autoweb.cz > Subaru > Subaru Crosstrek > Subaru Crosstrek je zvenku drsné SUV, uvnitř ale pro klidné povahy
Subaru Crosstrek je zvenku drsné SUV, uvnitř ale pro klidné povahy
Pokud je vám tohle Subaru tvarově povědomé, pak vězte, že se jedná o model XV po modernizaci, jen s novým názvem, který vůz nese např. v Severní Americe. Rozlučte se se Subaru XV a přivítejte nové Subaru Crosstrek.
Tento model má v České republice poměrně dlouhou tradici. Prodává se tu již od roku 2011 coby Impreza XV, které hned za rok vystřídala první svébytná generace XV. Druhá generace se prodávala od roku 2017 dodnes, tohle je tedy druhá generace po faceliftu a s novým názvem.
Podrobněji jsme se novému Crosstreku věnovali v prvních jízdních dojmech z představení na českém trhu. Takže si shrňme to nejdůležitější.
Co je nového?
Změny jsou skutečně kosmetického rázu. Novou přední masku doplňují užší světla s agresivnějším pohledem a nové mlhovky, vzadu jsou také nová světla a nárazník a víko kufru zdobí jiný střešní spojler. Přední blatníky potom disponují výdechy vzduchu, které jsou skutečně funkční a jsou vyrobené z plastu, jehož povrch imituje žraločí kůží pro lepší obtékání vzduchu.
Crosstrek také nepatrně narostl do délky (o 10 mm) a snížil se (také o 10 mm), přičemž světlá výška zůstala na totožné hodnotě 220 mm. Takže se můžete směle vydat do lehčího terénu.
Nové jsou i odstíny karoserie: šest barev doplňují čtyři čerstvé.
Podívejte se na videotest původního Subaru XV
Interiér výraznějších změn nedoznal. Jsou tu nové jenom držáky na nápoje. Ty jsou namísto vedle sebe umístěné diagonálně, aby si řidič se spolujezdcem nepřekáželi. Chytrý detail.
Na nákladové hraně zavazadlového prostoru potom najdete ochranný plast s outdoorovým motivem. Vylepšení doznala ještě přední sedadla, která přenášejí menší vibrace do těla.
Většina při starém
A tak je to dobře. Před řidičem ční dva přehledné analogové budíky, středovému panelu potom dominuje rozměrný displej multimédií umístěný vertikálně s přehledným infotainmentem.
Základní funkce jako hlasitost audia nebo teplotu obsluhují fyzická tlačítka, za což mají tvůrci palec nahoru. Potěšila mě i taková drobnost, jako ovládání podsvícení palubní desky pomocí oldschool otočného čudlíku.
Vždycky mě vytočí, když tak základní (a z hlediska bezpečnosti zásadní) věc musím složitě hledat v infotainmentu. Což je dnes, bohužel, standardem u většiny aut. Tady použili to nejlepší možné řešení!
Taky miluju ty oldschool kolébkové přepínače na vyhřívání sedaček, které mají na poličce v dílnách Subaru už snad dvacet let, ale jsou tak rozkošné. Pokaždé dostanu chuť si zahrát Flight Simulator nebo konečně začít dělat piloťák.
A v neposlední řadě mě velmi těší, že mi Subaru nevnucuje pouze USB-C port, ale nabízí také starší áčkovou verzi. Na druhou stranu bych uvítal bezdrátové nabíjení, které dnes už považuji za standard, navíc u auta atakujícího milionovou hranici.
Významného vylepšení doznal i asistenční a bezpečnostní systém EyeSight. Celkem nabízí 14 funkcí, které si přebírá z větších modelů. Nechybí tu nově třeba centrování v jízdním pruhu nebo inteligentní omezovač rychlosti s rozpoznáváním dopravních značek. Je třeba uznat, že EyeSight patří k těm lépe odladěným systémům, který opravdu pomáhá a neotravuje.
Skvělý podvozek…
Za volantem se budete cítit dobře i díky dobrému posedu, který není na crossovery příliš vysoký, díky bohatému prosklení a velkým zrcátkům ale máte skvělý přehled o situaci venku.
A v neposlední řadě se Crosstrek dobře řídí díky fantastickému podvozku. Naladěním je ideálně komfortní, přitom si s chutí střihne i nějakou tu zatáčku.
Jeho největší výhodou vyplývající z ploché konstrukce motoru je totiž nízké těžiště, takže dobře potlačuje náklony a disponuje vrozenou agilitou, která není vysoko stavěným SUV příliš vlastní. Míra mechanické přilnavosti mě příjemně překvapila.
Symetrický pohon všech kol potom zajišťuje dokonalou přilnavost za všech podmínek. Až takovou, že by si podvozek zasloužil potentnější pohonnou jednotku.
…nevýrazný motor
To už je takové tradiční povzdechnutí, leč pod kapotou je na výběr jediný motor: osvědčený plochý čtyřválec s atmosférickým sáním, který ze dvou litrů objemu vydoluje 136 koní a 182 Nm.
To stačí na zrychlení na stovku za 10,8 s, což sice ručičku na stopkách neutrhne, na druhou stranu tohle auto nikdy nebylo pro uspěchané řidiče. A není tomu tak ani teď.
Pro oživení by mu slušela alespoň manuální převodovka, nicméně jak je u Subaru zvykem, dostanete pouze bezstupňový Lineartronic. Ten sám o sobě není špatný, ale musíte se naladit na úplně klidnou vlnu.
Další testy kompaktních SUV
V průměru rovných osm litrů, mimo město můžete jezdit klidně i za 5,9 l/100 km. Nízké spotřebě mírně pomáhá mild-hybridní technika nazvaná e-Boxer.
Drobně se změnila i distribuce točivého momentu mezi nápravami, a to na 60:40 ve prospěch předních kol. Zpoza volantu ale změna poznat není.
Drobného ladění se dočkal i terénní režim X-Mode, který nyní funguje i při couvání, takže by vás na mírně bahnité nebo zasněžené cestě nemělo nic překvapit.
Drsňák pro kliďase
Subaru Crosstrek je pořád stejné jako bývalo pod názvem XV, jenom trochu modernější. A tak je to dobře. Pořád sází na drsný design, ale v jádru je díky pohonné jednotce spíš pro klidné povahy. Neujíždí ani na moderních trendech a zůstává konzervativní, takže vás uvnitř ničím nevyděsí ani nenaštve. A jestli se rádi hezky svezete, podvozek je pořád jeho nejsilnější stránkou.
Pokud vám jsou tedy cizí módní našňořené crossovery, které se před první polňačkou rozklepou strachy, jste na správné adrese. Subaru Crosstrek je pořád tím druhem auta, které upřednostňuje funkci před formou. Prostě poctivý kus techniky.