Subaru Impreza (1993 – 2000)

Na modrozlatá přeplňovaná monstra tentokrát zapomeňme, vyplatí se shánět „obyčejnou“ Imprezu?

Při tiskové konferenci, kde byla představena poslední Impreza (ano, ten hatchback) nám zástupci automobilky opakovaně zdůrazňovali, že teď chtějí trochu potlačit důraz na přeplňované sportovní modely WRX a WRX STI a naopak přitlačit u levnějších atmosférických verzí. Zkrátka, že chtějí bojovat ve třídě rodinných aut, ne jen s Mitsubishi Lancerem Evo.

Co si budeme povídat, když se řekne Impreza, naprostá většina lidí si představí modrou okřídlenou bestii se žlutými polepy a zlatými koly. Upřímně řečeno, kdo se někdy s nějakým STIčkem svezl, ani si nemůže představit nic jiného – ten zážitek je skutečně famózní. Je ale pravda, že ne každý má nervy a dostatečně hlubokou peněženku, aby mohl takové auto provozovat v každodenním nasazení. Takže dnes vynecháme všechna WRX a také jejich prapředka, Imprezu GT Turbo, a budeme se věnovat civilním verzím.

Pokud se rozhodnete, že na nadcházející zimu nutně potřebujete čtyřkolku a nechcete žádné SUV, Subaru bude možná první značkou, která vás napadne. Vždyť přece vždycky vyráběla výhradně čtyřkolky a až nové Justy má zrádcovský pohon pouze předních kol. Chyba! Na některých trzích se dokonce i Impreza vyráběla ve starších verzích pouze s pohonem přední nápravy. Pokud se tedy zajímáte o nějakou se slabším motorem (1,6 nebo 1,8, dvoulitry byly všechny 4×4), pečlivě si zjistěte, jestli je to skutečně čtyřkolka. Pokud kupujete v bazaru, nebo od člověka, který auta vozí ze zahraničí, přesvědčte se o tom na vlastní oči – ani on sám nemusí tušit, že takové Imprezy existovaly.

Pozor také na druh převodovky: čtyřstupňové automaty (které obecně nejsou nic moc, zejména v porovnání s dnešními automaty) nejsou spojené s mezinápravovým diferenciálem, nýbrž s elektronicky ovládanou spojkou – nejde tedy o tzv. „premanentní čtyřkolky“. Modely s manuální převodovkou už mají osvědčený samosvorný mezinápravový šnekový diferenciál Torsen (podobně jako např. modely Audi Quattro té doby), který funguje bezchybně i po mnoha desítkách tisíc kilometrů. Obecně patří pohon všech kol u Imprezy mezi nejspolehlivější čtyřkolky té doby – nic zásadně neodchází, takže se nemusíte bát přehnaně drahého servisu.

Jako se všemi auty 4×4 ovšem musíte počítat s vyššími provozními náklady. Spojka například u silnějších modelů odchází někdy už po 100 tisících km, při zkušebních jízdách si tedy dejte pozor, jestli neprokluzuje, nebo není její pedál příliš tvrdý. Pochopitelně bude o něco těžší, než u aut s pohonem jedné nápravy, ale pokud vás po pár kilometrech začnou bolet svaly na levém stehně, je něco špatně a hydraulická spojka může mít namále. Také zkontrolujte stav karoserie – pokud je někde pomuchlaná a vy si říkáte, že to necháte za pár stovek opravit, mohlo by vás čekat ošklivé představení. Náhradní díly, včetně panelů karoserie, jsou bohužel dost drahé.

Co se týče motorů, v atmosférických verzích se nabízely zmiňované tři verze o objemech 1,6 litru, 1,8 litru a 2,0 litry. Jednoznačně doporučit lze dvoulitr – nemusíte ho totiž tolik namáhat, takže spotřeba není o tolik vyšší než u malých motorů. Dokonce i šestnáctistovka si může říct o 10 litrů. Ploché motory jsou kultivované, točivé, spolehlivé a svým nízkým těžištěm přispívají k záviděníhodným jízdním vlastnostem, ale s jejich vyšší spotřebou se prostě musíte smířit.

Pokud vám teď bleskla hlavou myšlenka „a co přestavba na plyn“, je na místě varování. Rozhodně nekupujte přeplňované verze, přestavěné na LPG. U atmosférických verzí se o tom už dá uvažovat, ale boxer pod kapotou není s takovým palivem zrovna nejspokojenější. Vyšší teplota spalin často rychle „rozhodí“ vůle ventilů, které je potřeba pravidelně kontrolovat, jinak dojde ke zničení hlav válců. U přeplňovaných verzí jsou motory čtyřvačkové a kontrola a seřízení vůlí ventilů je pravé peklo.

Pokud o starší Impreze uvažujete, připravte se na to, že se budete muset smířit s velmi lacině působícím plastovým interiérem. Mnoho lidí sáhne z důvodů praktičnosti po verzi kombi, ovšem pozor – ta má základní objem kufru (tedy pod úroveň oken) ve skutečnosti menší, než sedan – a skoro o padesát litrů. Navíc má i užší rozchod zadní nápravy, takže v zatáčkách postrádá malý díl jistoty sedanu, který lze tím pádem jednoznačně doporučit.

Hledejte model od roku 1995, kdy se zlepšila ochrana proti korozi – podle dosud řečeného nám z toho nejvýhodněji vychází sedan s dvoulitrovým motorem a manuální převodovkou. Vyhněte se šestnáctistovkám, které jsou na poměrně těžkou karoserii příliš slabé a pozor na pohon dvou kol. Velký pozor na různé „vytuněné“ kousky, které mají vypadat jako ostré modely – je vysoce pravděpodobné, že s nimi majitel jezdil, ehm, nešetrně.

SHRNUTÍ

Čtyřdveřový sedan a pětidveřový kombi/hatchback. Výroba od roku 1993, v roce 1998 lehký facelift, v roce 2000 nová generace.

Motorizace:

Benzínové motory (ploché čtyřválce typu Boxer)

1,6i 16V (66-70 kW/90-95 koní)

1,8i 16V (76 kW/103 koní)

2,0i 16V (85-92 kW/116-125 koní)

Pro
Vynikající trakce, jízdní vlastnosti, tiché a kultivované motory, spolehlivost a odolnost

Proti
Vysoké ceny náhradních dílů, vyšší spotřeba, laciný interiér, absence naftových verzí

autoweb.cz

14.11.2007 11:55

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist