autoweb.cz > reportáž > Subaru Diesel Boxer: první test
Subaru Diesel Boxer: první test
Odpusťte mi, že nehodlám hlasitě hořekovat nad pádem jedné z posledních bašt starého dobrého benzínového pohonu. Bylo by to nemístné – automobilky vyrábějí diesely, protože je od nich vy, zákazníci, chcete.
Dvoulitrový čtyřválec s protiběžnými písty a označením „BOXER DIESEL“ na plastovém krytu je vůbec první motor značky Subaru, který nepoužívá ke vznícení směsi zapalovací svíčky – a zároveň první dieselový boxer na světě (pokud tedy zůstaneme u osobních aut). Má některá zajímavá řešení – například turbodmychadlo IHI je spojeno s katalyzátorem a celá sestava je uložena pod motorem. Z hlediska plnění jde ale o konvenční diesel. Přípravu nafty má na starosti vstřikování common-rail od firmy Denso, turbodmychadlo disponuje proměnnou geometrií lopatek rozváděcího kola.
Výsledkem je výkon 110 kW/150 koní v poměrně nízkých 3600 ot./min. a točivý moment 350 Nm v 1800 ot./min. Ano, na dnešní poměry nejde o nijak mimořádné parametry. Velmi neobvyklý – a velmi příjemný – je ale charakter motoru. Nehledě na hodnoty výkonu a točivého momentu se nebojíme prohlásit, že Subaru přišlo s jedním z nejlepších dvoulitrových dieselů na trhu.
První dojmy…
Pro cestu na tiskovou konferenci nám české zastoupení půjčilo model Outback, ale nápis DIESEL BOXER budete vídat i na zádích sedanu a kombi Legacy. Přiznám se, že před prvním otočením klíčkem jsem cítil jisté napětí. Zbytečně. Konstruktéři mateřského koncernu Fuji Heavy Industries očividně (respektive ušislyšně) věnovali značné úsilí kultivovanosti motoru. Je uložen v hydraulických silentblocích a důkladně odhlučněný – důkladněji než cokoliv, co ve srovnatelných segmentech kdy pustila do světa skupina VW.
Uspořádání válců mu navíc dává sympatický rytmus, který se v libovolných otáčkách poslouchá příjemněji než hučení tradičních řadových motorů. Při poslechu zvenku vám sice nezůstane utajeno, že okolo projel diesel, ale pokud vím, většina lidí poslouchá motory svých aut spíš zevnitř…
Může být Subaru v naftě opravdové Subaru?
Tisková konference se konala v testovacím areálu Auto Moto Centrum Bělá u, to byste neuhádli, Bělé pod Bezdězem. Místo obligátní trasy D5-Jižní spojka–R11 jsem zvolil strategii delší, ale zato horší cesty. Říkal jsem si, že na dálnici poznám nanejvýš to, jestli Subaru postavilo dobrý naftový kombík. Ale okresky a státní silnice po trase Kladno-Velvary-Mělník-Dubá–Doksy-Bělá mi zodpoví palčivější otázku: jestli zůstal DIESEL BOXER pravým Subaru. (Já vím, že z Mělníka existuje i kratší cesta než přes Dubou, ale kdo to tam znáte, jistě chápete, že jsem musel trochu zabloudit.)
Eh… zůstal. Jeho pole působnosti není sice o nic širší než u většiny ostatních dieselů, ale mezi 1900 a 3600 ot./min. si ho s žádným jiným motorem nespletete. Když v něm chytnou saze, prozrazuje druh pohonné látky jen ospalejší reakce na plyn. Umí být také velice kultivovaný, zejména v rychlostech okolo 100 km/h, a při intenzivním zrychlování nechrochtá jako hladové prase.
Co neumí, je být okázale rychlý. A nemá ani ten – mnohými vyhledávaný – kopanec při nástupu turbodmychadla, který bývá mezi taxikáři, autobazarníky a podobnou sebranou obvykle dezinterpretován coby „zátah vocpoda“. Dokážu si přestavit, že jemný, civilizovaný nástup výkonu, který dieselový boxer předvádí, si část potenciálních zákazníků může vyložit jako nedostatečný výkon.
Když je řeč o výkonech…
Subaru udává pro Outback zrychlení 0-100 km/h za 9,2 s a nejvyšší rychlost 200 km/h. Nižší a lehčí Legacy kombi je na tom s hodnotami 8,9 s a 203 km/h o něco lépe, nejsvižnější je ovšem logicky sedan: 8,7 s a 208 km/h. Udávaná kombinovaná spotřeba se pohybuje v rozsahu 5,6 (Legacy sedan) až 5,8 l/100 km. Naše cesta do Bělé a zpět (už po dálnici) skončila podle palubního počítače průměrnými 6,6 l, což vzhledem k hmotnosti auta a syrovému stavu jeho motoru není vůbec špatné.
A bylo by to ještě lepší, kdyby měla převodovka šest rychlostí. Těch pět je sice dobře poskládaných, takže za jízdy šestku nijak nepostrádáte, ale přece jen, konkurence nabízí víc… Lidé od Subaru si potenciální slabinu uvědomují – šestirychlostní převodovka prý bude.
Kdy, kde za kolik
Český importér začíná s prodejem naftových motorů 11. dubna, prozatím v modelech Legacy a Outback. Ceny začínají na 768 800 Kč za Legacy sedan 2.0D ve výbavě Active. Ještě na podzim letošního roku se dieselu dočká také nový Forester a za necelý rok přijde na řadu Impreza.
Letos by u nás Subaru chtělo prodat 1100 aut, což je o 122 víc než za loňský rok. Vzhledem k tomu, jak slibný se jejich nový diesel jeví, nám tahle čísla přijdou zbytečně skromná. Nejen že mu zůstal tradiční charakter plochých čtyřválců Subaru, ale ještě patří k nejkultivovanějším ve své kategorii. Bez mučení přiznávám, že jsem to nečekal.
Jirka Červenka
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Subaru Outback 2.0D |
---|---|
0-100 km/h (s) | 9,2 |
Motor | |
Konstrukce | čtyřválec s protiběžnými písty (boxer) |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC, 4 ventily na válec |
Plnění | turbodmychadlo, common-rail |
Uložení | vpředu podél |
Zdvihový objem (cm3) | 1998 |
Kompresní poměr | 16,3:1 |
Převodovka | pětistupňová ručně řazená |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 110 kW/150 koní v 3600 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 350 Nm v 1800 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 91 koní na tunu |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 200 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,1/5,1/5,8 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 64 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4730 |
Šířka (mm) | 1770 (bez zrcátek) |
Výška (mm) | 1545 |
Rozvor náprav (mm) | 2670 |
Provozní hmotnost (kg) | 1580 |
Celková hmotnost (kg) | 2030 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1700 |
Zavazadlový prostor (l) | 459 až 1628 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 878 800 Kč |