Suzuki Jimny: Malý offroad přijíždí na český trh (první jízdní dojmy)

Stylový vzhled pro život ve městě a odolná technika pro jízdu v terénu. Nové Suzuki Jimny je hodně radosti v malém balení.
suzuki_jimny_5d_66-1100x618.jpgCelá galerie 18 Zdroj: Suzuki

Dlouho očekávané Suzuki Jimny konečně přijíždí na český trh. Nová generace se sice oficiálně představila už v první polovině roku 2018, ale uvedení na evropský trh se zpozdilo kvůli neočekávaně velkému zájmu na domácím trhu v Japonsku. Čtvrtý Jimny v historii čerpá to nejlepší z předchozích tří generací a přidává hodně nových dovedností a vlastností.

Tradice Suzuki Jimny sahá do sedmdesátých let minulého století, kdy Suzuki jako první výrobce v Japonsku představilo malý vůz s pohonem všech kol. Malý offroad si rychle získal velkou přízeň zákazníků a od té doby je ikonickým modelem Suzuki s pohonem 4×4. Prodává se ve 194 zemích světa a dosáhl již 2,85 milionu prodaných kusů.

Základní rysy Suzuki Jimny zůstávají i v nejnovější čtvrté generaci. Nový Jimny stojí na nově navrženém žebřinovém rámu, který nese vpředu podélně uložený motor, připojitelný pohon všech kol s redukční převodovkou a tuhé nápravy v tříramenném závěsu s odpruženými vinutými pružinami. Hlavním cílem inženýrů Suzuki bylo zachovat dobrou průchodnost terénem a praktičnost, kvůli níž se Jimny stal oblíbeným vozem chalupářů, myslivců a řidičů žijících ve špatně přístupných oblastech.

Suzuki Jimny je navrženo tak, aby na první pohled vyjadřovalo charakter offroadu. Důležitý požadavek na jednoduchost a funkčnost při jízdě v terénu dal vzniknout robustním tvarům exteriéru, které dodávají novému Jimnymu nezaměnitelnou osobitost a krásu. Hranatá karoserie vypadá stylově, především je však zárukou dobrého výhledu a snadné orientace při manévrování.

K důležitým prvkům exteriéru patří odvodňovací kanálky na krajích střechy, které jsou účinným opatřením proti zatékání vody do interiéru při otevírání a zavírání dveří, rozšiřující ochranné lemy blatníků zabraňující poškození laku karoserie od odletujících kamínků a zadní sdružené svítilny v nárazníku, které zdůrazňují jednoduchost designu, ale také neomezují šířku vstupního otvoru do zavazadlového prostoru.

Praktický střízlivý interiér je navržený s důrazem na funkčnost. Černé čalounění a tvrdé plasty palubní desky jsou odolné proti poškození, takže se Jimny dokáže postavit i těm nejnáročnějším podmínkám. Ovládací prvky mají protiskluzový povrch, který umožňuje snadnou obsluhu při jízdě v terénu, a to i tehdy, pokud řídíte v rukavicích. Pro intuitivnější ovládání audiosystému se vyšší úrovně výbavy standardně dodávají s multimediální jednotkou Smartphone Linkage Display Audio, která má sedmipalcový dotykový displej a připojení Bluetooth.

Suzuki Jimny je na domácím japonském trhu dostupné s malým přeplňovaným tříválcem o zdvihovém objemu 660 kubických centimetrů, s jehož pomocí splňuje technická nařízení pro tzv. kei cars, ale na český trh přijíždí pouze s atmosférickou čtyřválcovou patnáctistovkou VVT o výkonu 100 koní a točivém momentu 130 newtonmetrů. Ačkoli se parametry motoru mohou zdát slabé, na běžnou jízdu po městě a v terénu stačí, protože hnací jednotka je charakteristická okamžitou reakcí na plyn a hladem po otáčkách.

Nové Jimny vsází hlavně na jízdní vlastnosti v terénu, což jsem si mohl krátce vyzkoušet na offroadové trati nedaleko Prahy. Jimny zvládá opravdu hodně. Během testování si poradil se strmými výjezdy a sjezdy, rozbředlým blátem i velkými bočními náklony. Pomáhá mu k tomu nejen nízká provozní hmotnost, která se v závislosti na zvolené převodovce pohybuje v rozmezí 1 165 – 1 185 kilogramů, ale i přepínatelný pohon všech kol AllGrip PRO.

Systém pohonu všech kol AllGrip PRO lze pákou spojenou přímo s přídavnou převodovkou snadno přepínat mezi režimy 2H (pohon zadních kol), 4H (pohon všech kol) a 4L (pohon všech kol s redukcí). Ve srovnání s režimem 4H dosahuje 4L většího točivého momentu na kolech, což usnadňuje jízdu v těžkém terénu a výjezdy prudkých svahů. Přepínatelný pohon všech kol je dostupný pro obě nabízené verze – s pětistupňovou manuální převodovkou, nebo čtyřstupňovou automatickou převodovkou.

I když Suzuki Jimny nabízí výborné jízdní vlastnosti v terénu, při jízdě na běžných okreskách se projevuje jeho jednodušší konstrukce. Kombinace řízení s dlouhým převodem, měkkého podvozku a terénních pneumatik s vysokou bočnicí jej dělá nedotáčivým a limity jízdních schopností jsou velmi blízko. Jimny naopak může být vhodné jako skvělé auto do města.

Nejen, že jej lze považovat za opravdovou stylovku, ale s malými rozměry a jednoduchým tvarem se s ním dobře parkuje. V městských rychlostech se navíc projevuje dobrý jízdní komfort mírně houpavého odpružení a vysokých pneumatik, díky nimž se řidič nemusí bát o poškození kol a podvozku. Rámová konstrukce podvozku si hravě poradí s nerovnostmi všech typů.

Dlouhé čekání na nejnovější Suzuki Jimny se určitě vyplatilo. Za cenu od 422 900 Kč se hledá podobně schopný nový offroad jen těžko. Jimny si dokáže poradit s opravdu složitými nástrahami, čímž se stává vhodnou volbou pro řidiče, kteří se často pohybují v městských džunglích i náročném terénu venkova. Auto, které je povedené už v základu, lze navíc ještě vylepšit širokou škálou originálních doplňků.

20.9.2019 6:00| autor: Lukáš Volšický | zdroj: Autoweb.cz

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist