Subaru BRZ je to nejlepší auto, které si můžete koupit. Tohle jsem nechtěl vrátit!

Je trochu jiné, než bývalo, rozhodně není dokonalé, ale stejně to je to nejlepší, co si dnes můžete koupit.
img_2946-1100x618.jpgCelá galerie 121 Zdroj: Hugo Kottás

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 9.8

Určit nejlepší auto na světě je ošemetná, vlastně téměř nemožná záležitost. Přitom od svých známých dostávám tuhle otázku celkem často. Pro každého to bude něco jiného, i když po několika pivech a hodinách obšírné diskuze se stejně dobereme k tomu, že je to naftová oktávka v kombíku. Protože je to zrovna to, co si chce tazatel pořídit, a ptá se jenom proto, abych ho utvrdil v jeho rozhodnutí.

Já odmítám žít takhle přízemním životem, a přestože rčení „život je příliš krátký na to, abyste řídili nudná auta“ je strašné klišé, něco na něm je a tak trochu se jím snažím řídit. Proto se domnívám, že Subaru BRZ je zdaleka to nejlepší nové auto, jaké si můžete dnes pořídit a jaké jsem v roce 2023 řídil.

A že se pár skvělých kousků našlo. Lamborghini Huracán Tecnica? To si jen tak nekoupím. Audi R8? Stejný problém. Audi RS 6 Avant performance? Ehm… no… jak bych to jen… Volkswagen Golf GTI nebo Ford Focus ST? Každý hot-hatch je ve výsledku příliš bezpečná volba, když chcete vzrušení, ale nemůžete se vzdát běžných pozemských starostí.

BRZ je oproti tomu hardcore sportovní zadokolka. Opravdové ryzí sportovní auto postavené podle klasické koncepce. Pohledné kupátko s motorem vpředu, manuální převodovkou, pohonem zadních kol a samosvorem mezi nimi. Ukažte mi jiné podobné auto podle tohoto konceptu mimo sesterské Toyoty 86.

Toyota Supra? Se čtyřválcem to není ono a šestiválec je drahý. BMW 2? To už vyčpělo a neexistuje v rozumné specifikaci. Nissan Z? Podobný problém, jako Supra, navíc v Evropě nedostupné. Mazda MX-5? Jakkoliv ji zbožňuji, je to pořád spíš kapesní hračka, přičemž do BRZ s trochou snahy zabalíte i rodinu. Prostě nejsou, došly, neexistují. Subaru BRZ je zkrátka jedinečné.

A buďme rádi, že tu vůbec je. Už tu totiž dávno být nemělo. Toyota díky své dlouhodobé strategii postavené na hybridech si mohla dovolit nabídnout takovouhle niche hračku i v druhé generaci, zatímco Subaru zpočátku tvrdilo, že BRZ do Evropy nikdy nepřijede.

Nakonec se ho podařilo „propašovat“ a nějak to s emisemi zařídit. A tak je tady. Naštěstí. Jasně, je o dost dražší, o něco modernější a možná i o kapku méně ryzí. Ale je tady. Za to bychom měli být vděční především.

Jaké tedy vůbec je?

Jiné, přitom stejné

Začnu vnější designem, protože to je oblast, nad kterou jsem zprvu ohrnoval nos. Když jsem auto poprvé viděl na fotkách, moc se mi nepozdávalo. Připadalo mi jako ocucaná první generace, jenže první setkání naživo všechny moje starosti odválo pryč.

Pořád si zachovává svou identitu a jasně poznáte, že je to nová generace téhož. Ano, ostré rysi předchozího auta jsou trochu ocucané, ale třeba zadní jsou takové vypracovanější a atletičtější. Moc mě baví žábry za předním blatníkem a vypracované zadní partie. Celé to dohromady vypadá prostě skvěle!

Další a vůbec nejdůležitější změna se odehrála pod kapotou a fanoušci konečně dostali to, po čem dlouhá léta volali. Ne, turbo to naštěstí není, ale porce výkonu navíc ano.

Dvoulitr se zvětšil na 2,4 litru, výkon povyskočil na 234 koní a točivý moment na 250 Nm. To vše při zachování vrozeného točivého charakteru. Přitom má konečně také mnohem, mnohem silnější středí pásmo, takže se s ním lépe žije. Třeba když chcete předjíždět, je to pohodlnější a bezpečnější.

Podívejte se na videotest Subaru BRZ

Máte dost výkonu klidně i na driftování na suchu a při ostré jízdě zase nemáte pocit, že je motor lenivý a musíte ho točit do bezvědomí. Což ale stále můžete a bude vás to nesmírně bavit, protože tenhle boxer stále miluje otáčky. Skvěle při tom zní, chraplák od sání a mírné basy od výfuku jsou stále tady.

Samozřejmostí je i perfektní šestistupňový manuál, jehož převody díky silnějšímu motoru už nepůsobí tak dlouze, zato má pořád ten úžasný mechanický chod páky.

Tohle je jedno z nejlepších řazení na světě! Jestli si koupíte automat, tak jste prostě pitomci. Jediné, co vás ospravedlňuje, je amputace levé nohy nebo pravé ruky.

Více jistoty, méně rozvernosti

Podvozek se také dost proměnil. Stále je tu ten stejný poctivý základ, který těží z proklatě nízkého těžiště a perfektního rozložení hmotnosti. Vrozená vyváženost, chuť vrhat se do zatáček a naprostá lehkost, s jakým se auto vodí zatáčkami, nikam nevymizela, naopak je možná o kousek intenzivnější.

Díky lepším pneumatikám máte i více přilnavosti. Pryč jsou „priusky“ náchylné ke klouzání, teď vyznívá naladění podvozku dospěleji. Při svižné jízdě po okreskách tak máte větší pocit jistoty a na okruhu je podvozek stabilnější a rychlejší.

Jestli je to podle mého gusta? Ve dvaceti by mi to trochu vadilo, že to malinko kazí rozvernou zábavu na lusknutí prstem, v pětatřiceti teď říkám, že mi to vyhovuje. Stejně jako dokonalý kompromis v komfortu. Tenhle podvozek je prostě naprosto božský!

Celkové vyznění poněkud kazí jen elektrické řízení. Není špatné, na dnešní dobu je naopak velmi dobré, ale předchozí hydraulický posilovač byl hutnější a propouštěl do konečků prstů více informací o stavu přední nápravy. Nejprve se mi auto řídilo divně, nemohl jsem ho prostě dostat do ruky, ale časem tyhle obavy odezněly.

Skvělé řazení jsem již zmiňoval, svůj kousek slávy si zaslouží i pedály. Spojka jde pěkně ztuha, stejně jako brzda, která se perfektně dávkuje. A plynový pedál také zaslouží v dnešní době pochvalu za příjemně rychlé reakce.

Volant příjemně padne do ruky, mimochodem je stejný, jako po faceliftu první generace. A senzační sedačky s parádní řidičskou pozicí za volantem jsou už tradiční ingrediencí téměř dokonalého koktejlu.

Moderní oldschool

To důležité tedy zůstalo při starém a jako bonus přibyla nějaká ta moderní udělátka, aby to uvnitř bylo stále fresh. Multimediální systém konečně vypadá k světu a digitálních budíky místo těch analogových se nemusíte bát. Mají pěknou, jednoduchou grafiku a pořád uprostřed najdete otáčkoměr, jak to má ve sporťáku být. Hezky kulatý a skvěle čitelný. Dokud nevypnete stabilizaci…

Chyby? Najdou se. Subaru BRZ není dokonalé a ani být nemůže. Tak třeba právě otáčkoměr s vypnutou stabilizací. Proč se změní v nečitelnou horizontální stupnici? Chci kulatý budík ve všech režimech, nebo mít aspoň možnost si motiv zvolit. Polstrování na kolena na dveřích a tunelu. Kam zmizelo? To byl skvělý detail, nad kterým někdo opravdu přemýšlel. Takhle mám kolena otlačená od tvrdých plastů.

A co ten umělý zvuk z repráků? Vždyť motor má krásný chraplák, tak proč ho kazit tímhle nesmyslem? Jasně, můžete snadno vypojit konektor pod panelem schovaným u spolujezdce, ale proč to tu vůbec je? Loketní opěrka. Má levná dvířka, nic se do ní nevejde a ty držáky na nápoje jsou nešikovně umístněné, protože do nich během chvilky drknete loktem.

Jinak je BRZko překvapivě praktické. Nechybí tu isofixy, bohužel jenom vzadu, takže máte život o něco těžší. Ale s trochou sebezapření sedačku dozadu nacvaknete a už ji tam necháte. Jenom doporučím co nejmenší model, protože na tom pak dost závisí místo pro spolujezdce. Velmi mě potěšila skutečnost, že se do kapsy ve dveřích přesně vejde velká PET lahev! To neumí ani kdejaký rodinný kočár.

Do kufru o velikosti skromných 237 litrů toho také naložíte překvapivě mnoho. Velký kočárek sice musíte trochu rozebrat, ale vejde se. Na týdenní rodinou dovolenou ve třech s malým dítětem se krásně zabalíte. Budou to trochu puzzle, ale jde to. Ostatně podívejte se na video na Autosalon.tv.

Kupujte, teď už vážně nebudou!

Subaru BRZ je pořád stejné a přitom trochu jiné. Motor dostal kýženou porci výkonu a podvozek mírně dospěl, na druhou stranu řízení je malinko necitlivější a v interiéru najdete drobné chyby. V jádru je to ale pořád ta milovaná a dostupná sportovní zadokolka, jaká dnes nemá obdoby.

Dostupná? Sice pěkně zdražila, ale co také nezdražilo, že? Stojí 1 030 000 korun, ale co je dneska milion? Vždyť vám nestačí ani k tomu, abyste vůbec dostali hypotéku na slušný byt. A dnes tolik stojí také kdejaký hot-hatch nebo ona naftová oktávka v kombíku. A vy byste opravdu raději nejezdili v Subaru BRZ?

Ještě vám nabídnu jinou optiku. Začíná se tu tak trochu rodit nová móda. Nejdřív si motorističtí novináři hromadně kupovali ojeté Miaty, teď si kupují nová Toyobaru. A když na něj má i automobilový novinář, notoricky špatně placené povolání, tak to zase nebude tak drahé.

Takže ano, Subaru BRZ je to nejlepší nové auto, které si můžete koupit. A opravdu můžete. A hlavně byste měli. Protože další už tentokrát opravdu nebude.

 

10.1.2024 7:05| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist