autoweb.cz > Subaru > Subaru Impreza > Subaru Impreza WRX 265
Subaru Impreza WRX 265
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Subaru Impreza WRX byla vždycky ve stínu nejostřejšího modelu WRX STI. Ale nyní z něj může vystoupit a nabídnout alternativu těm, kteří nechtějí až tak extrémní nástroj. Zda stojí Impreza WRX stále za úvahu, na to se pojďme hned podívat.
Jak vypadá?
Po vizuální stránce se toho moc nezměnilo. Subaru Impreza WRX 265 je pořád tak trochu nenápadné auto a nebýt loga WRX, klidně byste si ji mohli poplést s dieselovým modelem… Na druhou stranu to ale může být pro mnoho zákazníků lákavé, protože ne každý chce křičet do světa svůj výkon.
Co je nového?
Z technického hlediska se krom trochu tužšího podvozku změnilo hlavně nastavení motoru. Ten nyní dává výkon 265 koní v 5200 ot./min. a vskutku mamutí točivý moment 343 Nm v 4000 ot./min. Podle výrobce se Subaru Impreza WRX 265 rozjede na stovku za 6 sekund a zvládne 209 km/h, které hlídá trochu nesmyslně omezovač.
Uvnitř vás krom anatomických sedaček, které ale moc dobře tělo nepodrží, nečeká nic zajímavého. Pozice za volantem není úplně nejlepší, ale zvyknete si. Já bych jen chtěl nastavit volant trochu výš a blíže k tělu, bohužel to nejde. Rozmístění pedálů rovněž vyžaduje zvyk a tvrdý chod řadící páky také. Prostě musíte ke změně rychlosti vyvinout více síly a pokud provedete ledabylý pohyb, klidně se může stát, že vám rychlost nezapadne.
Jak to jezdí?
Když už jsme u té převodovky, volba nakrátko poskládaných pěti rychlostí mi přijde velmi nešťastná. Auto má ohromnou zásobu síly a na dálnici zbytečně točí příliš mnoho otáček (ve 130 km/h motor točí skoro 4000 ot./min.), což se neblaze projevuje na spotřebě. Subaru Impreza WRX 265 pak „žere“ kolem 12 litrů a to se musíte ovládat a zbytečně neakcelerovat. Chápu sice, že šest rychlostí je vyhrazeno pro Imprezu WRX STI, ale aspoň mohlo Subaru namontovat delší stálý převod.
Podobná konfigurace je ale velmi vhodná na zakroucené okresky, kde místo maximální rychlosti rozhoduje akcelerace. Subaru Impreza WRX 265 je zatraceně rychlé auto a díky dobře nastavenému podvozku a pohonu všech kol nemá problém se zdoláváním zaprášených nebo rozbitých silnic nižšího řádu. Podvozek také působí dojmem, že si nechá líbit opravdu hodně. Auto se sice více naklání, ale přilnavost je velmi dobrá a chování snadno čitelné a předvídatelné.
Motor se sice projevu větším turboefektem a pracuje až od 2500 ot./min., ale naučte se ho držet nad touto hranicí a dostanete velmi pohotový přísun výkonu. Ke zdolání všech okresek vám postačí třetí a čtvrtý rychlostní stupeň.
Řízení je velmi sdílné, přesné a s přirozeným odporem. Už velmi málo aut má dnes podobně mechanické řízení jako Subaru Impreza WRX 265. Díky zásobě zpětné vazby získáte v auto důvěru a brzy se naučíte přesně odhadovat limity přilnavosti. Dovolíte si tak opravdu hodně a najednou se přistihnete, že jedete velmi neslušnými rychlostmi. Brzdy jsou naštěstí na úrovni a i když po několikerém intenzivním brždění trochu vadly, stále odváděly solidní práci.
Jediný problém Imprezy WRX 265 tak mohou být zákazníci porovnávající nabídku s konkurencí. Stálí zákazníci ji budou pro svůj typický charakter milovat, ale jestli vám až tak nesejde na logu výrobce, za podobné peníze dostanete mnohdy kultivovanější, úspornější a rozumnější auto. Impreza WRX 265 totiž stojí 898 800 korun. A to nemluvíme o tom, že poctivé drsné kupé Nissan 370Z či božský Focus RS jsou s cenou zatraceně blízko…
Verdikt
Subaru Impreza WRX 265 je velmi atraktivní auto pro toho, kdo tráví 99 % času na okreskách a chce se za volantem bavit. Poněkud nevábný interiér je vyvážen opravdu sdílným řízením, mechanickou odolností a obrovskou zásobou výkonu. Nesmíte řešit spotřebu a podobné záležitosti, pak budete mít Imprezu WRX 265 rádi. Z tohoto hlediska tak shledávám příplatek 350 000 korun za Subaru Impreza WRX STI jako poněkud zbytečný, pokud nejste vyloženě vyhranění k tomuto ikonickému modelu.
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Subaru Impreza WRX 265 |
---|---|
0-100 km/h (s) | 6,0 s |
Motor | |
Konstrukce | plochý čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 2457 |
Kompresní poměr | 8,4 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 99,5 x 79 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 197 kW / 265 koní při 5200 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 343 Nm v 4000 Ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 187,9 k/t |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 209 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 14,4 / 8,1 / 10,4 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 60 l |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4415 |
Šířka (mm) | 1740 |
Výška (mm) | 1475 |
Rozvor náprav (mm) | 2620 |
Provozní hmotnost (kg) | 1410 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1200 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 898 800 Kč |