Suzuki SX4 1.6 VVT 4×4

Ačkoli nevypadá jako crossover, je to něco mezi hatchbackem, MPV a vlastně i SUV. Jeho hlavní předností je pohon všech kol, pokud ho někdo potřebuje.

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 7.2

RADOSTI
Upřímné malé auto, se kterým se i docela hezky svezete.

STAROSTI
Na dnešní poměry už podprůměrná dynamika a spotřeba.

Trh malých čtyřkolek se posunul někam úplně jinam. Místo hatchbacků se zákazníci začínají přesouvat do malých SUV, nebo to tak aspoň vypadá, protože zatímco média zaplavují reklamy na nejrůznější sportovně-terénně-ekologicko-rodino-lájfstájlo-bezpečné crossovery, na auto jako Suzuki SX4 reklamu neuvidíte. Nebo aspoň já jsem jí za posledních několik měsíců neviděl. Nebo si ji jen nepamatuji.

Přesto se s tímhle autem jezdí docela příjemně a na rozdíl od všech těch crossoverů není přeplácané a nehraje si na něco, čím není. Je to takové upřímné malé auto, které jen tak mimochodem nabízí pohon všech kol a tím dokáže oslovit konzervativní zákazníky, kteří nechtějí oplastovaný nesmysl, ale potřebují (či chtějí) čtyřkolku.

Mně se tohle auto líbí. Ani ne tím, jak vypadá, ale právě především tím, jak jezdí. Je to vcelku normální hatchback, ale když pak přijedete k zasněžené polní cestě, nemusíte všechnu bagáž naložit na záda a prodírat se sněhem pěšky, protože váš oplastovaný crossover s pohonem předních kol zůstal viset na sníženém stříbrném sportovním nárazníku.V Suzuki stačí přepnout skromné tlačítko vedle mechanické ruční brzdy do polohy LOCK a máte plnohodnotnou čtyřkolku. Se Suzuki SX4 jsem projel všude. Respektive všude tam, kam se člověk potřebuje dostat. Jistě, můžu jet třeba do kamenolomu a pak psát, že jsem zůstal stát na břiše, ale pochybuji, že někdo potřebuje s hatchbackem jezdit pro sedmitunový žulový kvádr

V našich podmínkách sotva najdeme podmínky, které by vyžadovaly něco víc než slušné pneumatiky a řidiče, který ví, co dělá. Důležitost čtyřkolek se obecně příliš přeceňuje, protože i ve Fabii se dá celkem obyčejná polní cesta zvládnout. Ale když pak napadne, je na těch pár týdnů v roce čtyřkolka přeci jen fajn. Stejně ale po většinu roku může Suzuki SX4 jezdil v režimu jen s pohonem předních kol.

DOPORUČUJEME: Pravda o čtyřkolkách – skutečně potřebujete pohon 4×4?

Jenže mít SUV je hrozně moderní a cool. Pokud takhle někdo uvažuje, kdy pro něj auto není jen dříč a spotřební zboží, ale i jakési vyjádření příslušnosti k určité skupině či má znamenat nějaký společenský status, pro toho nebude Suzuki SX4 dostatečně atraktivní. Design je ani ne nudný, jako spíše obyčejný a interiér působí dost lacině, i když je jednoduchý, přehledný a funkční. Rozhodně tu s ergonomií nemám takový problém jako v přeplácaných přetechnizovaných autech. Jediné, co mě štve, je ovládání palubního počítače a podsvícení přístrojovky, kvůli kterému musím prostrčit ruku věncem volantu. To nenávidím stejně jako horlivé adaptivní tempomaty a všemožné pípání asistentů a omezovačů.

Jenže tady v Suzuki naštěstí nic nepípá. Je tu sice stabilizační program ESP, ale ten lze úplně vypnout a když se pak spojí napevno pohon zadních kol, dá se s malým SX4 vyblbnout jako s žádným jiným „městským SUV“, která jsou příliš neohrabaná a nedotáčivá. Sice se Suzuki nechová jako Impreza, ale stačí si pohrát s přenosem váhy a lze při výjezdech za zasněžených zatáček využít pohon zadku k vybočení zádi. Tohle může být skutečně zábava.Díky lehkosti celého auta, příjemným brzdám a rychlému řízení s trochou citu a zpětné vazby lze nasadit na okresce poměrně vysoké tempo. Pomáhá i čitelný podvozek s dobře zvoleným kompromisem mezi komfortem a kontrolou pohybů karoserie. Tady si nikdo na sportovnost nehrál a to je dobře. Problém je ale trochu v tom, že atmosférická šestnáctistovka nemá moc síly, takže udržet rychlost vyžaduje hodně práce. A paliva.

Dnes už jsme zvyklí na velký točivý moment přeplňovaných downsizovaných motorů, ale tady nic takového není. V Suzuki SX4 se musí řadit, hnát motor do otáček a rychlost si tak opravdu zasloužit. Jenže podprůměrná dynamika nekoresponduje s nízkou spotřebou. Suzuki si řekne o osm litrů benzínu, když se člověk drží zkrátka. Spíše ale pojede za devět, pokud se řídič aspoň občas odváže (nebo potřebuje něco předjet). Mimo město při opatrném zacházení s plynem se jen sotva vejdete do sedmi litrů, pokud nechcete svým „tempem“ ostatním překážet.

Možná za to může trochu větší čelní plocha. V kabině se totiž sedí vzpřímeně, je tu dost místa nad hlavou a spíše si tu připadáte jako v malém MPV než v hatchbacku. Převodovka je sice jen pětistupňová, ale pětka není zbytečně krátká, takže na dálnici tolik neobtěžuje hluk od motoru, i když celková kultivovanost auta je při dobré vůli jen průměrná, avšak stále akceptovatelná. Hluk od kol není nesnesitelný, stejně tak pronikání aerodynamického hluku dovnitř. I když třeba do Chorvatska bych jel raději ve Fabii 1.2 TSI.A když už jsem u toho komfortu, potěšilo mě, že Suzuki v mrazech začalo ihned topit. Měl jsem ho po Citroenu DS5 Hybrid, což bylo jedno z nejhorších aut, které jsem kdy testoval, ale utkvělo mi v paměti také tím, že netopilo. Suzuki SX4 začne topit prakticky ihned a sedačky začnou hřát za patnáct sekund, ne za patnáct minut.

Momentálně tohle auto stojí 359 900 korun a i když je výbava v podstatě základní a dostanete jen to nejnutnější, o věci jako je klimatizace, mnoho airbagů, stabilizace nebo rádio nepřijdete. Navíc je tu ten „stylový“ paket s imitací chromu, s blinkry v zrcátkách a podobně. Především jde ale o schopnosti a pokud nechcete SUV a rozhodně ne ojeté, můžete mít tuhle čtyřkolku za opravdu zajímavých podmínek.

Verdikt
Jistě, Suzuki SX4 není supermoderní přetechnizované auto s blikajícími displeji a pípajícím kdečím. A ani není příliš krásné zvenku či uvnitř. Jenže svou práci dělá dobře a už jsem se dlouho nesvezl s takhle upřímným vozem. Chtělo by to jen dynamicky trochu schopnější motor, který by se s autem tolik netrápil, a ovládání palubního počítače někde jinde než mezi ukazatelem rychlosti a otáček motoru. Jestli ale chcete jednoduchého pracanta na každý den, tohle je dobrá volba.

Dalibor Žák (foto: Jiří Červenka)

Druhý pohled
Můj pohled se (docela výjimečně) neliší od Daliborova. Suzuki SX4 funguje jako auta v dobách, kdy je ještě nesvazovala Evropská unie s emisními normami. Motor reaguje na pedál plynu s okamžitou odezvou, řazení je japonsky přesné a i řízení má v sobě kousek toho citu. Odradit vás může jen nezáživný design a zastaralý interiér, protože všechno ostatní funguje v SX4 na jedničku.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1586
Kompresní poměr11,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)78,0 x 83,0
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)88 / 120 v 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)156 v 4400 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)100
0-100 km/h (s)11,5
Nejvyšší rychlost (km/h)175
Spotřeba paliva (l/100 km)8,2 / 5,5 / 6,5
Objem nádrže (l)50
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4150
Šířka (mm)1755
Výška (mm)1620
Rozvor náprav (mm)2500
Provozní hmotnost (kg)1200
Celková hmotnost (kg)1685
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)400
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1200
Zavazadlový prostor (l)270 - 1045
Ceny
Základní cena modelu234 900 Kč (1.5 GA, akční cena)
Základní cena test. verze339 900 Kč (1.6 GL/AC PLUS 4x4 , akční cena)
Cena testovaného vozu359 900 Kč (1.6 GL/AC SE, akční cena)
4.2.2013 7:00| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist