Citroën Xsara (1997 – 2004)

Přestože model Xsara patří do rodiny Citroën, hydropneumatické pérování u něj nenajdete. I tak ale nabídne dostatečně pohodlné odpružení.

Francouzský hatchback Citroën Xsara přišel na trh v roce 1997 a to ve tří a pětidveřovém provedení. Kombi pod jménem Break následovalo o rok později. V témže roce prošel vůz bariérovou zkouškou nezávislé společnosti Euro NCAP. Za ochranu posádky při nárazu si odnesl tři hvězdičky z pěti možných, což by tehdy solidní výsledek, na dnešní poměry je však hluboko pod průměrem.

Rok 2000 přinesl drobnou modernizaci a po dalších třech letech výroby přišel na trh faceliftovaný model. Současně byla zavedena multiplexní síť. V roce 2004 se objevil nástupce C4, Xsara zůstala ještě nějakou dobu v nabídce automobilky, poté byla její výroba zastavena.

Za volantem

Palubní deska vozu potěší zdařilými tvary, ale už ne tolik použitými materiály. Přesto o nich nemůžeme mluvit vyloženě špatně – výtku máme především k lesklým tvrdým plastům, které jsou použity ve velké míře a působí dost lacině.

Sedadla vůz nabídne pohodlná, postrádají však jakékoliv boční vedení těla. Cestující vzadu mají navíc méně prostoru v oblasti kolen a ani nad hlavou ho v případě hatchbacku není mnoho.

Výtku máme také k brzdám, jejich účinek totiž při větší zátěži slábne vlivem přehřátí. Ve vyšších rychlostech se může projevit směrová nestabilita vozu. Jízdní vlastnosti nejsou vždy vyhovující, tomto směru je Xsara pod průměrem.

Z pohonných jednotek doporučujeme zážehovou šestnáctistovku nebo od roku 2000 nabízenou šestnáctiventilovou osmnáctistovku. Základní motor 1.4 je příliš slabý a dvoulitr zase nepotěší vyšší spotřebou.

Atmosférický vznětový motor 1.9 D neosloví malým výkonem a hlučným během, agregát 1.9 TD také nepůsobí kultivovaně. Moderní pohonné jednotky 2.0 HDI jsou čilé, tišší, ale někteří majitelé si stěžují na jejich spotřebu. Přesto budou lepší volbou než starší diesely. My bychom doporučovali silnější provedení o výkonu 80 kW. Motor 1.4 HDI nebude tak čilý, ale klidnějším řidičům by mohl vyhovovat. Pokud jej nebudete honit, potěší i nízkou spotřebou.

Časté závady

K běžným problémům Xsary patří únik motorového oleje a skřípání brzd. Nic neobvyklého nepředstavuje ani únik servokapaliny z posilovače řízení, což má za následek jeho výpadky.

Známé je hučení opotřebovaných ložisek kol a koroze výfuku. Vystytují se však i daleko závažnější závady katalyzátorů.

Motorizace

Benzinové motory: 1.4/55 kW, 1.6/65 kW, 1.8/66 a 74 kW, 1.8 16V/80 a 81 kW, 2.0 16V/100 kW, 2.0 T/120 kW.
Dieselové motory: 1.4 HDI/50 kW, 1.9 D/50 kW, 1.9 TD/66 kW, 2.0 HDI/66 a 80 kW.

KLADY
příznivé ceny ojetin
prostorný zavazadelník hatchbacku (400 l)
pohodlná sedadla
pozinkovaná karoserie

ZÁPORY
slábnutí brzdného účinku
ne vždy vyhovující jízdní vlastnosti
nedostatečné boční vedení sedadel
vyšší poruchovost starších ročníků

Milan Jirouš

21.11.2008 12:47| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist