autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > Světlá budoucnost Alfy Romeo?
Světlá budoucnost Alfy Romeo?
Byly doby, kdy si Alfa Romeo beze zbytku užívala na mezinárodním trhu stejný statut, jaký dnes hřeje peněženky akcionářů BMW. Je tomu sice už několik desítek let, ale pod novým vedením a s novými modely Alfa doufá, že se opět dostane na výsluní, a to nejen ve smyslu přitažlivosti svých výrobků, která jí vlastně nikdy neopustila, ale i ve smyslu spokojenosti zákazníků a hlavně celkové ziskovosti, jež jí v posledních letech tak chybí. Paralely s BMW lze najít na mnoha úrovních, ale jedna z nejviditelnějších spočívá například v tom, že dnes vede společnost ne Ital, nýbrž Němec Karl-Heinz Kalbfell, dlouholetý veterán z managementu BMW. Při nedávné premiéře nového modelu 159 (nástupce 156) ho nenapadlo nic lepšího, než přesunout oficiální představení do Mnichova, domovského města BMW, aby nikdo nebyl na pochybách, jaké má jeho firma ambice. To, co se nepovedlo stopadesátšestce, která byla také namířená proti BMW 3. řady, se snad povede nové generaci. Pro Alfu je na čase, protože poprvé v historii prodala i na svém domácím trhu od začátku tohoto roku méně aut než BMW. Zčásti za to ale může i skutečnost, že řada zákazníků čeká na novou 159, která má do prodeje vstoupit v září. Ani to ale nic nemění na neblahých celosvětových statistikách, které říkají, že Alfa dnes prodává jen několik set tisíc aut ročně, zatímco BMW již překročilo milionovou hranici a stalo se nejúspěšnějším luxusním výrobcem na světě. Vůbec největší šanci na úspěch a na nápravu předchozích chyb bude mít Alfa při plánovaném návratu na trh v USA, který se má odehrát během dvou či tří let. Na tak velkém trhu má vzhledem ke svému zvučnému jménu a silné pověsti úspěch téměř zaručený. V záplavě okoukaných asijských, domácích a evropských aut navíc půjde o jedinou finančně dostupnou italskou značku. Lze se spolehnout na to, že až se tam začne prodávat, většina exemplářů bude mít rudý lak. Nová 159 se na americký trh bude zprvu dostávát přes stávající síť prodejců Ferrari/Maserati, kterých je v dnes v USA třicet dva. Ještě před rokem se mohla Alfa v těchto plánech spolehnout na alianci s General Motors, ale ta dnes už neplatí. Zatím není jisté, jak si zajistí hustší prodejní a servisní síť, která je spolu s náklady na reklamu jednou z hlavních položek vysokých nákladů při vstupu na nové trhy. Poslední Alfou, která se v Americe prodávala, byl v polovině devadesátých let model 164. Nová 159 se v USA pravděpodobně objeví pouze v šestiválcové podobě 3,2 l s pohonem všech kol Q4. Na city hrát ani nemusí, těch se silně dotýká všude, kde se objeví. Hlavním úkolem po celém světě bude dokázat vysokou kvalitu a spolehlivost. Nové vedení nemluví o ničem jiném s takovým zaujetím, jako právě o tomto bodě.
Marek Nastoupil