Porsche 993 Turbo

Řada 993 je dodnes pro mnohé fanoušky nejbrilantnější kombinací všech tradičních předností Porsche. V polovině devadesátých let se navíc objevila v přeplňované podobě a dala tak vzniknout jednomu z nejúžasnějších aut všech dob.

Přijde-li řeč na charismatické osobnosti mezi automobily, plné silných emocí a žáru v duši, mluví se většinou o italských autech, ne o německých. Na druhou stranu však také platí, že každému, kdo má srdce na správném místě, by mělo stačit jediné slovo – Turbo. Umí dát průchod takové vlně sugestivních představ, toužebných přání a vzpomínek na (ne)splněné dětské sny, že to vydá na jednu obří výjimku.

Ta věc se má jednoduše. Na světě je bezpočet aut s turbodmychadlem, ale Turbo je jen jedno. A pokud jde o pravidelné živení těch dětských snů, Porsche ví, jak je to důležité, protože od roku 1974 má přeplňovanou verzi 911 pro každou vyrůstající generaci.

Zcela nová série 993 přišla na trh v roce 1994, snoubila v sobě všechny báječné vlastnosti, které dělají Porsche Porschem, a zabalila je do výjimečně krásné karosérie, která dokáže oslovit stejně silně i dnes jako před deseti lety. Tomu koneckonců nasvědčuje i to, že nová verze 997 je jí podobná mnohem více, než předchozí řada 996.

Říká se, že Porsche udělalo na samém počátku devětsetjedenáctky kardinální chybu s umístěním motoru až za zadní kola a že už čtyřicátým rokem pracuje na jejím odčinění. Je to názor, který znalci razí už desítky let, ale kterému dal shovívavý tisk jeho legitimitu teprve v posledních letech, když už jsou jízdní vlastnosti na hony vzdálené zákeřným excesům minulosti.

Velkou měrou k tomu přispělo právě konstrukční řešení 993, která poprvé přišla s víceprvkovou zadní nápravou namísto starých vlečných ramen. Řada 993 je dodnes pro početnou skupinu vyznavačů klasických porschek Posledním Mohykánem v řadě úžasných aut, v nemalé míře i proto, že s jejím odchodem zmizel i vzduchem chlazený motor.

Porsche vrhlo první Turbo na nic netušící publikum v roce 1974 a od té doby se jeho označení stalo ochrannou známkou na závratnou rychlost, se kterou se mohlo v každé následné generaci postavit čelem téměř jakémukoli supersportu na světě.

Jestliže byla 993 převratná svým designem i konstrukcí podvozku, nové Turbo, které se na jejím základu objevilo v roce 1995, šlo ještě dál a jako první v historii přišlo s pohonem všech kol a dvojicí turbodmychadel, jedním pro každou řadu válců.

Malá turba KKK točí až 174 tisíc otáček a svou pohotovou reakcí výrazně omezují prodlevu při sešlápnutí plynu, která se tak často postarala o neslavný konec mnoha exemplářů v minulosti, obzvláště v zatáčkách a na mokru.

V historii Porsche existuje před jeho příchodem pouze jediné další auto, které se mu podobá svými pojetím a výkony, a tím je průkopnická a technologicky převratná 959 z roku 1987. Na téhle legendě je mimochodem zajímavé i to, že nám ve zpětném pohledu potvrzuje, že Porsche mělo splývavější a hladší design přední kapoty a zkosenějších světel kompletně promyšlené už deset let před příchodem 993 (první studie 959 se představila ve Frankfurtu už v roce ´83). Svým pokračovatelům dala 959 na konci osmdesátých let i pohon všech kol, i když ve zjednodušené podobě, a mnohem později, až s nástupem 996, i vodou chlazené pojetí motoru se dvěma vačkami v hlavě.

Motor 993 Turba má objem 3,6 litru, kompresní poměr 8,0:1, kované a tvrzené vnitřní komponenty, mazání se suchou vanou a optimalizované chlazení a při sériovém tlaku 0,9 baru dosahuje výkonu 408 koní a točivého momentu 540 Nm. Dobové nezávislé testy mu při patnáctisetkilové hmotnosti naměřily zrychlení z nuly na sto za 4,3 sekundy a nejvyšší rychlost 291 km/h. Ve své době se s ním mohlo poměřovat pouze Ferrari F40 a Lamborghini Diablo, nic jiného nemělo šanci.

