autoweb.cz > Subaru > Subaru Impreza > Subaru Impreza 1.5 R kombi
Subaru Impreza 1.5 R kombi
Dynamika 6
Chování na silnici 6
Provozní náklady 6
Praktičnost 6
X-Factor 6
Celkové hodnocení 6
Málokteré auto má tak těžkou výchozí pozici jako zbrusu nová vstupenka do modelové řady Impreza. Kdyby s úplně stejným vozem přišlo Suzuki, Toyota, Daihatsu nebo Peugeot, lidé by v něm viděli to, čím je: totiž cenově dostupnou čtyřkolku. Ale protože je to Subaru a ještě ke všemu Impreza, všichni od ní podvědomě čekáme – ne, chceme – něco z bestiální povahy WRX STi. Vždyť Impreza je to modré rallyové auto se zlatými koly, ne?
Ehm, ne. Zkusíme si to ještě jednou: Subaru Impreza 1.5 R kombi Active je, věřte nebo ne, kombi nižší střední třídy s pohonem všech kol. Smyslem jeho existence je nabídnout alternativu k hlavnímu proudu segmentu C těm zákazníkům, kteří mají na auto přibližně půl milionu, ale chtějí nebo potřebují trakci pohonu 4×4. Nevím, jestli se mnou bude Subaru souhlasit, ale podle mého je nejbližším rivalem této konkrétní Imprezy Suzuki SX4.
Máte to? V tom případě je načase vnést do celé věci trochu zmatku a prozradit vám, že Impreza 1.5 R má ve skutečnosti se svými modrozlatými sestrami hodně společného. Vlastně s nimi má společného všechno kromě rychlosti, jakou je schopná teleportovat vás k horizontu.
Poctivé Subaru
Už ten motor. Má sice (v kontextu značky) komický zdvihový objem 1,5 litru, ale je to pravý subarácký boxer se vším všudy. Kromě protilehlých válců má rozvod DOHC, proměnné časování sacích ventilů a ten nejbáječnější zvuk, jaký kdy která silniční patnáctistovka vydávala. Od volnoběhu po červené pole z něj cítíte zvláštní charakter, jak typický rytmus plochého motoru graduje od statického bublání v kulometnou palbu v sedmi tisících. Nejlepší práci odvádí ve středním pásmu, kde se za svoji schopnost zvýšit dopřednou rychlost auta nemusí na první tři stupně vůbec stydět. A díky dychtivé reakci na plyn lze snadno dávkovat meziplyny s přesností lékárnických vah.
Původní Impreza Turbo měla vlastnost, která se s postupným přerodem do dnešní WRX STi naprosto vytratila. Za jejím volantem jste měli na českých okreskách často pocit, jakoby inženýři Subaru ladili charakteristiku pérování a tlumení přesně na tom kusu asfaltu, po kterém zrovna jedete.
Skromnějším variantám Imprezy jejich pochopení pro silnice s bohatým vertikálním profilem díkybohu zůstalo. Zdánlivě nekonečné zdvihy pérování a typická kombinace relativně poddajného stlačení a ostrého útlumu nesou lehkou karoserii přes všechny boule a jizvy českých okresek s autoritativní jistotou.
Díky nízkému těžišti a lehoučkému motoru mění základní Impreza směr s nadšením a tenké pneumatiky 195/60 R15 nedokážou vzdorovat pokusům nadšeného řidiče o utažení oblouku prudkým zavřením plynu.
Tahle hravost má ale i odvrácenou stranu: ve WRX prostě dovolíte autu přetáčet se v celém nájezdu, na apexu pohřbíte plyn do přepážky a necháte záběr všech čtyř pneumatik, aby vás s neochvějnou stabilitou katapultoval na následující rovinku. Patnáctistovka však nemá dost točivého momentu na to, abyste s ní mohli řešit větší přesuny váhy.
Vidíte, už je to tady. Po tom úvodním poučování o cílové skupině jste mě teď přistihli, že s nebohou patnáctistovkou zacházím, jako by to byla WRX. Za to může ta zvláštní interaktivita většiny subaru včetně tohoto. Odmyslete si od zážitku z jízdy všechno, co souvisí s rychlostí, a zjistíte, že řídit toho Subaru je stejná zábava jako v případě silnějších modelů.
Zpátky do minulosti…
U rychlosti bohužel musíme ještě chvíli zůstat. Protože nejste přemisťováni krajinou tak závratným tempem, máte spoustu času rozhlížet se kolem sebe. A to, co vidíte, vás přinutí kroutit hlavou a nevěřícně přemýšlet, jestli opravdu sedíte v autě roku výroby 2007.
Impreza je – navzdory mnoha dílčím modifikacím a novému designu předku každé třetí pondělí v měsíci – opravdu staré auto a nikde to není vidět tak jako v interiéru. Výběr materiálů, jejich tvary i dílenské zpracování, to všechno vás vezme na výlet v čase do první poloviny devadesátých let.
Lepší to není ani zvenku. Impreza nikdy nevyhrávala soutěže krásy a malá kolečka nebo tenká trubička výfuku této motorizace ukazují žalujícím prstem i na ty prohřešky designérů, které zůstávají obecenstvu silnějších imprez skryty.
Postavte Imprezu vedle jakéhokoli z těch sošných hatchbacků od Citroenu nebo Opelu a nevyhnutelně vás čeká neradostné přemítání nad tím, jestli ten pohon všech kol a redukční převodovku (ano, má ji i patnáctistovka) opravdu nutně potřebujete.
…a růžová budoucnost
Takže smutný konec příběhu o silném, chytrém a vtipném chlapíkovi, který zůstane na ocet, protože má na zádech hrb? Ale ne, ty kapesníčky můžete protentokrát schovat. Už čtvrtého dubna totiž Subaru představí v New Yorku zbrusu novou Imprezu. Tedy, úplně nová nebude. Líbivá karoserie soudobých tvarů a (snad) moderně pojatý interiér do sebe zabalí techniku současné generace.
A to znamená jen jedno. Nová Impreza bude hezčí a modernější, ale nabídne stejně nezaměnitelné a návykové svezení jako ta současná. Což je, myslím, ta nejlepší kombinace, jakou jsme mohli přát.
Jirka Červenka
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Subaru Impreza 1.5 R kombi |
---|---|
0-100 km/h (s) | 12,4 |
Motor | |
Konstrukce | atmosférický plochý čtyřválec |
Zdvihový objem (cm3) | 1498 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 105 koní v 6400 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 142 Nm v 3200 ot./min. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 175 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 10,4/6,4/7,9 l/100 km |
Rozměry a hmotnosti | |
Provozní hmotnost (kg) | 1285 |
Zavazadlový prostor (l) | 401/1629 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 538 800 Kč |