autoweb.cz > Subaru > Subaru Outback > Subaru Outback skrývá bezpečnostní technologie jako hlavní trumfy v rukávu
Subaru Outback skrývá bezpečnostní technologie jako hlavní trumfy v rukávu
Bylo by snadné připomenout rčení o nošení dříví do lesa, pokud bych měl pocit, že je zapotřebí představovat čtenářům Subaru Outback. Tohle auto testujeme průběžně tak, jak je Subaru prostupem času uvádí na trh s dalšími a dalšími vylepšeními. Navenek vypadá stále podobně, pro nezasvěcené pozorovatele možná až stejně. Ale novinky tady jsou, jen nejsou vidět. Třeba na podvozku, kde došlo k přepracování některých komponent, a auto je teď zejména při dálničních přesunech jistější a pohodlnější.
Základem pohonného ústrojí Subaru Outback 2.5i Lineartronic je benzinový plochý čtyřválec. Pokud se nepletu, je to aktuálně jediná možná volba pro tento vůz. Výkon motoru je 175 koní v 5 800 otáčkách a točivý moment hraničí na 235 Nm ve 4 000 otáčkách. Síla jde na všechna čtyři hnaná kola přes bezstupňovou převodovku.
Důležité je, že převodovka řadí hladce, plynule, pohodlně. Nicméně má pro každou rychlost i otáčky motoru připravený optimální převod a při intenzivní akceleraci pro sportovnější projev řadí po předem nastavených převodových poměrech.
Posuneme-li se pomyslně o další krok od převodovky směrem k silnici, dostaneme se k pohonu všech kol. Ten sází na Active Torque Split AWD systém – systém variabilního rozdělení točivého momentu. Můžeme si teď vysvětlovat, jak se změní dráha auta s takovou výbavou oproti autu bez ní, které bude stabilnější a jistější a které naopak pod plynem vycestuje mimo krajnici, ale i zde platí doporučení, že není nic lepšího, než osobní zážitek, testovací jízda je tím pravým prostředkem, jak jízdní vlastnosti vyzkoušet.
U pohonné soustavy ještě chvíli zůstaneme, tentokrát ale v rovině řidiče, který občas vyjede i mimo zpevněné komunikace. Režim X-MODE pomáhá zajistit spolehlivou kontrolu jediným stiskem tlačítka, když se ujme řízení motoru, převodovky, pohonu Symmetrical AWD, brzd a dalších komponent, aby vás bezpečně provedla na problematických cestách i v nejrůznějším terénu. Zjednodušeně – přijedete na kopec, zmáčknete tlačítko aktivace a pak už jen vyjede nahoru a zase sjedete dolů, přičemž veškerou práci přenecháte systému auta. Hotovo.
Je tady také systém SI-DRIVE, díky kterému není problém měnit charakter auta. Mód Intelligent je navržený pro vyváženou kombinaci plynulosti a hospodárnosti, nastavení Sport pro dynamický a sportovní projev, svižné reakce a lineární odezvu na sešlápnutí plynového pedálu.
Čtenáře také zaujalo:
Subaru klade důraz na bezpečnost i v základním modelu Impreza
Elegantní, i když vcelku střídmý vzhled Subaru Outback mistrně kamufluje technologickou výbavu, která se ukrývá uvnitř a stará se o řidiče včetně technologie EyeSight. Jde o komplexní systém, který spojuje řadu bezpečnostních prvků. Základem jsou kamery (ne radary jako u konkurence), které sledují okolí vozu a zajišťují, aby byl řidič Subaru stále v bezpečí.
Za nás jde, zcela objektivně, o jeden z nejlepších systémů na trhu. Ne snad pro to, co dělá – podobné či stejné funkce nabízejí i konkurenti, ale pro to, co nedělá. Nechybuje. Tam, kde německé vozy občas zmatkují, brzdí před neexistujícími překážkami, zastavují v úzkých uličkách mezi zaparkovanými auty či zpomalují tam, kde to není potřeba a šokují řidiče aut za sebou, Subaru se svým EyeSightem tyto problémy nemá. Zjednodušeně řečeno – sednete do auta, aktivujete systém, jen držíte volant a auto se už o vše další postará samo.
Jak bylo řečeno, EyeSight kombinuje řady subsystémů, mezi hlavními adaptivní tempomat. Ten nejenže udržuje rychlost, ale když rozpozná vozidlo jedoucí vpředu, přizpůsobí rychlost tak, aby se udržovala nastavená vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla (systém monitoruje odstup a vzájemný rozdíl v rychlostech). EyeSight přizpůsobuje výkon motoru, řazení a brzdění, aby rychlost vašeho vozu odpovídala dopravní situaci, a to v rozmezí od nuly do 180 km/h.
Je tady funkce upozorňování na opuštění jízdního pruhu a funkce hlídání jízdních pruhů, takže pokud vás zmůže únava a začnete nezvykle „kličkovat“ na silnici nebo vyjíždět ze svého pruhu, systém se vám připomene akustickou signalizací a blikající kontrolkou. To vše od 60 km/h. Jedete-li rychleji než asi 50 km/h a nechtěně sjedete až k dělicí čáře daného jízdního pruhu a chystáte se pruh opustit bez znamení o změně směru jízdy, funkce hlídání jízdních pruhů se vám připomene akusticky i pomocí blikající kontrolky dříve, než z pruhu vyjedete.
Subaru udělá prostě všechno pro to, abyste nenabourali a jeli v maximálním pohodlí, takže pokud právě stojíte a systém EyeSight rozpozná, že se kolona opět začala hýbat, funkce upozornění na rozjezd vozidla vpředu (LVSA – Lead Vehicle Start Alert) dá řidiči pomocí akustického signálu a blikající kontrolky vědět, že nastal čas reagovat. Šlápnout na plynový pedál musíte ale sami. Nebo stačí stisknout tlačítko tempomatu, pokud jste lenoši.
Je toho samozřejmě mnohem a mnohem víc. Subaru Outback je opravdu plně, i když nenápadně, napěchované chytrou technologií, která měla být hlavním tématem tohoto textu. Ano, jsou tady velká a pohodlná sedadla. Obrovský kufr, do kterého naložíte hromadu zavazadel, měsíční nákup, tři velké psy nebo kompletní výbavu na hory, ale to je tak nějak v dané kategorii samozřejmost. Jízdní vlastnosti lze u Subaru tradičně očekávat jako vynikající. A cena je v rámci nabídky férová, v základní specifikaci začíná na 950 000 Kč.
Protože není nic lepšího, než osobní zkušenost, můžete si Subaru Outback spolu s dalšími modely vyzkoušet na vlastní kůži.