autoweb.cz > Subaru > Subaru Outback > Subaru Outback 2.0D Lineartronic (2015)
Subaru Outback 2.0D Lineartronic (2015)
Dynamika 6
Chování na silnici 10
Provozní náklady 9
Praktičnost 9
X-Factor 9
Celkové hodnocení 8.6
Radosti
Vzhled, zpracování kabiny, bezpečnostní systémy, jízdní vlastnosti
Starosti
Dynamika definovaná poměrem výkonu a hmotnosti, určitá vyhraněnost
Začnu (a později také skončím) tou zmiňovanou vyhraněností. Subaru Outback je na trhu, pokud se nemýlím, už dvacet let a nejenom že tyto dvě dekády určoval trend v kategorii oplastovaných kombi, minimálně zpočátku – on tuto kategorii v zásadě založil. A vyhraněný byl a je už od podstaty značky, tak jako každé jiné Subaru, které nikdy nebylo mainstreamem, takže jeho specifický styl je vlastně v pořádku, jakkoli může optikou současnosti a s ohledem na „konvenční“ nabídku konkurence stát stranou od populistických kombi s offroadovým vzezřením, ovšem mimo asfalt (a leckdy i na něm) s nedostatečnými jízdními schopnostmi.
Je třeba říct, že se Outback přiblížil do teritoria evropských aut, pronikl do něj, ale stále si zachoval svou tvář a nepodlehl v mnoha ohledech módním manýrům. Zvenku vypadá nové Subaru Outback velmi dobře, nebojím se říct, že lépe, než vypadaly předchůdci v době svého uvedení na trh. Znovu bych zdůraznil, že nese evropsky příjemné rysy, ovšem není to forma vítězící nad obsahem, ale rovnováha mezi tím, co auto umí a jak vypadá.
Interiér
V kabině je pokrok ještě markantnější. Pryč jsou tlačítka velká jak krabička od sirek, vše vypadá decentně, příjemně, ale stále funkčně a prakticky. Sedadla jsou pohodlná – na můj vkus by mohla být více anatomicky tvarovaná, připomínala mi svým vedením velká Volva spíše než řidičsky laděné model Subaru. Výtečná byla možnost nastavování sedaček elektricky, s pamětí, což při redakčním přesedávání využijeme asi více než jeden řidič, který za volant svého vozu nikdy nikoho jiného nepustí.
Co chci veřejně ocenit, je displej palubního počítače, působí na mne fortelněji a příjemněji na práci než třeba v modelech od PSA, který hladké obrazovky reagující na dotyk také nabízí. Francouzi „to zvládli,“ ale Outback bych řekl to umí ještě lépe. O výbavě není třeba hovořit, ta byla v našem případě maximální, kompletní přehled najdete na webu importéra, pokud máte zájem hledat, listovat spekulovat… Nutně ale musím zmínit bezpečností část výbavy. Je tady EyeSight jako dohled nad řidičem, díky kterému auto monitoruje to, co se děje před autem. Můžeme se bavit o detailech a říct si, že Outback nespoléhá na radar, ale má dvě kamery, které snímají okolí vozu.
Pohon
Outback v našem případě kombinoval bezestupňovou převodovku CVT s dvoulitrovým naftovým čtyřválcem a pohonem všech kol. Což znamená několik věcí. Je tady výkon 150 koní a točivý moment 350 Nm, který je podle mého názoru „tak akorát“ na to, aby auto mělo slušnou dynamiku do 130 km/h, ale umím si představit, že jsou řidiči, kteří by ke svému životu potřebovali silnější stroj. Jsem jedním z nich. Další věc – je třeba naučit se s autem jezdit, předvídat, odhadovat situaci, zejm. s ohledem na předjíždění (naplánovat si manévr, pomoci pádel si podřadit virtuální stupně). A z toho vyplývá i spotřeba. Jakmile začnete na auto tlačit, apetit se logicky zvedne, ale v povolených silničních rychlostech se umí odměnit velmi příjemnou spotřebou…
Spotřeba
… která byla u mne kolem sedmi litrů v klidovém režimu, za nějakých osm jsem jezdil s těžší nohou na plynu a pokud jsem auto přílišně dráždil pedál plynu, tak samozřejmě spotřeba ještě logicky narostla, ale…
Ovladatelnost
… auto se necítilo ve své kůži, pokud bych měl použít poetického výrazu k vyjádření toho, že silné stránky Subaru Outback 2.0D jsou jinde než v dynamické jízdě. Zprofanovaný výraz „jede jako po kolejích“ u nového Subaru Outback platí bez výjimky a zcela. Jízdní vlastnosti jsou vynikající, kdybych se nebál absolutních verdiktů, tak řeknu dokonalé. Kombinaci vektoringu, pohonu všech kol, nízkého těžiště je skvělou recepturou na koktejl vytříbenosti, přilnavosti a agility v zatáčkách, navzdory rozměrům auto zatáčí jako mnohem menší stroj. Drží stopu, je prosto náklonů, odskakování, s ohledem na motor hluku, vibrací a podobně. Jízda přirovnaná cestě ostrého nože rozměklým máslem není od věci.
Ještě jednou k systému EyeSight. Ten umí do 50 km/h auto zcela zastavit, rozpozná-li překážku, je tady kontrola nad opuštěním jízdního pruhu, adaptivní tempomat… Takže pokud nechcete aktivně řídit, můžete se, s trochou nadsázky, věnovat něčemu jinému než je ovládání auta. Znovu říkám, nadsázka, přesto ale um systémů, které skutečně bdí nad řidičem i posádkou, dodá na jistotě.
Myslím, že už jsem při prvním seznámení kvitoval řízení, které je přesné, hbité a rychlé, od prvního okamžiku za volantem pocítíte, že Outback stále umí bavit řidiče, vtáhnout ho do děje. Motor na druhou stranu spíše hraje tzv. druhé housle. Škarohlíd by řekl, že výkon vzhledem k hmotnosti auta nestačí a objektivně to tak může být. Nicméně je tady ona vyhraněnost, zmiňovaná na začátku a s ní i definice spokojeného majitele a řidiče nového Subaru Outback 2.0D.
Verdikt
Nové Subaru Outback 2.0 CVT není pro každého. Určitě ne pro člověka „odkojeného“ německou konfekcí. Shrneme-li si, co (ne)umí, pak je velké, pohodlné, evropsky naladěné, vizuálně přitažlivé zvenku i uvnitř. Má vynikající pohon všech kol, který zvládne lehký terén a je jízdně fantastický na asfaltu. Bezestupňová převodovka neposkytuje dravost sportovního řazení a dvoulitr má síly dostatek, ale ne nadbytek. A výbava je výtečná a bezpečnostní systémy odpovědně pracující ve prospěch řidiče a ne proti němu. Podtrženo a sečteno – tohle je Outback, na který zákazníci Subaru roky čekali, tedy přesněji řečeno je to auto, do kterého musel Outback během dvou dekád na trhu vyzrát. A zralý musí být i jeho řidič – nadšenec a puritán sáhne spíše po svižnějším benzínu, ale konzervativněji naladěný, roky uklidněný a vyježděný řidič, pokud zvolí jako svůj každodenní dopravní prostředek Subaru Outback 2.0D, bude navýsost spokojený.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | plochý čtyřválec |
Palivo | nafta |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 1998 |
Kompresní poměr | 15,2:1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 86 x 86 |
Převodovka | bezstupňová CVT |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Podvozek | |
Vpředu | McPherson, zkrutné pružiny |
Vzadu | dvojité lichoběžníky |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 110/150 v 3600 |
Točivý moment (Nm) | 350 v 1600 - 2800 ot./min. |
0-100 km/h (s) | 9,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 192 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,5 / 5,3 / 6,1 |
Objem nádrže (l) | 60 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4815 |
Šířka (mm) | 1840 |
Výška (mm) | 1605 |
Rozvor náprav (mm) | 2745 |
Provozní hmotnost (kg) | 1676 |
Zavazadlový prostor (l) | 512 / 1848 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 939 000 Kč |
Základní cena test. verze | 959 000 Kč |
Cena testovaného vozu | 1 171 000 Kč |