Subaru XV e-Boxer: Vyzkoušeli jsme nový hybridní SUV v lotyšské Rize (první jízdní dojmy)

subaru-xv-e-boxer-7-1100x618.jpgCelá galerie 32 Zdroj: archiv redakce

Elektrifikaci, ať už v jakékoliv podobě, se bohužel nevyhýbá žádné automobilce. A ani japonské Subaru není výjimkou. Automobilka už v první třetině letošního roku představila novou pohonnou jednotku s názvem e-Boxer. Pro ty z vás, které tato zpráva minula, si novinku v rychlosti představíme a pak si také povíme, jak vlastně funguje v praxi.

Novinkou je také systém rozpoznávání obličeje řidiče. Ten snímá kamera umístěná na středu palubní desky, která umí rozpoznat až pětici obličejů. Jakmile si řidiče ztotožní, nastaví mu dle jeho preference klimatizaci nebo sedačku. Krom toho ale kamera na řidiče také dohlíží. Jakmile má pocit, že je unavený nebo se příliš dlouho dívá jinam než před sebe, upozorní ho na to. Dále pak Subaru zapracovalo bezpečnosti i díky přítomnosti automatického brzdění při couvání. Jakmile systém za autem zaregistruje překážku, bez váhání zastaví.

Co je e-Boxer?

Jak už jsme řekli, jde o elektrifikovanou, konkrétně hybridní pohonnou jednotku, kterou jako první dostaly modely XV a Forester. Funguje to tak, že motor Boxer, pro Subaru typický, pracuje společně s elektromotorem. Ten je integrován do upravené převodovky Lineatronic a napájí 118V lithium-iontovou baterii. K čemu je to dobré? Subaru tímto zlepšilo jízdní výkon i jízdní kvalitu, protože u obou aut zapracovalo na novém rozložení hmotnosti. Navíc díky tomu, že obě auta umí jet výhradně jen na elektřinu, zlepšila se jejich spotřeba a to dokonce až o 11 %!

Pokud jste pravověrnými fanoušky Subaru, možná vás právě přítomnost elektromotoru lehce vyděsila. Je to ale zbytečné. Principiálně je všechno stejné jako v jiných Subaru – hnací síla pokračuje přes variátor, spojku regulující pohon všech kol ve funkci rozvodovky a následně ke všem čtyřem kolům. Pořád je to prostě Subaru, které je v terénu k nezastavení! I to jsme vyzkoušeli, ale dostaneme se k tomu později.

Rozdíl je v tom, že za variátor přibyla elektronicky řízená spojka, která umožňuje odpojit motor, elektromotor a variátor od kol, a tím nezávisle nabíjet baterii. Pro čistě elektrický pohon spojka u hydrodynamického měniče (je i u standardních verzí) umožňuje odpojit spalovací motor od zbytku ústrojí. Elektromotor pak přes variátor měnící převod pohání všechna čtyři kola.

K dispozici je výkon spalovacího motoru 110 kW/150 koní, k němu se přidává výkon 12,3 kW/16,7 koní elektromotoru a nejvyšší točivý moment 194 Nm, elektromotor nabízí dalších 66 Nm. Výkon celého systému se neuvádí, protože oba výkony nelze jednoduše sčítat. Maximální výkon baterie je maximální výkon 13,5 kW. A ta spotřeba? Subaru tvrdí, že kombinovaná se pohybuje kolem hodnoty 7,2 litru/100 km. V rámci první jízdy jsme se dostávali na jiné, vyšší hodnoty, což ale mělo důvod. Testovací jízdy probíhaly jak ve městě, tak na závodním okruhu a hlavně také v terénu. A tam jsme auto rozhodně nešetřili, takže nám spotřeba rostla.

Ve velmi omezené míře lze jezdit v čistě elektrickém režimu, ale dle značky to není primární funkce systému. Jeho smyslem je spíše vypomáhat spalovacímu motoru při jízdě a zlepšovat tak ekonomiku provozu. Spalovací motor se zapne po ujetí přibližně 1,6 kilometru na elektřinu. Činnost systému e-Boxer lze přehledně sledovat na centrálním displeji. Při jemné práci s plynem tak lze využívat pouze elektrický pohon při pohybu malými rychlostmi (např. při parkování).

První jízda

Pro první jízdu jsme si vybrali Subaru XV e-Boxer, které mimochodem dostalo novou a hodně povedenou modrou barvu karoserie. Hurá! Nudná šeď silnic, kdy potkáváme šedá, bílá a černá auta, bude snad konečně něčím nabourána. Navíc autu opravdu hodně sluší!

První, co jsme udělali, bylo naložení kufrů do zavazadelníku. Protože Subaru baterie uložilo pod jeho podlahu, žádné místo nezabírají. Navíc jsou uloženy v bezpečnostním rámu a jsou testovány proti různým typům nárazu. Po usednutí za volant stále nepoznáte, že sedíte v hybridním autě. To přijde až poté, co nastartujete. Stačí zařadit a rozjet se, a jakmile máte baterie dostatečně nabité (jízdou nebo brzděním), auto se přepne do elektrického režimu a vy se nehlasně sunete kupředu. Nejčastěji takovou jízdu budete využívat ve městech při otravném popojíždění v kolonách.

Ucpanou Rigou jsme se z větší části na elektrický pohon přesunuli na malý závodní okruh, standardně určený pro motokáry. Na něm jsme si měli vyzkoušet, jak XV reaguje na plyn a jak funguje nová koncepce pohonu auta a právě třeba rozložení hmotnosti, na kterém Subaru zapracovalo. Okruh byl rychlý, plný úzkých zatáček a XV na něm obstálo na výbornou. Nenaklánělo se, jelo tam, kam jsme mu určovali volantem, nehrnulo se ze zatáček ven a díky přítomnosti elektromotoru na plyn reagovalo bez prodlevy. V rámci okruhu jsme zkoušeli také vyhýbací manévr ve zhruba 90 – 110 km/h. Není to příjemný pocit, ale po prvním projetí kuželů jsme byli úplně v klidu. XV fungovalo parádně a řízení má přesné a rychle reagující.

S hybridem v terénu

Dvorní disciplínou Subaru je terén a nezpevněné cesty. Zástupci značky si pro nás přichystali několik zajímavých tratí, na kterých jsme zkoušeli náklony, přejezdy velkých překážek nebo rychlejší jízdu po šotolině. A rovnou přidáme jednu radu, kterou jsme od profesionálů ze Subaru dostali. V terénu se prý při náklonu dostanete do průšvihu až v ten moment, kdy vy nebo spolujezdec dosáhnete z otevřeného okna na zem. Pak začněte přemýšlet nad tím, komu zavoláte, aby vás zase zvednul na všechna čtyři kola. Do té doby je to úplně v pohodě. J

Nečekejte, že snad v terénu pojedete jen na elektřinu. To v žádném případě. Elektromotor ale pomůže při překonávání překážek, kdy spalovací motor nenechá zbytečně a naprázdno vytočit. Přejezd překážky je plynulejší a řidičsky příjemnější. Vyzkoušeli jsme také systém s názvem hill descent, který při sjíždění kopců pracuje za řidiče, auto přibrzďuje a nechává ho sjet bezpečnou rychlostí. Jen nesmíte sahat na žádný z pedálů.

Chce to přesvědčit hlavu, protože sundat nahoře na kopci nohy z pedálů a nechat auto pracovat samo, je na psychiku trochu náročnější. Ale není třeba se bát. Systém zvládl opravdu každý kopec a my jsme jen korigovali směr. Ve zkratce se dá říct, že elektřina v případě Subaru v terénu pomáhá a neotravuje. Při vyšších rychlostech na šotolině zabíral atmosférický motor a dobíjel baterie. Jejich energii jsme pak zase využili při pomalém průjezdu lesem, kdy auto prakticky jelo samo. Rychleji než krokem totiž jet nešlo.

Stojí za to?

Jste fanoušky značky Subaru a pořád nevíte, jestli je elektrifikace dobrý nápad? Dáme ruku do ohně za to, že je. Ve městě ušetříte palivo a místně můžete jet s absolutně čistými emisemi. V terénu vám zase úsměv na tváři vykouzlí díky elektromotoru okamžité reakce plynového pedálu. Navíc právě ve městech se nemusíte bát nepříjemného cukání při připojování spalovací jednotky k elektromotoru a naopak. Vše probíhá naprosto hladce, takřka nepostřehnutelně.

Otázkou je, jak Subaru nastaví ceny modelů e-Boxer. Zatím nejsou známy, a pokud je udrží v přijatelných mezích, zákazníci jistě budou mít zájem. Vždyť pořád jde o Subaru, jak jej známe a milujeme, jen trošku modernější a se smyslem pro čisté emise. Taková je prostě doba a podle nás je moc dobře, že s ní Subaru drží krok. Navíc mu to jde zatraceně dobře.

24.9.2019 2:00| autor: Tomáš Malík

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist