autoweb.cz > Autoporadna > Stopadesátka na českých dálnicích? Jen na zlomku úseků a s omezeními
Stopadesátka na českých dálnicích? Jen na zlomku úseků a s omezeními
O zavedení vyšší rychlosti na dálnicích se v České republice mluví skoro dekádu, až nyní se ale konečně blíží k realizaci. Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, jež je platná od začátku letošního roku, ji konečně umožňuje. Problém však tkví v tom, že ministerstvo dopravy dosud neurčilo, kde si řidiči o 20 km/h vyšší rychlost skutečně budou moci dovolit. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) si od novinky slibuje vyšší průjezdnost i bezpečnost. Už teď je ale jasné, že navýšení rychlosti bude umožněno pouze na specifických úsecích. Navíc musí proběhnout testovací režim.
Stopadesátkou jen na přehledných úsecích
Stopadesátka bude možná jen na úsecích, které projdou přísným schválením a budou odpovídat nastaveným pravidlům pro maximální rychlost. Již nyní se ví, že zcela mimo hru jsou staré dálnice. Do kategorie maximálních rychlostních úseků se ovšem nezařadí ani všechny nové části dálnic. Důležitým faktorem je totiž jejich přehlednost a také vhodný poloměr zatáček.
Zároveň i vhodné úseky bude nutné dynamicky limitovat pomocí značek. „Proměnné dopravní značení v případě potřeby, a to například při nepříznivých klimatických podmínkách, nebo husté dopravy, rychlost sníží. Tak jako to vidíme třeba v Německu,“ popsal začátkem roku inspiraci mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
První testovací úsek už letos
Jemelka nyní řekl, že první úsek s rychlostí 150 km/h bude uveden do provozu zřejmě již koncem letošního roku. Na vícero místech se řidiči dočkají spíše až napřesrok. Samotný ministr dopravy Kupka vidí spuštění pilotních úseků až na konci roku 2025, a to kvůli technickému zajištění. Jde především o vybavení dálnic moderní telematikou, která bude sledovat aktuální situaci. Řidiči tak nebudou moci s maximální rychlostí v daném úseku vždy počítat a rozhodně by neměli jezdit na základě své paměti.
Rychlostní rekordy
Mezi zvažovanými úseky pro pilotní projekt jsou dle ministra Kupky moderní části dálnic D1 a D3, V případě D1 by mělo jít o úsek mezi Přerovem a Říkovicemi, který se začala stavět v roce 2021 a měl by být dostavěn v roce 2026. Zvažují se také části plzeňské D5 a D8 na území Středočeského kraje, případně moderní sekce dálnice D11 (mezi Hradcem Králové a Jaroměří).
Odborníci varují
Vyšší rychlost na českých dálnicích se navzdory oznámeným limitům stále nelíbí mnoha dopravním expertům. Ti poukazují na mnohdy slabou kvalitu tuzemských dálnic a také na nevybíravost českých řidičů, kteří na dálnicích už dnes šlapou na plynový pedál více, než umožňuje zákon. Panují oprávněné obavy, že se zvýšením rychlosti na 150 km/h řidiči budou cílit na ještě vyšší rychlost než dosud. Obzvlášť při spěchu.
Odborníci rovněž upozorňují, že ačkoli jsou dálnice z hlediska nehod šestkrát bezpečnější než běžné silnice, následky jsou až třikrát horší. Varovný prst zvedají hlavně u delší brzdné dráhy, která se s vyšší rychlostí logicky pojí. Ministr dopravy je ovšem na základě konzultací s psychology přesvědčen, že se přístup řidičů k porušování předpisů bude časem měnit a nová norma ve výsledku přispěje k vyšší ohleduplnosti na silnicích.