Toyota Prius (2004 – 2009)

První generace hybridní Toyoty Prius se u nás vůbec neprodávala. Druhá řada však ano a dnes se s těmito vozy můžete potkat v bazarech.

První generace Toyoty Prius byla uvedena už v roce 1997. Její nástupce se na rozdíl od předchůdce dostal i na náš trh a to v roce 2004.

Rok 2005 přinesl Toyotě velký úspěch, když jako vůbec první sériově vyráběný hybridní vůz se zážehovým agregátem a elektromotorem získal Prius titul Evropský automobil roku.

Automobil vyráběný výhradně v provedení liftback pohání benzinový motor o objemu 1,5 litru a výkonu 57 kW, který spolupracuje s elektromotorem o výkonu 50 kW. Důležitějším údajem je zde ale točivý moment. Ten má hodnotu 400 Nm.

V roce 2009 byl na detroitském autosalonu představen Prius třetí generace. Od léta se jeho prodej rozjíždí také v Evropě.

Bariérový test Euro NCAP absolvovala Toyota Prius v roce 2004. Za ochranu posádky při nárazu dostala plný počet hvězdiček – tedy pět z pěti možných. Ochrana dětí cestujících v doporučených autosedačkách byla hodnocena čtyřmi hvězdami z maximálních pěti, což je také moc pěkný výsledek. Za ohleduplnost při střetu s chodcem si tento japonec vysloužil dvě hvězdy ze čtyř možných.

Za volantem

Palubní deska vozu má centrálně umístěné přístroje, což nemusí každému vyhovovat. Jejich kladem je velmi dobrá čitelnost i za slunného dne. Podsvícení lze totiž nastavit.

Interiéru dominuje velký dotykový displej, který kromě jiného informuje o stavu baterií, zda probíhá dobíjení a jaký pohon vůz zrovna využívá (motory podle situace běží samostatně nebo společně).

Cestující vpředu mají místa dostatek, lidé na zadních sedadlech ocení značný prostor v oblasti kolen. Na výšku je místa ale o poznání méně. Zadní sedadla jsou totiž umístěna poměrně vysoko a střecha liftbacku se znatelně svažuje.

Zavazadelník má dvojité dno, což umožňuje oddělenou přepravu menších předmětů. Objemem 408 litrů díru do světa neudělá, většině motoristů však bude dostačovat.

Jet pouze s použitím elektromotoru jde přibližně do rychlosti 45 km/h. Popojíždění v kolonách se tedy většinou obejde bez použití spalovacího agregátu. Baterie nevydrží dlouho, naštěstí se ale i poměrně rychle nabíjejí. Děje se tak při jízdě bez použití plynu a při brzdění.

V městském provozu je Prius díky elektromotoru úsporný, na dálnici ale rekordy netrhá. Běžně lze s automobilem jezdit v průměru za 5,5 litru na sto kilometrů. To není mnoho, ale dobrý diesel dokáže být Priusu zdatný konkurent.

Jízdní vlastnosti vozu jsou solidní a to i přes měkčí nastavení podvozku a rozměry karoserie. Pomocí netypicky malého voliče převodovky CVT s plynulou změnou převodu (funguje jako klasický automat) je možné nastavit i praktickou funkci brzdění motorem.

Časté závady

Stejně jako mnoho dalších automobilů značky Toyota zdobí i Prius dobrá pověst plynoucí z vysoké spolehlivosti. Problémy nejsou ani s akumulátory hybridního pohonu (najdete je v podlaze za zadními sedadly).

Podle výrobce baterie vydrží po celou životnost vozu. K výměně by prý bylo nutné přistoupit jen v případě jejich poškození po nehodě. Přijdou na 65 000 korun. Od uvedení na trh však Toyota v České republice neeviduje jediný problém s akumulátory.

Záruka na vůz činí 3 roky nebo 100 000 kilometrů. Pro hybridní systém ale byla stanovena na celých 8 let, nebo 160 000 km! Avšak právě k této hranici se nejeden ojetý Prius nabízený k prodeji blíží.

Při koupi prověřte dodržování pravidelných kontrol ve značkovém servisu. Zkontrolujte stav krycích plechů pod vozidlem, protože jsou pod nimi vedeny vysokonapěťové kabely.

Velkou pozornost věnujte i okolí invertoru (mění stejnosměrný proud na střídavý). Nesmíte najít žádné poškození! Invertor naleznete v motorovém prostoru a poznáte jej podle stříbrného krytu.

Doporučujeme též zvednout dno zavazadelníku a prověřit stav pomocného akumulátoru, který je součástí hybridního systému. Nalézá se vpravo od rezervního kola. Musí být originální, výměna za jiný může mít za následek potíže s kompatibilitou.

Mezi častější závady vozu patří praskání žárovek ve světlometech a koroze výfuku. Vyskytují se také vůle na přední nápravě, zde však jde o běžné opotřebení, o které není na děravých českých silnicích nouze.

Motorizace

Hybridní pohon: zážehový motor 1.5 VVT-i/57 kW a elektromotor o výkonu 50 kW (400 Nm)

KLADY
velká spolehlivost
komfortní odpružení
určitá exkluzivita
pohodlná sedadla

ZÁPORY
málo ojetin na trhu
méně místa pro hlavy cestujících vzadu
umístění přístrojové kapličky nevyhovuje každému
hlučnější pohonné ústrojí ve vyšších otáčkách

Milan Jirouš

8.8.2009 9:55| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist