autoweb.cz > Mercedes-Benz > První vůz značky AMG byla závodní limuzína. Mercedes s přezdívkou „Rudá svině“ na trati trápil kompaktní sporťáky
První vůz značky AMG byla závodní limuzína. Mercedes s přezdívkou „Rudá svině“ na trati trápil kompaktní sporťáky
V dějinách motorsportu se objevilo nespočet dominantních a revolučních závodních speciálů. Můžeme například zavzpomínat na Porsche 917, Ford GT40 nebo například monopost formule 1 stáje Brawn GP. V podstatě každých pár let se na scéně objeví vůz, který dokáže přepsat dějiny, ať svou čistou rychlostí nebo inovativní konstrukcí. Málokteré auto ale přineslo tak silný odkaz, jako mohutný červený Mercedes s přezdívkou „Rudá svině, který změnil pohled na vytrvalostní závody a stál u zrodu dnes světově známé značky AMG.
Reportáž o Mercedesu-AMG GT Black Edition
Značka AMG vznikla v garáži
Začněme na úplném začátku, a to v roce 1967. Dva bývalí zaměstnanci společnosti Daimler-Benzu Hans-Werner Auftrecht a Erhard Melcher v německé obci Burgstall založili firmu s názvem AMG (celým názvem Auftrecht-Melcher-Grossaspach). Společnými silami pak pracovali na úpravě aut a především na vývoji závodních motorů. Je vtipné, že dnes AMG patří mezi nejznámější sportovní divize v říši automobilového světa, přitom za tím vším stojí pouze dva nadšení „garážisté“.
Svůj debut si stáj AMG odbyla na vytrvalostním závodě cestovních vozů 24h Spa-Francorchamps v roce 1971, a to s velmi neobvyklým strojem, který byl pro většinu fanoušků jen pro smích. Zatímco v té době se na trati proháněla kompaktní auta typu BMW 2800 CS, Ford Capri RS 2600, Alfa Romeo 2000 GTAm nebo Fiat 128, Hans s Erhardem do Belgie přivezli obrovskou luxusní limuzínu Mercedes-Benz 300 SEL. Přes pět metrů dlouhá obluda vypadala na startu závodu jako ropný tanker vedle plachetnic.
Nabouraná limuzína drtila konkurenci
Asi se ptáte, jak to majitele firmy vůbec napadlo. Snadno. Dostali totiž příležitost za velmi slušné peníze odkoupit bouraný Mercedes 300 SEL s 6,3litrovým osmiválcem. Ten pak odlehčili, nasadili mu lepší podvozek, brzdy, širší blatníky a přebarvili ho na červeno. To zásadní se ale odehrálo pod přední kapotou. V AMG vzali původní motor, upravili ho a převrtali na objem 6,8 litru. Díky rozsáhlému tuningu měl ve finále vidlicový osmiválec naprosto úchvatný výkon 428 koní. To znamenalo, že 1 635 kilogramů vážící limuzína dokázala z 0 na 100 kilometrů za hodinu zrychlit za pouhé 4,8 sekundy a dosahovala maximální rychlosti 265 km/h (při testech v Le Mans až 285 km/h).
Právě tyto atributy měly za následek to, že hned v prvním závodě ve Spa dokázal červeně lakovaný Mercedes, díky své obrovské rychlosti na rovince, pokořit všechny soupeře v dané třídě a umístit se na celkovém druhém místě (z 60 vozů). Tento výkon okamžitě vyvolal zájem médií a stáj AMG se velmi rychle stala známou v celém motorsportovém světě. Vůz byl tak silný a šílený, že se mu začalo přezdívat „Rudá svině“.
Smutný konec krátké kariéry
Úspěchy přišly i v dalších závodech, například na ikonickém okruhu Nürburgring či Paul Ricard. Kam Rudá sivně přijela, tam sbírala trofeje. Pak ale přišel rok 1972 a s ním i změna pravidel v šampionátu Mistrovství Evropy cestovních automobilů. Nové regule omezily maximální objem motoru na 5 litrů a pro 6,8 litrový Mercedes to znamenalo konec závodní kariéry.
Rudou svini následně od AMG odkoupila francouzská společnost Matra, která limuzínu používala na testování leteckých pneumatik. Žádné jiné velké auto totiž nedokázalo vyvinout potřebnou rychlost pro simulaci přistání a vzletu proudových letadel.
Původní závodní speciál se sice nedochoval, nicméně Mercedes-AMG v roce 2006 podle dobové dokumentace vytvořil dokonalou kopii, která je často k vidění na různých automobilových výstavách.