autoweb.cz > Suzuki > Suzuki SX4 > Suzuki S-Cross 1.6 DDiS 4×4 AllGrip (2014)
Suzuki S-Cross 1.6 DDiS 4×4 AllGrip (2014)
Dynamika 6
Chování na silnici 8
Provozní náklady 9
Praktičnost 9
X-Factor 5
Celkové hodnocení 7.4
Radosti
Ovladatelnost; spotřeba; prostornost; jednoduchost…
Starosti
…která hraničí s nudou; vlažné výkony
Mohlo by se zdát, že se chce japonský výrobce nabídkou dalšího crossoveru svézt na módní vlně, neměli bychom jej ale za to hned zatracovat. Suzuki S-Cross je totiž větším sourozencem Suzuki SX4, ze kterého vychází a které do jisté míry stálo na počátku „crossoverizace“ silnic, a pokud bychom zašli ještě dál, off-road Suzuki Jimny můžeme také považovat za jistý druh crossoveru.
Zvenku vypadá nový model předvídatelně. Je větší ve všech směrech, má zvýšený podvozek, černé oplastování kolem spodního lemu karoserie a sem tam nějaký ten stříbrný na osvěžení. Žádné designové hody se tu nekonají, zato však působí sympaticky, i když trochu obyčejně, ve smyslu, že v davu spíš zapadne.
Stejně obyčejný se interiér, vyvedený z černého, tvrdého plastu bez jakýchkoliv známek snahy rozbourání nudy. Téměř všude však najdete velká a jasně zřetelná tlačítka, včetně jednoduchého přepínání režimů pohonu všech kol AllGrip, které jsou celkem čtyři – Auto, Sport, Snow & Mud a Lock.
Ergonomicky je tak dobře rozvržený, přehledný a čistě funkční. Přestože tedy uvnitř nenajdete povrchy, které stojí za omak, působí interiér bytelně. Pokud plánujete S-Cross využívat i k tvrdší práci, určitě vám nebude činit potíže trochu jej zamazat blátem, stejně jako následné čištění. Zapomněl bych ještě na vnitřní prostor, postačí však konstatování, že je ve všech ohledech velkorysý.
Stejnou větu bohužel nelze aplikovat na výkony. Pod kapotou se usídlil jediný turbodiesel o objemu 1,6 litru. Výkon 120 koní podává ve 3750 ot./min., točivý moment 320 Nm o dva tisíce otáček níže. Na stovku dostane auto za rovných 13 sekund, a už tato hodnota prozrazuje, že je jeho projev v reálu ospalejší.
Samotná dynamika je na běžné ježdění dostačující, větší problémy mi činily rozjezdy, a to kvůli dlouhému a necitlivému chodu spojky a přidušené reakci na plyn. Přepnutí do sportovního režimu na ovladači pohonu všech kol však reakce přiostřilo na rozumnou mez.
Intenzivnější pronikání hluku od motoru a horší dynamiku na druhou stranu bohatě vynahradí skromná spotřeba paliva. Turbodiesel si podle oficiálních údajů vystačí ve městě s 5,2 l/100 km, mimo město s 3,9 l/100km a kombinovaně s 4,4 l/100 km, za předpokladu, že je vybaven systémem Auto Stop Start.
V reálném světě jsou pak tyto údaje samozřejmě nadsazené, ale ne o tolik. Městský pohyb jsem zvládal v rámci šesti litrů, plné využívání motoru do sedmi litrů a při volné mimoměstské jízdě nebyl problém atakovat hranici 4,5 litru na sto kilometrů.
Škoda, že motor nedoplňuje potenciál podvozku, který v sobě skrývá nečekaný talent. Vyšší stavbu karoserie sice nezamaskuje a stále se citelně naklání, překvapí však agilním chováním, pocitem lehkosti a dobrým potlačením nedotáčivosti. I díky slušně vyváženému řízení a mechanickému řazení se Suzuki S-Cross dobře řídí.
Suzuki Swift Sport 1.6 VVT 5D (2013)
První jízda | vydáno 6. 9. 2013
Na zmáčeném povrchu dokáže pohon všech kol zajistit velkou přilnavost na výjezdech ze zatáček a stabilitu, kdy auto zůstává neutrálně vyvážené. Nemusíte se tak obávat masivní nedotáčivosti, ani přetáčivosti. Navzdory tomu, že S-Cross dobře funguje na silnici, nepřijdete ani o slušnou průchodnost terénem a především pohodlí.
Verdikt
Suzuki S-Cross se pohybuje v nebezpečném teritoriu Škody Yeti Outdoor nebo Nissanu Qashqai, takže se přirozeně nelze vyhnout srovnání s těmito vozy. Sněžný muž z Mladé Boleslavi stále působí jako ve všech ohledech dotaženější auto a popularitě japonského crossoveru, kterou mu zajistila revoluční první generace, lze jen stěží konkurovat.
Pokud však kromě transportu rodinných příslušníků chcete auto využívat i za účelem tvrdší práce, jistě oceníte funkčnost, jednoduchost a nenáročnost Suzuki S-Cross. A přestože zábava za volantem zdaleka jeho primárním posláním, nelze opomenout ani fakt, že překvapivě dobře jezdí.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Kompresní poměr | 16,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 79,5 x 80,5 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Podvozek | |
Vpředu | typu McPherson |
Vzadu | torzí náprava |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | kotoučové |
Pneumatiky vpředu | 205/50 R17 |
Pneumatiky vzadu | 205/50 R17 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 88 / 120 v 3750 |
Točivý moment (Nm) | 320 v 1750 |
0-100 km/h (s) | 13,0 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 175 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,2 / 3,9 / 4,4 |
Objem nádrže (l) | 47 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4300 |
Šířka (mm) | 1765 |
Výška (mm) | 1575 |
Rozvor náprav (mm) | 2600 |
Provozní hmotnost (kg) | 1380 |
Celková hmotnost (kg) | 1870 |
Zavazadlový prostor (l) | 430 / 1269 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 359 900 Kč (1.6 VVT 120 k 4x2 Start) |
Základní cena test. verze | 479 900 Kč (1.6 DDiS 120 k 4x2 Comfort) |
Cena testovaného vozu | 579 900 Kč (1.6 DDiS 120 k 4x4 AllGrip Comfort) |