autoweb.cz > Autobazary a vše o ojetých autech > Mazda Premacy (1998 – 2004)
Mazda Premacy (1998 – 2004)
Představení Mazdy Premacy proběhlo v roce 1998 a následující rok byla uvedena na trh. Už po dvou letech výroby absolvovala facelift. Ve výrobě se toto MPV udrželo pouze do roku 2004, kdy jej nahradil nový model Mazda 5.
Mezi konkurencí jako je Citroën Xsara Picasso nebo Renault Scénic se vůz na evropské půdě pořádně neprosadil. Nestačil mu na to ani trumf v podobě vysoké spolehlivosti, kterou zmiňované francouze jasně předčí.
Za volantem
Interiér nepatří k silným stránkám Mazdy Premacy. Sice nabídne dostatek prostoru všem cestujícím, ale použité materiály nemají požadovanou kvalitu. Ve výsledku to znamená, že mnoho ojetin má poškozené plasty (různé škrábance) a špinavé čalounění. To se totiž ve srovnání s jinými modely jen velmi těžko čistí. Nehezky vypadá i časem žloutnoucí věnec volantu a hlavice řadicí páky.
Nabídka odkládacích míst není tak skvělá jako třeba u zmiňovaného Renaultu Scénic, ale většině motoristů bude stačit. Výhodou je prostorná schránka před spolujezdcem a dobře dostupný držák nápojů umístěný v blízkosti řadicí páky na středovém tunelu.
Při jízdě oceníte výborný výhled z automobilu, jeho snadné ovládání a předvídatelné chování. Jízdní vlastnosti patří k tomu lepšímu, co tento japonec nabízí. Vytknout mu můžeme příliš účinný posilovač řízení ve vyšších rychlostech, kdy řidič prakticky neví, že má volant v ruce. Minus představuje také volnější řazení a slábnoucí brzdný účinek vlivem přehřátí.
Pokud jde o pohonné jednotky, zde nenaleznete vyložený propadák. Pouze u turbodieselu musíte počítat se znatelnějším turboefektem (prodlevou před nástupem turba) a větší hlučností.
Podvozek modelu Premacy zajistí solidní cestovní komfort a zároveň i dobré chování vozu v zatáčkách či při vyhýbacím manévru. Samozřejmě vyšší stavba karoserie se zde projevuje, avšak díky propracovanému zavěšení zadní nápravy není její vliv na jízdní vlastnosti tak velký.
Časté závady
Mazda Premacy patří podle žebříčku TÜV k nadprůměrně spolehlivým vozům, což potvrzují i námi oslovení zástupci autobazarů. Mezi 4-5 let starými vozy jí patří 43. místo ze 111 hodnocených automobilů a v kategorii vozů ve stáří 6-7 let obsadila 22. příčku z 99.
Její slabinou jsou dlouhé klíčky, které se často lámou. Proto doporučujeme ihned po zakoupení vozu udělat duplikát. Velmi často se můžete setkat s vůlemi na přední nápravě a ložisky kol na konci životnosti (prozradí je typické hučení). Výjimkou nejsou ani zvlněné brzdové kotouče či problémy s poloosami. Ty nejlépe prověříte kroužením s koly v plném rejdu. Když se od přední nápravy ozývá cvakání, jde téměř jistě o opotřebenou poloosu. Nezřídka mají ojetiny už značně vysloužilé tlumiče. Nové totiž nepatří k nejlevnějším (přední tlumič vyjde asi na 5800 Kč) a tak je majitelé často nechtějí měnit, zejména když počítají s budoucím prodejem automobilu.
Motorizace
Benzinové motory: 1.8 16V/74 kW, 2.0 16V/96 kW
Dieselové motory: 2.0 DiTD/74 kW
KLADY
příznivé ceny ojetin
solidní jízdní vlastnosti
prostorný interiér
vysoká spolehlivost
většinou bohatá výbava
ZÁPORY
slábnutí brzd vlivem přehřátí
menší zavazadelník (jen 400 litrů)
vyšší ceny některých dílů
hlučnější turbodiesel s větším turboefektem
přeposilované řízení
Milan Jirouš