autoweb.cz > Mercedes-Benz > Systémy rozlišující značky – který funguje nejlépe?
Systémy rozlišující značky – který funguje nejlépe?
Žijeme v moderní době plné elektronický vychytávek a pomocníků. Názory na ně se různí, jedni je oceňují, druzí argumentují tím, že vyvolávají falešný pocit bezpečí a jsou tak kontraproduktivní. Avšak dnes nebudeme řešit, zda je jejich přítomnost skutečným přínosem, nebo spíše naopak.
Zaměříme se na jeden z těchto systémů a díky testu německého automotoklubu ADAC se pokusíme zjistit, zda má deklarované schopnosti a také v jakém vozidle pracuje nejlépe. Řeč bude o systémech schopných číst dopravní značky omezující maximální dovolenou rychlost. Umějí řidiče upozornit na změnu za jakýchkoli podmínek, nebo až tak spolehlivé nejsou?
Do testu se dostala pětice vozidel vybavených potřebným rozpoznávacím zařízením. Jde o Audi A8, BMW řady 7, Mercedes-Benz třídy S, Opel Insignia a Volkswagen Phaeton. ADAC posuzoval schopnosti jednotlivých systémů za různých podmínek.Šlo jak o spolehlivost detekce změn rychlostních limitů za běžné viditelnosti, tak v situacích, kdy byly světelné podmínky zhoršeny. Například při oslnění slunečními paprsky, v noci protijedoucím vozem či za deště.
Kromě napevno umístěných značek se test zaměřil i na detekci přenosných značek rozmístěných například z důvodu dočasné údržby vozovky. V neposlední řadě se zkoušelo i jak si jednotlivé systémy poradí s rychlostními omezeními s dodatkovou tabulkou. Tedy s platností jen v určitých hodinách, či za mokra, nebo výhradně pro nákladní vozy.
Sledoval se čas rozpoznání dopravní značky, tedy délka doby, kterou dostane řidič na reakci. Hodnocení pak probíhalo ve dvou kategoriích. První je samotná detekce značky, která celkové hodnocení ovlivnila ze 66 %. Druhou představuje zobrazení údaje řidiči a na výsledku se tento výstup podílel 33 %. Již nyní můžeme prozradit, že žádný z testovaných automobilů respektive systémů nedostal za jedna. Na druhou stranu žádný ani nepropadl. Tři získaly dvojku a dva si odvezly trojku.
Na posledním pátém místě skončil Volkswagen Phaeton, kterému určitě nepomohlo, že potřebný systém lze objednat jedině s navigací. V obou disciplínách (detekce značky a zobrazení) dostal známku 2,8. To je také jeho celkové skóre.
Zde užitý systém využívá kameru v čelním skle, ale také údaje z navigace. Z celkového počtu značek zařízení ve VW Phaeton zachytilo 84 %. Hlavní nedostatek se ukázal v neaktuálnosti některých map. V noci se pak schopnost detekce ukázala jako horší. Naopak jako klad se ukázala možnost správně identifikovat značky s dodatkovou tabulkou. Cena systému na německém trhu je 450 eur.Čtvrtá příčka patří Opelu Insignia, který spolu se systémem detekce značek pomocí kamery v čelním skle monitoruje i jízdní pruhy. Zvukovým znamením pak dokáže upozornit řidiče při nechtěném vyjíždění z pruhu (bez použití směrových světel). Zařízení v Opelu jako jediné nevyužívá navigaci a spoléhá se výhradně na kameru. Výhodou je, že umí přečíst i značku zákaz předjíždění. V testu dokázala Insignia rozpoznat 81 % značek.
Obtíže se ukázaly u proměnných značek a ve městě byla podle testujících znát absence navigace, z níž lze čerpat řadu údajů. Drobnou výtku si vůz vysloužil i za to, že kamera v čelním skle sahá poměrně hluboko a tak může omezovat výhled. Dle našeho názoru to zase taková tragédie není, je ale pravdou, že zařízení v čelním skle má větší rozměry. Rozhodující bude nastavení sedadla a poloha řidiče za volantem. Někdo to jako překážku vnímat může, jinému zařízení vadit nemusí.
Jako výrazný klad byla hodnocena rychlost detekce a zobrazení značky. V tomto směru systém v Opelu Insignia vyniká. Za detekci získal známku 2,9 a za zobrazení 2,6. Celkové hodnocení zařízení za 525 eur je 2,8.To v Audi A8, které obsadilo třetí místo za celkové hodnocení 2,2, přijde jen na 150 eur. Nesmíme ale zapomenout, že jde o systém, který ke svému fungování potřebuje ještě navigaci a to je další výdaj. ADAC jeho schopnosti detekce ohodnotil známkou 2,3 a za zobrazení přidělil 1,9.
Úspěšnost v testu v případě Audi dosáhla na 89 %, přitom potíže s rozpoznáváním nastávaly především v nočním provozu. Zařízení si dobře poradilo i se značkami s dodatkovou tabulkou vyznačující jejich platnost jen v určitý čas nebo za specifického počasí. Velice pochvalně se testující vyjádřili k zobrazení na přístrojovém štítu. Doslova padlo, že lepšího výsledku už lze dosáhnout jedině s použitím head-up displeje.
Druhá příčka patří Mercedesu třídy S. Detekce značek je zde součástí navigačního balíčku, což znamená nejvyšší pořizovací cenu 2440 eur. Schopnost rozpoznat značky byla ohodnocena známkou 2 a za zobrazení dostal vůz 2,1. To znamená celkový výsledek 2,1.Celková míra detekce dosáhla 92 %, což je opravu vynikající výsledek. Systém dokázal využít spojení s navigací a dobře rozeznával značky s dodatkovou tabulkou. Některá proměnná značení mu však činila potíže. Také zde se ukázalo zobrazení omezení jako velice dobré, i když je pouze na přístrojovém štítu.
První pozice patří BMW řady 7, jehož systém rozpoznávání dopravních značek přijde na 320 eur. ADAC ohodnotil jeho schopnost detekce známkou 1,9 a zobrazení 1,3. Celkově si tak vysloužil hodnocení 1,7.
Také tento vůz měl úspěšnost detekce 92 %. V noci se citelně snížila, avšak bez nejmenšího zaváhání si systém poradil s proměnným značením. Zařízení nemělo potíže ani se značkami s dodatkovou tabulkou. V BMW se údaje jako v jediném ze zkoušených vozů zobrazovaly na head-up displeji, což bylo patřičně oceněno z důvodu nejlepší čitelnosti.
autoweb.cz