Turbo 993 převzalo systém pohonu všech kol po předchozí Carreře 4, která používá jednoduchou viskózní spojku se standardním rozdělením výkonu 5% na přední a 95% na zadní nápravu. Systém přerozděluje výkon na přední kola v mnohem větší míře jen tehdy, pokud dojde k protočení kol na zadní nápravě, a ani poté neztrácí Turbo charakteristickou přetáčivost, pokud opravdu tlačíte na plyn.

Legendárně silné brzdy se systémem ABS 5 mají vrtané kotouče, vpředu s průměrem 322 mm, a na obou nápravách i čtyřpístkové třmeny. Své mýtické postavení si vydobyly mimochodem i tím, že z rychlosti 100 km/h dokáží zastavit za 2,5 sekundy s brzdnou dráhou 35 metrů. V tuningovém prostředí dodnes platí, že když to někdo myslí s ubržděním svého auta vážně, sázkou na jistotu jsou právě nevadnoucí brzdy z Turba.

Osmnáctipalcové ráfky mají charakteristický tvar, známý pod jednoduchým názvem „Turbo“, a zajímavé jsou tím, že mají duté loukotě, čímž na každém kole šetří kolem 2,6 kg hmotnosti. Na celém autě to pak dělá přes deset kilo, což je úspora, za kterou by každý výrobce dal kdovíco. Pneumatiky na předních kolech mají rozměr 225/40, zatímco vzadu jsou mnohem širší 285/30. V porovnání s klasickou 993 je podvozek přirozeně i snížený a má pevnější pružiny, tlumiče a stabilizátory.

V nové generaci se poprvé u Turba objevila i šestistupňová převodovka (ještě v 80. letech mělo Turbo dokonce jen čtyři rychlosti) s vyššími převodovými stupni a také zesílenou konstrukcí a poloosami, které jsou schopny odolat jeho výkonům.

Turbo se od nižších verzí tradičně odlišuje zadním křídlem, pod kterým se v případě 993 skrývají mezichladiče zabírající celý prostor pod víkem. Karosérie je navíc o celých 60 mm roztaženější a v dolní oblasti čelní masky obsahuje výraznější chladící průduchy.

Exteriér sice prošel radikálními změnami, ale v interiéru se na dvacet let téměř zastavil čas. Přes použití kůže a modernějších materiálů je vnitřní architektura a obzvláště řešení přístrojové desky se středovým otáčkoměrem téměř totožné s devětsetjedenáctkami ze sedmdesátých let.

Vzhledem ke kvalitám, rychlosti a všeobecné přitažlivosti Turba není divu, že si i po devíti letech drží cenu velmi dobře, a to i přesto, že jeho majitelé vesměs potvrzují horentní náklady na údržbu a provoz, nehledě na ceny specializovaných dílů.

Nejagresivnějším modelem v řadě 993 se v roce ´97 stalo Turbo S, které mělo ve verzi pro evropský trh výkon celých 450 koní (paradoxně stejný jako současné nejnovější 996 Turbo S). Od klasického provedení se odlišovalo ještě nižším posazením na silnici a výraznějšími předními a zadními nárazníky. Vpředu našel místo přídavný chladič oleje a mlhovky byly nahrazeny dodatečnými průduchy pro chlazení brzd. Uvnitř se odlišuje hlavně karbonovými výplněmi dveří a přístrojovým panelem s bílými ciferníky a černými číslicemi. Osmnáctipalcové dělené ráfky mají jiný tvar a pod nimi prosvítají žlutě lakované brzdiče. Nápis Turbo S se nachází jak na tradičním místě na zadní kapotě, tak na středech kol, prazích a na volantu. Více než padesátikilogramový úbytek váhy snížil jeho hmotnost na 1456 kg a jeho poměr výkonu na hmotnost je ještě lepší než u současné verze.

V podobě Turba S dostala řada 993 to nejvýraznější vyvrcholení, které si mohla přát. Tečka za její ladností, krásou a vynikajícími jízdními výkony je o to významnější, že nejsilnější Turbo S bylo zároveň posledním vzduchem chlazeným modelem v historii Porsche.

redakce autoweb.cz

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyPorsche 993 Turbo
0-100 km/h (s)4,3
Motor
Konstrukceležatý šestiválec, 3600 cm3, sohc, dvě turbodmycha
Zdvihový objem (cm3)3600
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)408 koní při 5750 ot/min
Točivý moment (Nm)540 Nm při 4500 ot/min
Nejvyšší rychlost (km/h)291
Spotřeba paliva (l/100 km)13 – 21 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1501
Zavazadlový prostor (l)0.1
Ceny
Základní cena modelu1 500 000 - 3 000 000 Kč
25.7.2005 11:16

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist