autoweb.cz > Subaru > Subaru Forester > Subaru Forester 2.0D (2013)
Subaru Forester 2.0D (2013)
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 9
Praktičnost 9
X-Factor 9
Celkové hodnocení 8.6
RADOSTI
Kvalita interiéru, jízdní vlastnosti, spotřeba
STAROSTI
… po těch letech vývoje a zdokonalování?
Nejprve malý exkurz do historie. Subaru Forester slaví patnáct let od svého uvedení na trh, jde aktuálně do prodeje ve své čtvrté generaci, a tak by asi bylo bláhové očekávat, že verze, se kterou máme co do činění, bude trpět dětskými nemocemi. Právě naopak.
Pokud bych chtěl lakonicky přeskočit až na konec testu, prohlásím, že pro mne osobně je tohle nejlepší, nejuniverzálnější Forester všech dob, a mám hotovo. Nicméně pojďme a přistupme k autu trochu podrobněji.
Zásadní změna oproti předchozí, třetí generaci je patrná na první pohled, jde o příď stylizovanou do designového jazyka menšího sourozence XV. Ostře řezané světlomety s technologií LED při rozsvícení vytvářejí díky tabulárním diodám zajímavé optické efekty.Forester je také větší než byl kdy dřív, narostl do všech směrů, a to je jen dobře. Určitě! Ve chvíli, kdy je tady XV coby crossover, který naplňuje potřebu kompaktního auta s pohonem všech kol a od Subaru očekávanou agilitou, si Forester mohl dovolit narůst. Nebo jinak, nemohl si dovolit nenarůst tak, aby byl konkurenceschopný v rámci dané kategorie globálním pohledem na trh.
Mluvíme-li o konkurenci, tak je třeba zmínit kvalitu materiálů, zpracování a design, zejména v interiéru. Pro Forester je to obrovský krok vpřed a teď už se jen těžko může někdo odvolávat na neevropskou strohost a ryzí racionálnost. A ještě jedna věc, Forester s definitivní platností komunikuje česky, ať už se jedná o menu, palubní informace anebo systém navigace, který je jednoduchý, přehledný a funguje tak, jak má.
Forester, jak jsme ho dosud neznali. S „evropsky“ stylizovanou kabinou.
Nicméně jsou oblasti, ve kterých jde Forester ještě dál, tedy spíše dopředu před své konkurenty. Pohon všech kol, samozřejmě netřeba asi rozebírat. Je ale třeba říci, že auto oproti minulosti přitvrdilo na tlumičích, jakoby ztuhlo. Není nepříjemně prkenné, ale je tuhé v tom smyslu, že zmizely náklony v zatáčkách. Do kabiny nejdou rázy od kol, ale zároveň se stroj nenaklání při dynamické jízdě – slušná práce! V terénu asi obstojí také, já jsem s Foresterem nikam moc nevyjížděl, proč také, jen abych si opět potvrdil, že zvládne terén, do které jsem ochoten vjet?Pod kapotou tohoto vozu je dvoulitrový naftový čtyřválec. Dnes už známý boxer diesel. Má výkon 147 koní a točivý moment 350 Nm v rozmezí 1600 až 2400 otáček. Optimální vyvážení dynamiky a spotřeby, řekl bych. Myslím tím, že s prázdným autem se dá jezdit celkem svižně. Ano, je tady maximálka „pouhých“ 190 km/h, ale koho ta u SUV zajímá? A sprint z nuly na stovku za více než deset sekund? Ani to nebyla u naftového Subaru nikdy nejsledovanější disciplína. Pro značku, a také pro tento Forester je typické, že se dostanete na rovině do tempa a s rychlostí nepolevujete, ani když se silnice začne zatáčet a řidiči konkurenčních SUV musí sundat nohu z plynu.
Mluví česky, má přehledné obrazovky a displeje a kabina vůbec vypadá dobře!
Takže ještě jednou, v případě sólo jízdy je auto dostatečně rychlé. Naložíte-li na palubu cestující a kufr s objemem 505 litrů zaplníte zavazadly, dynamika vzhledem k nárůstu hmotnosti nebude už taková, ale při seriozní jízdě zase můžete „jet na spotřebu.“ V mém případe se průměrný apetit pohyboval kolem osmi litrů nafty na sto kilometrů. A to jsem se nijak neomezoval. Asi bych se dokázal s trochou odmítání dostat blíže sedmi litrům.
DOPORUČUJEME: Subaru Forester – diesel versus benzín
Závěrem bych se měl zmínit o cenách. Naftový Forester startuje na 789 000 Kč, „naše“ auto bylo ve specifikaci Executive, čili mělo v podstatě vše, co jsem potřeboval a zároveň sebou nevozilo balast zbytečností v podobě masážních sedadel, vodotrysku nebo automatu na kávu. Špičkově vybavené auto bylo oceněno částkou 989 000 Kč.
Verdikt
V tuto chvíli už mohu skutečně celý test ukončit, protože není víc co říct. Forester 2.0D mi přijde jako nejideálnější volba pro lidi s aktivním přístupem k řízení, kteří nicméně vyžadují velký životní prostor, co nejnižší spotřebu, odpovídající kvalitu a robustnost, skutečnou jistotu i zábavnost pohonu všech kol. A zároveň dbají na to, aby nebyli součástí uniformní masy.
Filip Rakovan
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | plochý čtyřválec |
Palivo | nafta |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 1998 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Podvozek | |
Vpředu | MacPherson |
Vzadu | dvojité lichoběžníkové závěsy |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 108/147 ve 3600 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 350 v 1600 - 2400 ot./min. |
0-100 km/h (s) | 10,2 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 190 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,9 |
Objem nádrže (l) | 60 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4595 |
Šířka (mm) | 1795 |
Výška (mm) | 1735 |
Provozní hmotnost (kg) | 1631 - 1663 |
Zavazadlový prostor (l) | 505 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 679 000 Kč |
Cena testovaného vozu | 989 000 Kč |