autoweb.cz > Tata > Tata Bolt a Zest (2014): Indové chtějí nakonec globálně mobilizovat konvenčními modely
Tata Bolt a Zest (2014): Indové chtějí nakonec globálně mobilizovat konvenčními modely
Nejvyšší šéf a majitel indického průmyslového impéria Ratan Tata si moc přál, aby model Nano mobilizoval svého času masy podobným způsobem, jako se to kdysi podařilo Fordu T či Volkswagenu Brouk. Zrod malého levného autíčka byl nakonec složitější, než se původně počítalo a svět tolik jednoduchosti na čtyřech kolech nakonec nepřijal, koncern Tata se však aktuálně pokouší o opravný pokus.
Místo spartánského vozíku chce firma do světa vypustit poměrně konvenční hatchback nazvaný Bolt a jeho druhou, čtyřdveřovou karosářskou variantu Zest. Dvojice kompaktních aut je postavena na platformě X1 a o jejich design se při vzájemné spolupráci postarala tři stylistická studia v indickém městě Pune, britském Coventry a italském Turíně.
Pod přední kapotou obou aut se může vyskytovat jedna ze dvou připravovaných pohonných jednotek. Benzínový čtyřválec Revotron má objem 1,2 litru, vícebodové vstřikování, turbodmychadlo a mezichladič. Nejvyšší výkon 84 koní produkuje při 5000 otáčkách za minutu a maximální točivý moment 140 newtonmetrů bude mít řidič k dispozici v rozpětí od 1750 do 3000 ot./min.
K mání bude rovněž diesel Quadrajet, původem od Fiatu. Jde rovněž o čtyřválec s objemem 1,3 l, který disponuje 90 koňmi při 4000 ot. a točivým momentem 200 Nm. Základem pro obě motorizace by měl být pětistupňová manuální převodovka a v případě naftového agregátu chce automobilka nabízet rovněž pětistupňový robotizovaný manuál F-tronic.
Rozměry pětidveřového Boltu neznáme, je ale více než pravděpodobné, že jeho čísla asi nebudou daleko od sedanu. Zest má na délku 3995 mm, šířka činí 1695 mm a výška 1570 mm. Hmotnost vozu vybaveného kupříkladu pětipalcovým dotykovým displejem, elektrickým posilovačem řízení, hlasovým ovládáním či připojením bluetooth je poměrně sympatických 1106 kg, opět však máme číslo pouze pro sedan.
Kde všude mají být modely Bolt a Zest v prodeji, Tata přesně nespecifikuje, ve své tiskové zprávě však několikrát zmiňuje trojúhelník Indie-Británie-Jižní Korea a předpokládáme, že mimo nebude stát ani Jižní Amerika. Termíny, ceny či konkrétní exportní trh Indové a vlastníci značek Jaguar a Land Rover nepochybně brzy upřesní.
zdroj: Carscoops