autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > Tatra představila model Phoenix s motorem DAF
Tatra představila model Phoenix s motorem DAF
Kopřivnická Tatra v posledních letech prošla několika krizemi, před týdnem se však blýsklo na lepší časy. Největší český výrobce nákladních aut oznámil, že bude spolupracovat s holandským konkurentem DAF Trucks. Ten získal v české firmě devatenáctiprocentní podíl a bude jí dodávat motory a kabiny. Česká strana dnes představila nový model Tatra Phoenix, který dílů z Holandska využívá. V budoucnu by se měl stát páteří civilní nabídky značky.
DAF patří americké skupině PACCAR, která je světovou trojkou mezi výrobci těžkých nákladních aut (za Daimlerem a Volvem). Má proto přístup ke špičkovým technologiím včetně moderních kapalinou chlazených motorů, schopných vyhovět přísným emisním normám. Jejich vývoj ve vlastní režii by byl pro Tatru neúnosně drahý. Není jasné, zda bude v Kopřivnici pokračovat vývoj vzduchem chlazených motorů, které v současnosti plní Euro 5, ale modely s nimi zůstávají v nabídce.Nákladní Phoenix má nový podvozek, nicméně klasický páteřový rám s výkyvnými půlnápravami zůstal na svém místě. Pokud vás konstrukce auta zajímá, podívejte se na video s podrobným 3D modelem na stránkách tatraphoenix.com. Přední náprava (nápravy) je odpružená vzduchovými vaky, které doplňují běžné hydraulické tlumiče a stabilizátor. Každý pár kol unese až devět tun. Dozadu dostanou zákazníci listová pera schopná unést 11,5 tuny, kombinaci vzduchových vaků a vinutých pružin se stejnou nosností, nebo vaky s listovými pery, které uvezou až šestnáct tun.
Zcela nový je pochopitelně motor, otáčející koly na všech nápravách (na přání mohou být dvě, tři i čtyři). Jednotka PACCAR MX má šest vodou chlazených válců v řadě a celkový zdvihový objem 12,9 litru. Správnému plnění pomáhá turbodmychadlo a mezichladič stlačeného vzduchu. K dispozici jsou celkem čtyři verze motoru s výkony od 360 po 510 koňských sil, točivý moment se pohybuje v rozmezí 1775 a 2500 newtonmetrů. Všechny motory zvládnou normu Euro 5, nicméně v nabídce figurují i verze kompatibilní jen s Euro 3.Převodovky jsou k dispozici dvě – manuální a automatizovaná. Obě mají šestnáct rychlostí a obě vyrobila společnost ZF. Spojka je suchá s jedinou lamelou o průměru 430 milimetrů. Phoenix má omezovač na 85 kilometrů v hodině, takže zrychlení z nuly na sto se nedozvíte. Nájezdové úhly jsou 35 stupňů vpředu a 31 stupňů vzadu. Břicho si Phoenix veze třicet centimetrů nad zemí.
Pokud patříte mezi potenciální kupující, mají pro vás v Kopřivnici několik dalších dobrých zpráv. Spolu s technologiemi získal český výrobce přístup k finančním produktům PACCAR Financial Services, což znamená široké možnosti financování nákupu. Zákazníci (stejně jako výrobce) budou také profitovat z částečného propojení dealerských sítí značek Tatra a DAF.
autoweb.cz