autoweb.cz > Autoporadna > Stavba dálnice D3 se zasekla: Úsek u Kaplice zpozdí bizarní situace s antimonopolním úřadem
Stavba dálnice D3 se zasekla: Úsek u Kaplice zpozdí bizarní situace s antimonopolním úřadem
Stavba D3 v úseku z Kaplice do Nažidel měla původně začít do konce roku 2023, nyní se však zdá, že se motoristé začátku prací nedočkají dříve než v létě letošního roku. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) informovalo, že za odkladem stojí stížnost jedno z účastníků tendru k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Situace je však poněkud zvláštní z toho důvodu, že jde o sdružení, které během výběrového řízení podalo nejvýhodnější nabídku.
Jelikož se stížností zabývá antimonopolní úřad, ŘSD nemohlo se zhotovitelem podepsat smlouvu a tím celý proces výstavby skutečně nastartovat. Což je samozřejmě problém i z hlediska dokončení celé jihočeské části dálnice D3, jež by měla být podle původního plánu a představ ministra dopravy Martina Kupky dostavěna do konce roku 2026.
Podezřele nízká nabídka zhotovitele
ŘSD mělo v září roku 2023 celkem čtyři nabídky na výstavbu dvanáctikilometrového úseku. Nejvýhodnější podalo sdružení společností MI Roads, Duna Aszfalt a Doprastav, které tehdy předpokládalo, že práce na dálnici vyjdou na zhruba 4,3 miliardy korun. Suma zaskočila i samotné ŘSD, neboť nabídka byla oproti očekávání nižší o více než 30 procent. Mluvčí ŘSD Jan Rýdl pro Budějckou drbnu zároveň potvrdil, že šlo o miliardu korun nižší nabídku než v případě kandidáta na druhém místě. „To je neobvykle vysoký rozdíl mezi nabídkami. ŘSD proto chtělo od firmy MI Roads písemně zdůvodnit způsob stanovení mimořádně nízké nabídkové ceny,“ popsal blíže situaci Rýdl.
MI Roads měla požadavek ŘSD označit za účelový a obrátila se na ÚOHS, jehož předběžné opatření zamezilo uzavření smlouvy mezi ředitelstvím a zhotovitelem. Celá situace je o to nešťastnější, že počátkem března podle ředitele ŘSD Radka Mátla antimonopolní úřad stížnost MI Roads zamítl a společnost v mezičase svou kalkulaci skutečně doložila a její dokumentace byla shledána jako dostačující. Celý spor se tak jeví jako zcela nesmyslný a pouze zpomalující celý proces výstavby. Ta by měla být podle mluvčího ŘSD ze strany MI Roads a jejích partnerů zahájena v průběhu léta.
Více o značce Mercedes-Benz
Dálnice D3 je jednou z nejdůležitějších dopravních tepen ve výstavbě. V provozu je aktuálně 70 kilometrů, celkem má však dosáhnout délky 170 kilometrů. V plné podobě dálnice propojí Prahu s Českými Budějovicemi a dosáhne až k rakouským hranicím. Úsek mezi Kaplicí a Nažidly je však aktuálně jediným úsekem, kde se ještě stavět nezačalo.
Investice do dopravy u Českých Budějovic
Jihočeská doprava se nicméně dlouhodobě netočí jen okolo D3. ŘSD rovněž řeší obchvat Dasného a Češnovic na hlavním tahu z Budějovic směrem na Písek a Plzeň. Zde je situace ve fázi vyhodnocování nabídek zhotovitelů. Nejvyšší nabídka činila okolo 1,4 miliardy korun, nejvýhodnější 1,2 miliardy (bez DPH) a stojí za ní opět společnosti MI Roads a Doprastav, které ve sdružení v tomto případě doplňuje firma M-Silnice. Očekává se, že nová silnice o délce 8,5 kilometru s dvěma jízdními pruhy v každém směru bude dokončena v roce 2027. Předběžné práce již byly zahájeny.
ŘSD rovněž chystá v Českých Budějovic severní spojku, která povede od křižovatky u Globusu přes Vltavu k Pražské třídě v Nemanicích. Dokončena by měla být taktéž v roce 2027 a cena by se měla vyšplhat na 2,5 miliardy korun. I zde však aktuálně dochází už během tendru ke zpoždění.