Subaru Impreza WRX STI: WRC v garáži?

Vím, že ten titulek trochu přehání. Ale možná ne tolik, jak si myslíte.

Ve speciálu WRC jsem se už projel. Pochopitelně jako spolujezdec, nenašla se žádná dostatčně šílená stáj, která by speciál za miliony svěřila do mých novinářských rukou. I tak to byl skvělý zážitek. Do sedačky vás připoutají tak, že se skoro nemůžete nadechnout, ale v zatáčkách si stejně připadáte jako hadr na holi.

Subaru Impreza vám takhle extrémní jízdu sice nenabídne, dokonce ani v nejnovější generaci špičkové verze WRX STI, ale pro většinu smrtelníků bude rozdíl oproti rychlému svezení běžným autem téměř stejně propastný.

Protože už jsem měl zkušenost s předchozími verzemi Imprezy i jejím nejtvrdším osupeřem, Mistsubishi Lancerem EVO, a protože moje přítelkyně není zrovna příznivkyní rychlé jízdy, rozhodl jsem se otestovat kamarády ze sousedství. Našla se dokonce i jedna odvážná dívka. Moje teorie se potvrdila, dokonce i ostřílený motorkář neskrýval svoje překvapení.

Newtone, uč se!

Impreza totiž díky aktivním diferenciálům, nízko položenému těžišti, vykazuje úpornou snahu zesměšnit všechno, co víte o fyzikálních zákonech. Dokonce i v zimní plískanici vám dovolí projet zatáčkou výrazně rychleji, než v jakémkoli jiném autě. A když se zatáčka narovná, zarazí vás do sedačky mohutnou akcelerací. Zrychlení na stovku jí trvá těsně nad drtivých pět sekund a fantastické je, že vlna neúnavné akcelerace pokračuje pouze s minimálním slábnutím až na více než dvojnásobnou rychlost. Až za hranicí 210 km/h začne Imprezu výrazně zpomalovat aerodynamický odpor.

Tohle ale není auto na dálniční lety vysokou rychlostí, jeho doménou jsou zatáčky. Zásluhu na tom všem má mimo jiné i úplně nový motor. Místo dosavadního dvoulitrového objemu sáhlo Subaru po plochém čtyřválci o objemu 2,5 litru s o něco menším turodmychadlem. Výsledkem je sice o něco plošší vzduchový projev, ale daleko výraznější odezva v nízkých a středních otáčkách. Točivý moment 392 Nm s vrcholem položeným ve 4000 otáčkách znamená, že řidič už nemusí své řazení časovat tak precizně a v některých situacích nemusí ani podřazovat, aby zůstal v účinných otáčkách.

Přepracování se dočkala také šestistupňová převodovka, nejvyšší tři stupně byly prodlouženy, takže na dálnici už motor nemusí výt kdesi u červeného pole. Přepracování se dočkaly diferenciály i systém manuální volby poměru rozdělení točivého momentu. V běžné situaci je rozdělení 41:59, manuálně ale můžete z Imprezy udělat téměř stoprocentní zadokolku. Výsledkem chytřejších diferenciálů je, že vůz se stará o zvládnutí přetáčivých smyků skoro sám a dny divoce rozevlátých zádí jsou historií. (Pokud se ale snažíte, jde to, jak uvidíte v našem videu…)

Praktická? Jistě, ale…

Znám lidi, kteří největší kouzlo Imprezy spatřují v tom, že je to běžný sedan s poměrně velkým kufrem, takže se dá navzdory svým drtivým schopnostem použít i jako běžné rodinné auto. Ale na rovinu – neznám taky žádného člověka, který by si Imprezu koupil jako jediné auto a vozil v něm děti a tchýni. Když si kupujete Imprezu, musíte na to mít. Nemluvím teď o její ceně, protože pokud jde o poměr cena/zábava, dotýká se Impreza předních příček motoristického žebříčku. Jenže tím milionem a čtvrt náklady na provoz nekončí. Jako první každého napadne spotřeba. Když se budete mírnit, můžete jezdit v rozmezí 15 – 18 l/100 km, problém je, že tohle auto vás přímo vybízí ke hbitějšímu tempu. A když se budete bavit, v nádrži může každých 100 km zmizet klidně i litrů třicet. A to není všechno, protože při opravdu zábavné jízdě můžete počítat s tím, že vaše pneumatiky neuvidí víc, než jeden úplněk. Také spojka bude potřebovat náhradníka velmi brzo. Podvozek je navíc daleko tvrdší, než býval u předchozích verzí a ve městě umí posádce pěkně naklepat pozadí. A kromě toho, pokud vaše děti nejsou zapřisáhlými příznivci horských drah, bude jim na zadních sedadlech špatně.

Nastal čas zmínit se ještě o dalších, kosmetických změnách oproti minulému modelu. Na první pohled si všimnete předělané přídě – jejíž design musí každý posoudit sám, mě se upřímně řečeno začíná docela líbit – a ti pozornější také menší nasávací „boudy“ na přední kapotě.

Smrtící účinnost nade vše

Mohl bych ještě mluvit o interiéru, který nedosahuje kvalit některých německých sedanů, ale určitě sami cítíte, že tohle není oblast, ve které chce Impreza soutěžit. Tahle silniční raketa vůbec neskrývá, že na prvním místě jejího zájmu je zkrátit čas, potřebný k pěmístění z bodu A do bodu B na minimum.

Pokud bude mít nová Impreza za volantem zkušeného řidiče, jen těžko si lze představit stroj, který by se jí v zatáčkách dokázal udržet. Pochopitelně s výjimkou zmíněného Mitsubishi.

POZOR!

Vzhledem k tomu, že se akční střih našeho videa některým čtenářům nelíbil, rozhodli jsme se vám připravit ještě bonusový klip. Všichni, kterým scházely delší záběry na tachometr a drifty, snad teď budou spokojenější… Bonusové video je TADY.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotySubaru Impreza WRX STI: WRC v garáži?
0-100 km/h (s)5,4
Motor
Konstrukceplochý čtyřválec, 2457 cm3
Zdvihový objem (cm3)2457
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)280 koní v 5600 ot./min.
Točivý moment (Nm)392 Nm při 4000 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)255
Spotřeba paliva (l/100 km)15,3/8,3/10,9 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1495
Zavazadlový prostor (l)0.1
Ceny
Základní cena modelu1 228 800 Kč
6.3.2006 10:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist