autoweb.cz > Subaru > Subaru Outback > Subaru Outback 2.5 CVT (2013)
Subaru Outback 2.5 CVT (2013)
Dynamika 6
Chování na silnici 10
Provozní náklady 8
Praktičnost 9
X-Factor 9
Celkové hodnocení 8.4
RADOSTI
Výtečný podvozek, pohon všech kol, navigace v češtině
STAROSTI
Pouze jedna převodovka, pokud preferuje více možností na výběr
Začal bych asi tím, že tohle je Subaru Outback pro rok 2013 a já bez toho, aniž bych měl hned vedle jako pomůcku fotku předchozího modelového roku, nejsem schopen upřesnit, jaké změny v meziročním skoku auto prodělalo.
Tedy, ehm, já to samozřejmě vím, ale má rádoby vtipná poznámka měla vyjádřit skutečnost, že tak, jak u Subaru bývá obvyklé, zásadní změny neproběhly v oblasti vzhledu, ale pod kapotou. A to doslova. V útrobách Outbacku pracuje zbrusu nový zážehový motor, čtyřválcový boxer s objemem 2,5 litru.
Má výkon 173 koní a točivý moment 235 Nm. To stačí na zrychlení z nuly na stokilometrovou rychlost za téměř deset sekund, tedy 9,9 sekundy přesně, a maximální rychlost je nastavena na 198 km/h. Že to nejsou hodnoty z kategorie ryze sportovních? Ne, to opravdu ne, a také Outback není sportovní auto. Přesto ale není pomalé a později vysvětlím, jak to myslím.
Dvouapůllitrový agregát je v nabídce pouze s bezstupňovou převodovkou CVT, takže dilema ohledně výběru řazení vyřešil výrobce za své zákazníky, samozřejmostí je pohon všech kol.S novým motorem by měl Outback nabídnout dynamičtější, ale také ekonomičtější jízdu, tabulky mluví o 7,6 litrech spotřeby v porovnání s předchozím modelem a 8,1 litry paliva na 100 kilometrů. Vyšší točivý moment v nízkých a středních otáčkách je důsledkem prodloužení zdvihu. Kromě motoru je nová také převodovka Lineartronic, jde o systém druhé generace a i díky jí teď můžeme mluvit o úspornějším provozu. Krom toho je kompaktnější a lépe odhlučněná.
Změny, které mohou být patrně na první pohled, zahrnují nové laky karoserie, novou masku chladiče a jiný nárazník, nové přední světlomety a nový design sedmnáctipalcových kol. S pokud se v Subaru vyznáte, tak odhlíte i nové barevné schéma v interiéru vozu.
Co je zřetelnější než nové sladění barev kabině je přítomnost nového multimediálního zařízení. To komunikuje v českém jazyce (!), ten vykřičník je tady, protože češtinu jako by u Subaru dlouhé roky neznaly. A na obrazovce zobrazuje řadu zajímavých parametrů. Co zaujalo mne, byla navigace. Jednoduchá a přehledná (byť jsem nepřišel na to, jak zadávat pouze město jako cíl, bez nutnosti vybírat ulici a číslo popisné), ovšem mne se líbilo to, co se ukázalo na obrazovce po dojetí do cíle. Zobrazil se přehled, jak dlouho jsem jel, jakou průměrnou rychlostí, jakou nejvyšší rychlost jsem během jízdy dosáhl…
Bavilo mne to, přesněji jsem pak mohl porovnávat ujeté kilometry se spotřebou. Já jsem bohužel nedokázal klesnout s průměrným apetitem pod deset litrů, přiznávám ale, že jsem jezdil svižně. Hodně svižně, a teď bych se chtěl vrátit k tomu, jak jsem prohlásil, že Outback není pomalý, navzdory jasným číselným hodnotám u dynamických parametrů.
Jde o podvozek. Ten byl pro rok 2013 přeladěn a auto s ním je jistější a stabilnější. V porovnání třeba s Imprezou se auto více naklání, ale ve srovnání s přímou konkurencí, například s Volvem XC70 je pevné jako slovo skauta.
Nový motor má více síly v nižších a středních otáčkách. A je úspornější.
A rychlost se skrývá za tím, že do zatáček můžete najíždět mnohem vyšším tempem, než by se dalo s konkurencí. Ne, na sprintu Outback neoslní, a v maximálce také ne, ale když vezmete průměrnou dobu jízdy, tak na tom není tohle velké Subaru vůbec špatně. Prostě jedete konstantní rychlostí a zpomalujte jen do ostrých, velmi ostrých zatáček. Vše ostatní projede Outback jako po kolejích.
Rychlosti nepřispívá automatická převodovka bez klasických stupňů. CVT je plynulé, pohodlné, tiché, ale potenciál podvozku, potažmo motoru, bych já osobně využil více s manuální převodovkou. Nicméně k autu se automatika hodí více a pokud jsem cítil potřebu osobně se angažovat, tak to bylo právě díky agilitě podvozku. A mohl jsem řadit pádly pod volantem.
Ani s těmi to ale není to pravé ořechové, a pod „ořechovým“ si představte sportovní. Při kickdownu se neděje nic moc, převodovka si dává na čas než zareaguje, ve chvíli, kdy chci, aby držela otáčky, má tendence povolit. Jenže!!! Znovu musím sám sebe pokárat za to, že sem tahám sportovnost, protože tohle je velké kombi s terénním akcentem. To ten „zatracený“ podvozek. Tedy zatraceně dobrý podvozek, a kdyby nebylo nepatřičné dám sem do textu smajlíka, tak je tady.Jak jsem později zjistil, mé potíže s převodovkou, tedy přesněji řečeno s jejím charakterem mohly vycházet z toho, že automat se učí styl a jízdní návyky svého řidiče. A pokud měl auto přede mnou na test nějaký kolega senior, rozvážný, klidný, zaměřený na jiné priority než já, tak auto „naučil“ řadit pomalu.
Jen barbar jako já by vytáhl auto na závodní okruh v Sosnové u České Lípy a dal si s ním pár kol. To, jak se Outback choval, mne nepřekvapilo. Očekával jsem jistotu, neutralitu, stabilitu a toho jsem se také dočkal. A nic víc jsem s autem nezkoušel, žádné trapné pokusy o jízdu bokem. Jen svižný průjezd zasněženými zatáčkami. A dávám palec nahoru.
Elegantní, vyzývavý, smyslný…? Ne. Ale robustní, tradiční, schopný, to ano.
Něco málo k výbavě. O audio sytému a navigaci už jsem mluvil. Reproduktory jsem nepočítal (je jich šest), ani zdířky na připojení externích zařízení (USB, AUX, plus další, samozřejmě Bluetooth,…). K tomu řada dalších prvků a ohledně těch vás odkážu na oficiální ceník výrobce, protože já jsem nenašel nic, co bych vyloženě postrádal.
DOPORUČUJEME: První jízda Subaru WRX STI (2012)
V rámci dobrých mravů bych se měl zmínit o kufru. Jestli jsem ho měřil? Ne. Je prostě velký… A pokud vám tenhle kufr nestačí, pak potřebujete dodávku.
Verdikt
Novinky u nového Outbacku asi neodhalíte na první dobrou, ale přijdete na ně postupně tím, že je budete využívat, že sžití s autem bude zase o něco příjemnější. A levnější. Jediná možnost volby převodovky se může zdát nedostatečná, ale je fakt, že automat k tomuto typu auta sedí víc než manuál, sportovně laděný řidič by asi měl pomýšlet na jiný model, třeba na XV.
Pokud jsem vnímal, že bych potřeboval ostřejší režim převodovky a větší naléhavost při zatížení motoru, tak jen proto, že (i přes jasně praktické cílení tohoto modelu) má Subaru Outback skvělý, potentní a výtečně naladěný podvozek.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | čtyřválec boxer |
Palivo | benzín |
Plnění | atmosférické |
Zdvihový objem (cm3) | 2498 |
Převodovka | bezestupňová CVT |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 173 v 5600 |
Točivý moment (Nm) | 235 / 4100 |
0-100 km/h (s) | 9,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 198 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,6 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4790 |
Šířka (mm) | 1820 |
Výška (mm) | 1605 |
Provozní hmotnost (kg) | 1607 |
Zavazadlový prostor (l) | 526 |
Ceny | |
Základní cena test. verze | 879 000 Kč |
Cena testovaného vozu | 1 019 000 Kč |