autoweb.cz > Subaru > Subaru Levorg > Subaru Levorg 1.6GT-S: Úžasný kombík se šmrncem STI
Subaru Levorg 1.6GT-S: Úžasný kombík se šmrncem STI
Subaru ve své historii vyrobilo několik povedených sportovně laděných kombíků, které si fanoušci značky následně zamilovali. Po jejich stopách se před několika lety vydal zbrusu nový kombík Levorg, při jehož vývoji se japonská značka držela hesel LEgacy, reVOlution a touRinG. Zajímá vás, jak dopadl výsledný mix? Čtěte dále.
Už od první chvíle nám Levorg připomíná slavné předchůdce Imprezu GT a WRX, což je ovlivněno nejen skutečností, že sdílí platformu se současnou Imprezou, Legacy a WRX, ale i vzhledem. Přední část dlouhého kombi je téměř totožná s přídí pozvolna odcházejícího WRX STI a odlišuje se pouze drobnými změnami, k nimž například patří maska chladiče. Levorg přitom minulý rok prošel drobným faceliftem, jehož výsledkem jsou uhlazenější tvary karoserie.
Japonská značka však na svou historii nezapomíná a pro svůj model, který v následujících měsících zkusí alespoň částečně zastoupit WRX STI stažené z evropského trhu, nabízí příplatkový balíček dvorního úpravce STI, s nímž se Levorg posouvá o pěkný krok dále.
Mnoho použitých doplňků totiž pochází přímo z rychlého okřídleného sedanu a na přední části kombíku se tak nově nachází decentní lízátko, jehož materiál je měkký, aby jej nerozlámaly obrubníky. K němu ladí mohutně vyhlížející bodykit, upravené křidélko dveří kufru a osmnáctipalcová kola z WRX STI. Interiér se pak nese v duchu drobných detailů se slavným růžovým logem, k nimž se řadí červené startovací tlačítko a volič automatické převodovky s vyšitým znakem dvorního úpravce.
Subaru však nezůstalo pouze u vzhledových hrátek, ale v rámci balíčku STI upravilo i podvozek. V tomto případě disponuje tužším naladěním, které je ovlivněné hlavně použitím několika funkčních výztuh. Abychom úsilí japonských inženýrů pořádně vyzkoušeli, s původním účelem pracovních povinností jsem se rozhodl vzít Levorga do alpských průsmyků. Kde jinde by se totiž měl projevit usilovně naladěný podvozek, než na zakroucených cestách nejvyššího evropského pohoří.
S autem jsem se začal seznamovat už na českých a rakouských dálnicích, kde jsem zapojil do práce vysoce pokročilý asistenční systém EyeSight 3.0. Ten pomocí trojice kamer sleduje prostor před vozem a získaná data využívá pro práci adaptivního tempomatu a hlídání jízdy v pruhu. Za pomoci takové technologie je kombi od Subaru schopné jet téměř samo, přičemž řidič v tu chvíli dohlíží pouze na jeho správnou funkci a usměrňuje příď vozu po zamýšleném kurzu.
Levorg je při dlouhých cestách po evropských dálnicích skvěle komfortním vozem. Útulný tmavý interiér nabízí dostatek prostoru a pohodlí, což platí i o zadních sedadlech. Do svého kufru přitom pojme velké množství nákladu, čímž se stává zajímavou rodinnou volbou. Nejsilnější stránkou vozu je podvozek, který je i s výztuhami a velkými koly od STI překvapivě příjemně pohodlný.
Dlouhým bezstarostným výletům napomáhá i hnací ústrojí tvořené 1,6litrovým čtyřválcovým boxerem spojeným s moderní převodovkou CVT. Nejvyšší výkon 170 koní a točivý moment 250 Nm pak putuje na všechna kola pohonu Symmetrical AWD s variabilním rozdělením točivého momentu.
Práci se složitým hnacím ústrojím zvládá boxer na výbornou, jelikož si během mého tisícikilometrového výletu vyžádal přibližně 7 litrů benzinu na 100 kilometrů. Přestože živý motor nabízí dostatek síly pro běžné ježdění a automatická převodovka žije vlastním životem, aniž by rušila posádku ve voze, nemůžu se zbavit dojmu, že by si Levorg zasloužil něco více.
Na českém a evropském trhu je totiž dostupný s jediným motorem, jenž je spárovaný s jedinou převodovkou. Nemožnost volby manuální převodovky je největší vadou na kráse jinak zdařilého auta a ještě více by mu slušel dvoulitrový boxer o výkonu téměř tří set koní, s nímž je Subaru Levorg dostupné na domácím japonském trhu. Jenže evropská byrokracie to vidí trochu jinak…
Absence manuální převodovky se projevuje okamžitě poté, co opustím dálnici a zamířím po hladkých klikatých silnicích vstříc Alpám. Samočinná převodovka CVT sice nabízí možnost volby řazení virtuálních převodových stupňů, ale to zkrátka není ono. I přesto je Levorg v zatáčkách zábavný a i ve vyšších rychlostech dává dostatek jistoty, k čemuž přispívají minimální náklony karoserie a dostatek přilnavosti pneumatik.
V závěru je Subaru Levorg 1.6GT-S opravdu povedeným rodinným kombíkem, k jehož hlavním přednostem patří atraktivní design, bohatá výbava chytrých asistentů, chvalitebně naladěný podvozek a bezchybně fungující hnací ústrojí. Tohle auto by si tolik zasloužilo trochu ostřejší motor a manuální převodovku. Nebo rovnou plnotučnou verzi WRX STI!