autoweb.cz > Zajímavosti o autech > Tajemná budova Peugeotu ukrývá auta, která nikdo nikdy neviděl. K jejich vývoji slouží i virtuální realita za tři miliardy
Tajemná budova Peugeotu ukrývá auta, která nikdo nikdy neviděl. K jejich vývoji slouží i virtuální realita za tři miliardy
Středisko Automotive Design Network (ADN) dnes už patřící koncernu Stellantis leží ve Vélizy, ve východní části Paříže. Zkratka ADN přitom v překladu do francouzštiny znamená DNA, tedy nositel genetické informace. „I proto o tom mluvíme jako o základním kameni vozů Peugeot a srdci naší značky,“ vysvětlil nám marketingový ředitel Phil York.
Od světel po virtuální realitu
Na celkové ploše 70 000 m2 a třech patrech budovy se nachází nejrůznější zařízení na vývoj a výzkum (oddělení inovačních projektů), studium stylu a designu i výrobu prototypů jako jsou frézy, lakovny, montážní dílny a mnoho dalších. V budově dále nechybí ani meetingové místnosti pro jednání s dodavateli, několik teras sloužících k expozici vozů nebo třeba 900 m2 velký konferenční sál s hledištěm.
Stylisté a návrháři, pracující ve středisku, mají zároveň k dispozici pečlivě propracované možnosti osvětlení – přímé denní světlo nebo mohou podle potřeby používat umělé přisvěcování. Své nápady pak mohou demonstrovat v centru virtuální reality.
Oproti těm, které znáte z obchodních center u nás v Česku, se však dost zásadně liší. Tohle má rozlohu 500 m2 a může se pochlubit nejvyspělejším numerickým simulačním zařízení v oblasti automobilového průmyslu (Cave TM, Holobench). Jen pro zajímavost, jeho pořizovací cena tehdy v roce 2004 činila 130 milionů eur, což jsou v přepočtu 3,3 miliardy korun.
Nové generace Peugeotu 208 a 308 jen na dosah
Těmi pro automobilového fanouška přirozeně nejzajímavější místnostmi jsou ale zajisté ty, označené nápisem „přísně tajné“. Za jejich dveřmi totiž stojí různé koncepty, které nikdy nespatřily světlo světa, ale také budoucí modely se lvem na kapotě, kterých se dočkáme až v budoucnu. K vidění by tu tak pravděpodobně byly například nové generace hatchbacků 208 a 308. Každopádně takové štěstí jsme neměli ani my motorističtí novináři…
Peugeot v redakčních testech
Kromě 5008 jsme objevili i pick-up
Každopádně na několik míst jsme se přeci jen dostali, a to v rámci mezinárodní prezentace nového Peugeotu 5008. Vše začalo v místnosti, kde na nás čekalo sezení a tři obří plátna, na kterých nám byly prezentovány informace o nové generaci úspěšného rodinného SUV. Zlatý hřeb programu přišel po skončení prezentace, kdy se za námi roztáhly závěsy a za nimi v obřím sále stály dva zbrusu nové Peugeoty 5008.
V jedné části sálu nám experti přes design a materiály detailně popisovali veškeré změny na voze, v té druhé nám pak demonstrovali všechny jeho funkcionality a vymoženosti. Při prvním pohledu nás nejvíce zaujal interiér, který ušel obrovskou cestu. Objevují se zde totiž recyklované materiály v kombinace s hliníkovými nasvícenými prvky. Nechybí jemný semiš v souhře s látkou, která pokrývá palubní desku – to vše dohromady hraje velmi hravým tónem, který vás příjemně obejme.
Kdo pak chtěl, mohl si novinkové SUV nafotit ještě na jedné ze zmíněných venkovních teras, kde mu bylo k dispozici přirozené světlo. Na jedné z teras jsme pak náhodou narazili i na jedno v Evropě záhadné auto, které mělo pečlivě sundaná všechna loga. Podle expertů šlo o Peugeot Landtrek, respektive o pick-up zrozený pro africký trh.
Zajímavost: Kapacita budovy, zasvěcené vzniku automobilu, je 1 100 pracovních míst, z toho 900 stálých. Na jejich vývoji a realizaci se pak podílí odborníci více než dvaceti národností, všech profesí a odborností.