autoweb.cz > Subaru představuje boxer třetí generace
Subaru představuje boxer třetí generace
Subaru představilo třetí generaci svého zážehového plochého čtyřválce. Motor bude k dispozici ve dvou verzích s objemy dva a 2,5 litru, prozatím jen jako atmosférický. Subaru slibuje redukci spotřeby o deset procent, ale na konkrétní čísla si ještě počkáme. Nový Boxer vyzkoušíme nejprve pod kapotou Foresteru, později se objeví ve většině modelů značky včetně kupé chystaného ve spolupráci s Toyotou.
Druhá generace plochého čtyřválce vydržela na trhu přes dvacet let, Japonci ji představili v roce 1990. Motor čelil ekologickým tlakům posledních deseti let se ctí, ale měl několik konstrukčních omezení a ta se mu stala osudnými. U Subaru především nedokázali prodloužit zdvih jeho pístů, změně bránilo rozmístění úchytů. S příchodem nové konstrukce je problém vyřešen.Menší vrtání a delší zdvih však nejsou jediné novinky. Boxer má nyní oddělené chladicí okruhy pro blok a hlavy válců. Zvýšila se tak účinnost chlazení a s ní vyskočil výkon a klesla spotřeba. Zlepšit termodynamickou účinnost pomáhají nižší setrvačné hmoty motoru – písty, ojnice a celá řada dalších dílů jsou lehčí než dřív.
Pro nové čtyřválce budou k dispozici dvě převodovky: šestistupňový manuál a variátor. Přinejmenším jedna z variant také dostane elektromotory a baterie. Subaru pracuje na hybridním pohonném ústrojí už několik let, své konstrukční řešení představil výrobce na studii Hybrid Tourer. Ten měl dva elektromotory, čtrnáctikoňový na přední straně bloku a větší s výkonem 27 koní vzadu. Fuji, stejně jako většina výrobců, věrí lithium iontovým bateriím.Jak už bylo řečeno, výkon jednotek zatím neznáme. Dvoulitrový boxer pod kapotou připravovaneho kupé by však mohl mít až dvě stě koní. Stále se bavíme o verzi bez turba. Stejně naladěný čtyřválec dostane také Toyota FT-86 a největší automobilka světa jistě bude stát i o hybrid, který by měl nabídnou o poznání sportovnější svezení než pohonné ústrojí Priusu. O přeplňovaných variantách obou mtorů zatím Subaru mlčí, ale turba jistě nebudou zahálet dlouho.
autoweb.cz