhkosti.
Samotný motor se příliš nenadře, za jednu rozjížďku se otočí o pouhých 900 otáček pod plným plynem. Přesto je zralý na generálku po několika jednotkách rozjížděk. To vícelamelová spojka, která dosahuje až počtu deseti lamel, to má po za sebou po jediné jízdě!
Jedna jízda za tři průměrné platy
Přestože závody dragsterů jsou velmi krátké, náklady ve třídě Top Fuel jsou astronomické. Jen samotný provoz speciálu bez veškerých nákladů na chod týmu stojí odhadem 1 000 dolarů za sekundu. Jedna pětisekundová jízda tak vyjde na 110 000 korun! To jsou zhruba tři české průměrné platy.