autoweb.cz > výbava auta > polepy aut > Subaru Impreza (1993 – 2000)
Subaru Impreza (1993 – 2000)
Při tiskové konferenci, kde byla představena poslední Impreza (ano, ten hatchback) nám zástupci automobilky opakovaně zdůrazňovali, že teď chtějí trochu potlačit důraz na přeplňované sportovní modely WRX a WRX STI a naopak přitlačit u levnějších atmosférických verzí. Zkrátka, že chtějí bojovat ve třídě rodinných aut, ne jen s Mitsubishi Lancerem Evo.
Co si budeme povídat, když se řekne Impreza, naprostá většina lidí si představí modrou okřídlenou bestii se žlutými polepy a zlatými koly. Upřímně řečeno, kdo se někdy s nějakým STIčkem svezl, ani si nemůže představit nic jiného – ten zážitek je skutečně famózní. Je ale pravda, že ne každý má nervy a dostatečně hlubokou peněženku, aby mohl takové auto provozovat v každodenním nasazení. Takže dnes vynecháme všechna WRX a také jejich prapředka, Imprezu GT Turbo, a budeme se věnovat civilním verzím.
Pokud se rozhodnete, že na nadcházející zimu nutně potřebujete čtyřkolku a nechcete žádné SUV, Subaru bude možná první značkou, která vás napadne. Vždyť přece vždycky vyráběla výhradně čtyřkolky a až nové Justy má zrádcovský pohon pouze předních kol. Chyba! Na některých trzích se dokonce i Impreza vyráběla ve starších verzích pouze s pohonem přední nápravy. Pokud se tedy zajímáte o nějakou se slabším motorem (1,6 nebo 1,8, dvoulitry byly všechny 4×4), pečlivě si zjistěte, jestli je to skutečně čtyřkolka. Pokud kupujete v bazaru, nebo od člověka, který auta vozí ze zahraničí, přesvědčte se o tom na vlastní oči – ani on sám nemusí tušit, že takové Imprezy existovaly.
Pozor také na druh převodovky: čtyřstupňové automaty (které obecně nejsou nic moc, zejména v porovnání s dnešními automaty) nejsou spojené s mezinápravovým diferenciálem, nýbrž s elektronicky ovládanou spojkou – nejde tedy o tzv. „premanentní čtyřkolky“. Modely s manuální převodovkou už mají osvědčený samosvorný mezinápravový šnekový diferenciál Torsen (podobně jako např. modely Audi Quattro té doby), který funguje bezchybně i po mnoha desítkách tisíc kilometrů. Obecně patří pohon všech kol u Imprezy mezi nejspolehlivější čtyřkolky té doby – nic zásadně neodchází, takže se nemusíte bát přehnaně drahého servisu.
Jako se všemi auty 4×4 ovšem musíte počítat s vyššími provozními náklady. Spojka například u silnějších modelů odchází někdy už po 100 tisících km, při zkušebních jízdách si tedy dejte pozor, jestli neprokluzuje, nebo není její pedál příliš tvrdý. Pochopitelně bude o něco těžší, než u aut s pohonem jedné nápravy, ale pokud vás po pár kilometrech začnou bolet svaly na levém stehně, je něco špatně a hydraulická spojka může mít namále. Také zkontrolujte stav karoserie – pokud je někde pomuchlaná a vy si říkáte, že to necháte za pár stovek opravit, mohlo by vás čekat ošklivé představení. Náhradní díly, včetně panelů karoserie, jsou bohužel dost drahé.
Co se týče motorů, v atmosférických verzích se nabízely zmiňované tři verze o objemech 1,6 litru, 1,8 litru a 2,0 litry. Jednoznačně doporučit lze dvoulitr – nemusíte ho totiž tolik namáhat, takže spotřeba není o tolik vyšší než u malých motorů. Dokonce i šestnáctistovka si může říct o 10 litrů. Ploché motory jsou kultivované, točivé, spolehlivé a svým nízkým těžištěm přispívají k záviděníhodným jízdním vlastnostem, ale s jejich vyšší spotřebou se prostě musíte smířit.
Pokud vám teď bleskla hlavou myšlenka „a co přestavba na plyn“, je na místě varování. Rozhodně nekupujte přeplňované verze, přestavěné na LPG. U atmosférických verzí se o tom už dá uvažovat, ale boxer pod kapotou není s takovým palivem zrovna nejspokojenější. Vyšší teplota spalin často rychle „rozhodí“ vůle ventilů, které je potřeba pravidelně kontrolovat, jinak dojde ke zničení hlav válců. U přeplňovaných verzí jsou motory čtyřvačkové a kontrola a seřízení vůlí ventilů je pravé peklo.
Pokud o starší Impreze uvažujete, připravte se na to, že se budete muset smířit s velmi lacině působícím plastovým interiérem. Mnoho lidí sáhne z důvodů praktičnosti po verzi kombi, ovšem pozor – ta má základní objem kufru (tedy pod úroveň oken) ve skutečnosti menší, než sedan – a skoro o padesát litrů. Navíc má i užší rozchod zadní nápravy, takže v zatáčkách postrádá malý díl jistoty sedanu, který lze tím pádem jednoznačně doporučit.
Hledejte model od roku 1995, kdy se zlepšila ochrana proti korozi – podle dosud řečeného nám z toho nejvýhodněji vychází sedan s dvoulitrovým motorem a manuální převodovkou. Vyhněte se šestnáctistovkám, které jsou na poměrně těžkou karoserii příliš slabé a pozor na pohon dvou kol. Velký pozor na různé „vytuněné“ kousky, které mají vypadat jako ostré modely – je vysoce pravděpodobné, že s nimi majitel jezdil, ehm, nešetrně.
SHRNUTÍ
Čtyřdveřový sedan a pětidveřový kombi/hatchback. Výroba od roku 1993, v roce 1998 lehký facelift, v roce 2000 nová generace.
Motorizace:
Benzínové motory (ploché čtyřválce typu Boxer)
1,6i 16V (66-70 kW/90-95 koní)
1,8i 16V (76 kW/103 koní)
2,0i 16V (85-92 kW/116-125 koní)
Pro
Vynikající trakce, jízdní vlastnosti, tiché a kultivované motory, spolehlivost a odolnost
Proti
Vysoké ceny náhradních dílů, vyšší spotřeba, laciný interiér, absence naftových verzí
autoweb.cz