autoweb.cz > Suzuki > Suzuki Jimny > Suzuki Jimny 1.3 VVT (2015)
Suzuki Jimny 1.3 VVT (2015)
Dynamika 6
Chování na silnici 7
Provozní náklady 8
Praktičnost 7
X-Factor 10
Celkové hodnocení 7.6
Radosti
Síla osobnosti; skladnost ve městě; schopnosti v terénu
Starosti
Jízdní vlastnosti na silnici; jak dlouho tu s námi ještě vydrží?
Najít v dnešní době pravověrný off-road mezi všemi městskými SUV, je jako hledání jehly v kupce sena. Většina vyměkla, když se z rámového podvozku přesunula k samonosné karoserii a pohon všech kol s redukcí vyměnila za haldexy a módní kontrastní oplastování.
Když se podíváte na Suzuki Jimny, nejprve získáte stejný pocit. Roztomilý kukuč, drsně vytažené blatníky, sání na kapotě, jen dvoje dveře a celkově načančaný vzhled. Nenechte se však zmýlit, pod povrchem je to pořád drsný off-road – rámová konstrukce, tuhá náprava vpředu i vzadu, přiřaditelný pohon všech kol, redukční převodovka a balonovité pneumatiky.
Interiér
Interiér připomíná muzejní exponát z 90. let. Tvrdé černé plasty s typickou texturou nebo klasická architektura v pořadí výdechy – rádio – klimatizace – tlačítka, která se už jinam nevešla, vám připomenou období z konce minulého století. Je to ale docela příjemný exkurz do minulosti, protože si uvědomíte, jak bylo všechno jednoduše přehledné a funkční. A o to tu jde především.
Uvnitř totiž není místa nazbyt, dokonce vyhřívání předních sedaček ovládá jen jedno tlačítko, takže se musíte se spolujezdcem dohodnout, komu je jaká zima, a tlačítka stahování oken jsou umístěná za sebou, protože vedle sebe by ubírala drahocenný prostor pro vaše levé koleno. Prostor je do šířky skutečně úzký, sedíte nalepení na dveře, koleno máte zkroucené a ramenem se dotýkáte okna, ale na délku je místa dost. Všimnete si, že podběh s opěrkou levé nohy vůbec nevyčnívá do interiéru, takže si můžete pohodlně natáhnout nohu. Pozice za napevno ukotveným volantem není nejlepší, ale s mými 185 cm se vejdu akorát.
Co mne však zklamalo, byly nepoužitelné odkládací schránky. Před řadicí páku nedáte ani pětikorunu, aniž by vyklouzla, natož telefon, schránka před spolujezdcem je titěrná a z poličky všechno vypadne. Vzadu je prostor ještě užší – podběhy vyčnívají dovnitř, alespoň je v nich odkládací prostor a držák na nápoj. Dvě zadní sedačky pak lze samostatně nastavovat a místo na nich je snesitelné i pro pár dospělých. Do kufru toho moc nenaložíte, ale velký fotobatoh, palubní zavazadlo a nákupní tašku jsem dovnitř vměstnal. Škoda jen trochu nepraktických křídlových dveří, nicméně je to jediný způsob, jak na ně umístit rezervu.
Pohon a spotřeba
Atmosférická třináctistovka s pouhými 85 koňmi a 110 newtonmetry se může jevit jako nedostatečná, jenže Suzuki Jimny je malé a lehké auto. Jakkoliv motor v reálu bojuje s tím, aby autu udělil alespoň nějaký pohyb, má spoustu chuti do života a v kombinaci s krátkými kvalty (pětku můžete zařadit už při 50 km/h, kdy motor točí přijatelných 1600 otáček) je v permanentní pohotovosti, takže alespoň na smysly působí celkem svižně.
Při stotřicítce pak motor točí zhruba 4200 otáček, což se projevuje větším hlukem, jenže to už vás stejně značně limituje odpor vzduchu a jízdní vlastnosti. Dálničním přesunům se vyloženě vyhýbat nemusíte, ale na dlouhé cestování to samozřejmě není. Naopak cvrkotu velkoměsta se Jimny vyrovná statně, těžkým terénem se pak proklestí s přehledem lesního kamzíka.
Údaje o spotřebě vložím rovnou do jednoho odstavce, jelikož kvůli absenci palubního počítače vám nemohu předložit žádná přesná data. Spokojit se tak musíte jen s oficiálními údaji výrobce, které činí 8,9 l ve městě, 6,0 l mimo a 7,1 l kombinovaně. Odpozoroval jsem však, že po 120 km napůl ve městě a napůl v terénu ubyly tři desetiny nádrže, tedy zhruba 12 litrů, což ve výsledku dělá nějakých 10 l/100 km.
Ovladatelnost
V lepkavém bahně se „Džimák“ cítí jako doma, a pokud někam nevyšplhá, tak jen vinou pneumatik, které byly na voze přece jen více silniční než terénní. Díky nájezdovým úhlům 31 ° vpředu a 46 ° vzadu společně s přechodovým úhlem 31 ° existuje jen málo překážek, kterým se musíte vyhnout. Suzuki Jimny má podvozek připravený hlavně do terénu, a tomu odpovídají i jízdní vlastnosti na silnici. Pokud se vydáte na zpevněné cesty, jako že budete muset, jestliže nebydlíte v úpatí Ojos del Salado (kde mimochodem Suzuki Samurai dodnes drží světový rekord v nejvyšší autem dosažené výšce o hodnotě 6688 metrů), začnete mít pocit jako cirkusový medvěd na kolečkových bruslích.
Přestože balonovité pneumatiky spolykají hodně nerovností, vinou krátkého rozvoru a archaické konstrukce podvozek stále dost poskakuje, natřásá se a kolébá, kvůli čemuž musíte do zatáček hodně s rozvahou. Pomalé řízení, které čítá od dorazu k dorazu celé čtyři otáčky, má navíc jemnou vůli, takže každý průjezd zatáčkou je napínavý jak detektivka Agathy Christie. A jako vedlejší efekt si při každém parkování upletete z rukou vánočku.
Zároveň je ale za volantem Suzuki Jimny nebývalá zábava. Jednak právě z důvodu, že řízení vyžaduje o něco větší mentální vypětí než normálně, a také proto, že všechny ovládací prvky jdou mechanicky přesně a mají hutný odpor. To je jen další z odkazů na dobu, která je už, zdá se, nenávratně pryč.
Verdikt
Pokud hledáte auto, se kterým potřebujete dojet tam, kam cesty nevedou, máte jen velmi omezený výběr zužující se prakticky jen na Land Rover Defender, který je ovšem dvakrát dražší (a to teprve ceník začíná) a Ladu Niva, která byla zastaralá už ve chvíli, kdy poprvé sjela z výrobní linky. Jestliže vaše kritéria zahrnují i kompaktní velikost a dostupnou cenu, Suzuki Jimny je vlastně vaší jedinou nadějí.
Jistou alternativu by mohla nabídnout ještě hrstka pracovních pickupů jako Ford Ranger, ale to už jsme cenově opět o kus dál. Za podobné peníze se pak nabízí možná ještě Dacia Duster, ale to je opět kompromis co do schopností v terénu a navíc jízdně není o moc kultivovanější. Suzuki Jimny je zkrátka stále svým způsobem jedinečný a nenahraditelný.
Pět důvodů, proč nekupovat SUV
Rady a tipy | vydáno 23. 9. 2010
A víte co? Když nad tím tak přemýšlím, je vlastně také dokonalým městským sportovně užitkovým vozidlem. Greenpeace vás nikdy nevyženou z centra, protože je Jimny oproti nabubřelým SUV tak roztomilý, s dvojicí dveří má styl, kterému se doposud odvážil přiblížit snad jen Range Rover Evoque, a je dokonale kompaktní, takže všude zaparkujete, a když není místo, prostě si ho kdekoliv vytvoříte. Budu znít jako hodně velký blázen, když prohlásím, že bych si ho klidně koupil do města? Už jenom z principu…
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | atmosférické sání |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 1328 |
Kompresní poměr | 9,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 78,0 x 69,5 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | všechna čtyři, redukční převodovka |
Podvozek | |
Vpředu | tuhá náprava |
Vzadu | tuhá náprava |
Brzdy vpředu | kotoučové |
Brzdy vzadu | bubnové |
Pneumatiky vpředu | 205/70 R15 |
Pneumatiky vzadu | 205/70 R15 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 62 / 85 v 6000 |
Točivý moment (Nm) | 110 v 4100 |
0-100 km/h (s) | 14,1 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 140 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 8,9 / 6,0 / 7,1 |
Objem nádrže (l) | 40 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 3675 (vč. rezervy) |
Šířka (mm) | 1600 |
Výška (mm) | 1705 |
Rozvor náprav (mm) | 2250 |
Provozní hmotnost (kg) | 1060 |
Celková hmotnost (kg) | 1420 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 350 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1300 |
Zavazadlový prostor (l) | 113 / 816 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 396 900,- Kč (1.3 VVT 85 k Club) |
Základní cena test. verze | 396 900,- Kč (1.3 VVT 85 k Club) |
Cena testovaného vozu | 429 900,- Kč (1.3 VVT 85 k Style) |