autoweb.cz > Autobazary a vše o ojetých autech > Volkswagen Brouk 1945-2003
Volkswagen Brouk 1945-2003
Za vznik Brouka vděčíme geniálnímu německému konstruktérovi se slavným jménem: Ferdinandu Porschemu. Nedivte se, vždyť první Porsche 356 vzniklo na podvozku „obyčejného“ Brouka. V polovině 30. let dostal Porsche úkol navrhnout širokým masám dostupný vůz, který by postavil Německo „na kola“. Stejným úkolem se v té době zabýval i Hans Ledwinka, legendární konstruktér kopřivnických tatrovek, ale Porsche měl nezanedbatelnou podporu v osobě Hitlera, který byl v rámci svého fanatismu i fanatickým příznivcem motorismu. První prototypy vznikly sice už roku 1936, ale vzhledem k válečným prioritám Německa byla upřednostněna výroba vojenského materiálu. Za války se na podvozcích určených pro první Brouky stavěly hranaté pěchotní vozy KdF Typ 82 přezdívané kübelwagen a podobný konstrukční základ měl i obojživelný KdF Typ 166 schwimmwagen.
Hned po válce byla ve wolfsburské továrně zavedena civilní výroba a ještě do konce roku 1945 byly vyrobeny necelé dva tisíce Brouků. V rekonstruované továrně se tento automobil sestavoval až do roku 1978. Od znovuobnovení výroby se konstrukce auta postupně modernizovala, přibývaly motory s větším objemem, modifikovala se karoserie a kromě varianty sedan vznikal i kabriolet. Už v roce 1955 překročil počet vyrobených vozů milión. Brouk se poté vyráběl i v Brazílii, Mexiku, Peru a Nigérii. Stal se celosvětovým hitem. Třeba v USA byl Brouk v šedesátých letech, zřejmě i díky svému neotřelému a sympatickému vzhledu, jedním ze symbolů hnutí hippies. V roce 1965 překročil počet vyrobených kusů hranici 10 milionů.
V roce 1994 přišla automobilka Volkswagen s vozem New Beetle, který ovšem připomínal původního legendárního Brouka pouze tvarem. Výroba klasického „starého“ Brouka byla ukončena až v roce 2003, kdy z továrny v mexickém Pueblu vyjel poslední kus. Z výrobních linek po celém světě tak sjelo více než 22 milionů Brouků. Rekord legendárního Fordu T, jehož bylo vyrobeno 15 007 033 kusů, padl v únoru 1972.
Čím si lze vysvětlit tak obrovskou oblibu tohoto vozu? V první řadě jednoznačně cenou, protože Brouk ve své době patřil k nejlevnějším autům na trhu. Díky jednoduché konstrukci je velice nenáročný na opravy, náhradní díly jsou i dnes celkem dobře dostupné. Dalšími pozitivy vozu jsou jeho vysoká spolehlivost, nezaměnitelný a přitažlivý design (respektive dnes už retrodesign) i na svou dobu prostorný interiér. Výhodou je i zaměnitelnost dílů z různých období výroby (pokud vám nejde o naprostou originálnost) a vysoká kvalita u vozů vyráběných v Německu. Země původu je důležitá, protože v Německu stavění Brouci ze šedesátých let jsou na tom kvalitativně mnohdy o dost lépe, než ti z devadesátých let z Mexika. Za úspěchem Brouka stojí i fakt, že byl jedním z prvním malých automobilů na trhu.
Testovaný vůz, zapůjčený společností AAA AUTO, měl najeto více než 100 000 kilometrů. Největší slabinou vozu byly uvadající brzdy, nepřesně a ztuha šlo řazení. Karoserie je náchylná ke korozi, řízení má vůli, občas jsou problémy s topením. Vzduchem chlazený motor 1.2 uložený vzadu se vyznačuje charakteristickým, ale v dnešních poměrech celkem hlučným zvukovým projevem. Agregát sice disponuje výkonem pouze 46 koní, má ale dobrý průběh kroutícího momentu (vůz dobře táhne odspodu).
„Nevýhodou vzduchem chlazeného motoru je nerovnoměrnost chlazení,“ udává jednu ze slabin vozu Tomáš Lachout, manažer společnosti AAA AUTO. Motor je umístěn za zadní nápravou, což dává vozu dynamickou vyváženost bourací palice. „Poměrně často je třeba seřizovat ramena zadní nápravy,“ uvádí Lachout.
Vůz si dnes pořizují sběratelé nebo nadšenci, pro pravidlenou přepravu se používá jen vzácně. Brouk je častým cílem různých úprav a tuningů, v naší zemi bohužel většinou dost necitlivých. „Sběratelsky nejcennější Brouci jsou z první série, kdy ještě měli dělené zadní okno,“ doplňuje Lachout. „A samozřejmě pak vozy ve verzi kabriolet či polokabrio.“
Právě v bazaru:
Volkswagen Brouk 1.2, 1969, 115 000 Kč46 koní, po kompletní rekonstrukci, dodělávané centrální zamykání, rádio, kompletní antikorozní nátěr podvozku, speciální dvoubarevný lak, najeto 103 374 km
autoweb.cz