autoweb.cz > Subaru > Subaru XV na českém trhu: první dojmy
Subaru XV na českém trhu: první dojmy
Tohle je Subaru XV. Má před sebou náročný úkol, musí ke značce nalákat nové, hlavně mladší zákazníky. Ty, kteří nepotřebují zbytečně objemný kufr a pohybují se převážně ve městě, pro které může být Forester příliš velký a málo stylový.
Ubírat by mělo nové iksvéčko především zákazníky Volkswagenu Tiguan, Škody Yeti nebo Nissanu Qashqai. A jakkoli se přiklání k moderním hodnotám a víc než kdy dřív sází na image a styl, stále důvěřuje tradičním pilířům Subaru, jakými jsou permanentní pohon všech kol a plochý motor.
Na výběr jsou tři motory, dva zážehové o objemech 1,6 L a 2,0 L a naftový dvoulitr, který je nám známý z ostatních modelů značky. Standardem je šestistupňové manuální řazení, v případě zbrusu nové šestnáctistovky pak pětistupňové. Oba zážehové motory jsou k mání i s bezestupňovou převodovkou Lineartronic (CVT). Emise? V rámci třídy patří k těm nejnižším a s příhlédnutím k faktu, že se jedná o stálý pohon 4×4, jde o výborný výsledek.Bezpečnost je jedním z důležitých aspektů nového modelu, XV si z EuroNCAP odvezlo plné hodnocení pěti hvězdiček. A je důležité podotknout, že všechny stupně výbavy mají veškeré bezpečnostní prvky již ve standardu. Interiér je v zavedeném stylu Subaru. Palubní počítač na vrchu palubní desky zobrazuje grafy, ušetřené palivo díky systému stop-start, odchylku od průměrné spotřeby.
Display komunikuje v českém jazyce. Tohle Subaru ještě nedávno neumělo.
Už základní výbava Active nabídne sedmnáctipalcová litá kola, sedm airbagů, denní svícení, vyhřívaná zrcátka i sedadla, palubní počítač a Stop/Start systém. Pro toho, komu je to málo, může povýšit na Comfort. Ten obsahuje navíc xenony, sklopná zrcátka, duální klimatizaci a vylepšené rádio s USB konektorem. Nejvyšší výbava Executive doplní střešní okno, startování pomocí tlačítka, navigaci a elektricky ovládané sedadlo řidiče.
V rámci první jízdy jsme vyzkoušeli benzinový čtyřválec 1,6 L s bezestupňovou převodovkou CVT. Výkon 114 koní se ve městě jeví jako dostatečný a s bezestupňovou převodovkou je auto svižné. Díky motoru boxer má nízké těžiště, mrštnost je vzhledem k vnějším rozměrům příkladná. Prostě se, i přes svou robustnost, chová jako běžný hatchback.
DOPORUČUJEME: Subaru Impreza WRX STi 1999 vs Subaru WRX STI 2011
Ani k podvozku nemám výtky, není houpavý, ale ani přehnaně tvrdý. Řízení není přeposilované, s jeho odezvou jsem neměl nejmenší problém, tady Subaru umí. Řazení beze stupňů? Kvůli absenci cuknutí při změně kvaltu auto pocitově nedává najevo svou dynamiku, s manuálem se XV zdá o dost svižnější a zábavnější.
Zavazadelník má kapacitu 310 l s rezervou a 380l s lepící sadou.
U dvoulitru platí skoro to samé jako u 1,6 litru. Výkon je ale v tomto případě rovných 150 koní. Na semaforu tak Subaru XV slušně vystřelí a ani na dálnici nebudete trpět nedostatkem síly. Dálniční stotřicítku drží bez problémů, nic nebrání univerzálnímu použití vozu.
Dřívější zákazníci Subaru museli obětovat něco za něco, výborný motor a trvalý pohon AWD výměnou za trochu horší interiér. To se ale s příchodem Subaru XV mění. Je plně srovnatelný s konkurencí, k tomu ale nabízí skvělý motor s tím nejlepším typem pohonu všech kol, který existuje.
Ondřej Lilling