autoweb.cz > Subaru > Subaru WRX STI končí, díky EU. Známe přesné detaily…
Subaru WRX STI končí, díky EU. Známe přesné detaily…
Už to u nás na webu zaznělo, Subaru WRX STI končí, nicméně je zapotřebí vše vysvětlit a říct si, jako to je a zda a do kdy si toto unikátní auto můžete ještě koupit.
Důležité je vědět, že nekončí výroba auta, končí jeho prodej v Evropě a poděkovat můžeme Evropské unii a její legislativě. Bez ohledu na to, že jedna nákladní loď či jedno dopravní letadlo vyprodukují více škodlivin než všechna STIčka světa vstoupí v platnost nová norma a s ní přijde začátek konce WRX STI takového, jak ho dosud známe.
Pro zbytek civilizovaného světa toto neplatí, Amerika či Japonsko si dál budou plochý motor pod kapotou sportovce s křídlem na zadku užívat. Níže je přesný citát z oficiálního webu Subaru, který vše vysvětluje.
zdroj: ZažijSubaru.cz
Konec legendy? Jak je to s ukončením prodeje WRX STI
Média v uplynulých dnech oběhla zpráva, že slavné „estéíčko“ definitivně končí. A to nenávratně a už v létě příštího roku. Protože ale ne všechny informace, které se nyní šíří mezi lidmi, jsou úplně přesné, dali jsme dohromady přehled nejdůležitějších faktů.
Nekončí výroba, ale prodej
Prodej modelu WRX STI ukončí Subaru pouze v Evropě, ve zbytku světa bude k mání i nadále. Důvodem je, že 300koňový plochý dvoulitr EJ25 plní „pouze“ emisní normu Euro 6b, která pozbyde platnosti 31. srpna 2018. Protože globálně výroba pokračuje, nehrozí problém s dostupností náhradních dílů, které se k nám tak jako tak dovážejí.
WRX STI koupíte ještě skoro dva roky
Ani počátek platnosti nové normy Euro 6c od 1. září 2018 neznamená konec prodeje. Tímto datem totiž začíná běžet roční lhůta pro takzvaný doprodej, který může podle pravidel čítat až 100 aut. To je více než dostatek pro uspokojení poptávky v Česku a lze očekávat, že se tuzemští dealeři dostatečně zásobí. Aktuálně modernizované WRX STI tak koupíte nejen tento a příští rok, ale i v roce 2019.
Budoucnost je neznámá
Některá média informovala o chystaném návratu WRX STI na evropský trh v hybridní verzi. Subaru Europe to však v tuto chvíli odmítlo a označilo za čiré spekulace. Je pravdou, že Subaru pracuje na nové generaci motorů a nová platforma s extra tuhou konstrukcí, na které stojí nová Impreza i XV, má sportovní potenciál. Primárně se však výrobce bude soustředit na to, aby v Evropě byl konkurenceschopný i při stále přísnějších normách. Návrat WRX STI v příští generaci nelze potvrdit.
Evropský trh je specifický
Homologace každého modelu je nákladný proces. Přitom je ale Evropa pro Subaru nejmenší světový trh, dokonce menší než třeba ten australský. Zároveň je nejkomplikovanější – rozličné měny, národnosti, mentality, jazyky a lokální legislativy, kterým je ještě nadřazená ta z Evropské unie. V USA značka loni prodala přes 665 tisíc aut, v Evropě jen 40 tisíc. WRX STI celkem prodá desítky tisíc, v Evropě stovky. Přes 80 % prodejů v Evropě zároveň představují SUV Forester, XV a Outback.
Auto pro pár nadšenců se u nás tedy bohužel nevyplatí a ani do aktuální komunikace značky WRX STI zcela nepasuje. Strategie v Evropě je orientována směrem k bezpečnosti (EyeSight), aktivnímu životnímu stylu, odolnosti a univerzálnímu použití vozů Subaru. Pravdou však je, že Japonci umí i překvapit – třeba Levorg se u nás původně vůbec neměl prodávat a nakonec ho tu máme.
Speciální edice bude i u nás
Aktuálně bylo veřejnosti představeno WRX STI v takzvané Final Edition se speciálními designovými prvky, které je nyní v omezené sérii k mání ve Velké Británii. Několik těchto vozů by mělo v příštím roce být také v nabídce autorizovaných dealerů Subaru v České republice. Změny proti běžné verzi jsou spíše kosmetické, i tak by však mělo jít o poměrně exkluzivní balení.