autoweb.cz > Subaru > Subaru Crosstrek > Subaru modernizovalo své nejmenší SUV a pojmenovalo po americku. Poprvé jsme se svezli
Subaru modernizovalo své nejmenší SUV a pojmenovalo po americku. Poprvé jsme se svezli
XV končí, Crosstrek přijíždí. Tak by se dala ve zkratce shrnout modernizace nejprodávanějšího SUV japonské značky Subaru u nás. Ale je toho mnohem víc, ne jen změna jména.
Subaru XV má v České republice poměrně bohatou historii. Od roku 2008 se značka globálně odklonila od sportovní image, kterou tvořily úspěchy v rallye a ostré verze WRX STI, a vydala se cestou koncepce Safe, Fun, Tough.
Základem komunikace je tedy hlavně důraz na bezpečnost, zábavu ve smyslu outdoorových aktivit a odolnost techniky. To mimo jiné značce přivedlo 67 % nových zákazníků.
Historie Subaru XV
Subaru XV se tu prodává již od roku 2011, kdy přijelo ještě pod názvem Impreza XV coby do terénu oplastovaný hatchback. Za jediný rok se jich neprodalo mnoho, pouhých 65 kusů.
Rok nato se již prodávala první svébytná generace Subaru XV, která vydržela až do roku 2017. Celkem se jí prodalo 784 kusů.
Podívejte se na videotest Subaru XV
Druhá generace před faceliftem se vyráběla mezi lety 2018 až 2023 a celkem si ji u nás vybralo 1 680 zákazníků. Dohromady se tedy iks-véček doposud prodalo 2 464 kusů. Celosvětově potom na 2,2 milionu, jak pod názvem XV, tak Crosstrek.
Co je nového?
V Subaru Crosstrek rozpoznáte známé tvary s novou tváří. Nová je přední maska, užší a agresivnější světlomety nebo jiné mlhovky. Zezadu najdete nová světla, design nárazníku či střešní spojler. A pochopitelně také označení modelu. Přední blatníky pak zdobí funkční výdechy vzduchu, které využívají technologii povrchu inspirovanou žraločí kůží.
Crosstrek je oproti XV také o 10 mm delší (nyní měří bezmála 4,5 metru) a 10 mm nižší, světlá výška a s ní výborná průchodnost terénem zůstala na 220 mm.
Další testy kompaktních SUV
Mírně se obměnila barevná paleta. Vybírat můžete z deseti odstnínů laku, z nich čtyři jsou nové: Oasis Blue, Offshore Blue Metallic, Sapphire Blue Pearl a Sun Blaze Pearl.
Cizelování drobností
Jelikož na Subaru XV nebylo příliš co vylepšovat po technické stránce, inženýři se zaměřili především na jízdní komfort. Šli až do takových detailů, že díky odlišné konstrukci sedadel snížili kývání těla o 15 % a otřesy hlavy o 44 %.
Torzní tuhost karoserie stoupla o 10 %, mimo jiné díky použití větší části lepených spojů. Drobných úprav se dočkal i hybridní systém e-Boxer, který má nyní rychlejší reakce a hladší chod.
A mírně se změnila i distribuce točivého momentu mezi nápravy. Upustilo se od rozdělení 50:50 ve prospěch 60:40 na přední kola, díky čemuž Subaru Crosstrek slibuje přesnější reakce v nájezdu do zatáčky a lepší chování při jízdě v přímém směru.
Z technologických vychytávek se trochu upravil terénní režim X-Mode, který nyní funguje i při jízdě vzad. Nejdůležitějších vylepšení potom doznal bezpečnostní systém EyeSight.
Dostal sedm nových funkcí: přední předkolizní brzdění, autonomní řízení v nouzové situaci, centrování v jízdním pruhu, nouzové udržení v jízdním pruhu, inteligentní omezovač rychlosti, rozpoznávání dopravních značek a EyeSight Monitor. Celkem tedy nyní disponuje 14 funkcemi.
Známá technika
Po technické stránce zůstalo vše při starém. Jedinou dostupnou motorizací je dvoulitrový e-Boxer o výkonu 136 koní spárovaný s bezstupňovou převodovkou Lineartronic. V ceníku se tak velmi snadno vyznáte.
Současně s Crosstrekem uvádí značka také modernizovanou Imprezu. Technicky je totožná se svým zvýšeným sourozencem, pochopitelně až na světlou výšku a outdoorový design exteriéru. Chybí jí také terénní režim X-Mode a možnost tažného zařízení.
Impreza startuje na českém trhu s cenou 845 000 Kč, Crosstrek potom na 880 000 Kč ve výbavě Active, 955 000 Kč s výbavou Comfort a konečně 1 020 000 Kč ve vrcholném stupni Executive.
Připlácet pak můžete jen za navigaci a vyhřívaný volant v ceně 25 000 Kč. Prodloužená záruka na 5 let nebo 200 000 km a asistenční služby na 5 let v hodnotě 19 900 Kč dostanete jako bonus.
Za volantem?
A jak se s novým Subaru Crosstrek vlastně jezdí? Pokud jste za volantem původního XV strávili nějaký ten čas, pak vám tu bude všechno povědomé.
Osobně musím kvitovat hlavně zachování analogových přístrojů, že se Subaru neuchýlilo k trendu digitálních displejů. Kde se ale trendu drží, to je velký vertikální displej multimédií, který se ovládá příjemně. A to i díky zachování poměrně velké části fyzických tlačítek.
Drobnou změnou je pak posunutí držáků na nápoje v úhlopříčném směru, takže si se spolujezdcem už nebudete překážet. Chytrý detail, nad kterým někdo opravdu přemýšlel.
Vliv úprav na kymácení těla a hlavy nedokáži úplně posoudit, na to je třeba přesných měřicích zařízení, nicméně pro Crosstrek platí, že si zachovává opravdu velký jízdní komfort v kombinaci s potěšením z řízení.
Tady je stále cítit jedna z nejsilnějších zbraní Subaru: plochý motor a pohon všech kol. Nízko uložené těžiště propůjčuje poměrně vysoko postavenému crossoveru nevídanou porci agility, zatímco čtyřkolka se postará o trakci, jako by kola s asfaltem spojoval suchý zip. A v lehčím terénu se Crosstrek také neztratí.
První dojem tedy Crosstrek zanechal výborný. Více pak auto určitě vyzkoušíme v klasickém redakčním testu.