Svolávací akce Toyoty: Další miliony

Noční můra největší automobilky světa nekončí, s novým rokem tu máme novou svolávací akci. Týká se 1,7 milionu aut s několika méně závažnými poruchami.

Svolávací akce, které v posledních šestnácti měsících vyhlásila Toyota Motor Corporation, patřily k největším v historii automobilismu. Akcionáři se v novém roce ještě ani nerozkoukali a smutný příběh pokračuje. Toyota svolává 1,7 milionu aut, většinu v Japonsku. Důvody jsou vesměs méně závažné, týkají se chyb v palivovém vedení a vadných držáků na rezervní kola.Toyota naštve 1,28 milionu japonských zákazníků. Mají na svých vozech vadné držáky na rezervu, které se dostaly na řadu minivanů nebo SUV RAV4. Pro 245 tisíc Američanů si Toyota přichystala nepovinnou návštěvu servisu zdarma kvůli možnosti selhání snímače tlaku v palivovém potrubí. Problém se týká jen vozů Lexus. V Evropě bude své volby litovat 135 tisíc majitelů Avensisu, který rovněž potřebuje zkontrolovat palivové vedení.

Žádná ze závad není vážná a zástupci automobilky zdůrazňují, že nevedly k jediné nehodě. Japonci jsou po krizi na přelomu let 2009 a 2010 velmi opatrní a raději svolávají majitele i z těch nejbanálnějších důvodů. Připomeňme, že hon na Toyotu odstartoval problém se zaseklými plynovými pedály. Vyšetřování odhalilo několik příčin, kvůli nimž muselo do servisu osm milionů aut.Přestože 1,7 milionu aut je hodně i na Toyotu – poslední velká akce vypsaná vloni v září se týkala 1,5 milionu aut, analytici se neobávají výrazného propadu ceny akcií. Realita dává odhadům zapravdu. Po vyhlášení akce cena klesla o 1,9 procenta, což je málo ve srovnání s 5,6 procenty, které si akcie připsaly od začátku ledna.


Japonští analytici také upozorňují, že zákazníci reagují na poslední svolávací akce Toyoty klidněji než dřív. Napravit pošramocenou reputaci však bude pro automobilku těžké. Samotná největší svolávací akce není s osmi miliony aut světovým rekordem, ale kvalifikuje Toyotu na druhé, nebo třetí místo. To je pro největší automobilku světa velká rána, zvlášť když svůj úspěch vystavěla na pověstné spolehlivosti.Pro úplnost dodejme, že zlatou příčku drží na žebříčku svolávacích akcí Ford. Svírá ji pevně s patnácti miliony aut (plus mínus milion – údaje se rozchází), která postupně opravil mezi lety 1999 a 2009 kvůli jedinému vadnému spínači tempomatu. Jak je to s druhým místem nevíme – různé zdroje udávají 7,9-8,7 milionu aut, která musel Ford v roce 1996 opravit kvůli vadnému zapalování – a výkon Toyoty padá do stejného rozmezí.

autoweb.cz

27.1.2011 6:01

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist