Citroen Saxo (1996–03)

S malými rozměry a obratným chováním je ušitý na míru městskému provozu. Na českém trhu je nejoblíbenější v pětidveřové verzi.

Francouzská skupina Peugeot Citroën PSA začala Saxo vyrábět v roce 1996 jako nástupce modelu AX. Pro automobilku bylo nejschůdnější a nejlevnější vyjít při vývoji a výrobě přímo z Peugeot 106, se kterým Saxo sdílí všechny důležité technické díly. Značka totiž nechtěla vyvíjet najednou dvě auta stejné třídy – od roku 1998 byl naplánován rozjezd Peugeotu 206. Citroën Saxo se tak již narodil s poněkud zastaralou koncepcí.

Obratné auto do města

Saxo je typickou ukázkou malého auta do města. K jeho největším přednostem patří výborná ovladatelnost, snadné parkování a nízká spotřeba. V roce 1999 prošel výrazným faceliftem, zaměřeným hlavní na celou přední část karosérie. Kapota dostala dva prolisy, které zvýraznily přední masku včetně zvětšeného dvojitého šípu. Objemnější blatníky i větší přední světlomety s integrovanými blinkry měly navodit dojem dospělosti.

Zadní část zůstala prakticky beze změn. Saxo působí sice nenápadným, ale uhlazeným dojmem. Líbí se zejména mladším ženám a zákazníci si ho často kupují jako druhé auto do rodiny.

Interiér nabízí v rámci třídy malých vozů dostatek pohodlí, sedačky jsou měkké a stejně tak je nastaveno i pérování. Přístrojová deska je přehledná a ovládací prvky jsou snadno dosažitelné. Interiér je zpracován z obstojných materiálů. Zavazadlový prostor, který pojme 280 litrů, je ve své třídě průměrný.

Výkon 60 koní je dostačující

Benzínový motor 1.1i testovaného Saxa od AAA AUTO o výkonu 60 koní (44 kW) mu uděluje dostatečné jízdní výkony. Tento motor je jednoznačně nejžádanější pohonnou jednotkou a zkušenosti s ním prokázaly, že je spolehlivý, nenáročný na servis a zároveň i úsporný. Zákazníky u něj láká i nízká sazba povinného ručení.

Předností vozu je určitě i posilovač řízení, který hodně usnadňuje manévrování ve městě. „Saxo má slušné jízdní vlastnosti i dobré brzdy,“ doplňuje další pozitiva Tomáš Lachout, manažer prodeje AAA AUTO a dodává, že výhodou je rovněž pozinkovaná karoserie odolávající korozi.

V jednoduchosti je spolehlivost

Saxo lze obecně považovat za spolehlivý vůz. K nemnoha závadám, které tento model trápí, patří praskající klínové řemeny, zadrhávání stěračů a poruchy řídících jednotek motoru. Při nevyhnutelném srovnání se souběžně vyráběným Peugeotem 206 (roku výroby 2000) ale Saxo pochopitelně zaostává. Má o něco horší jízdní vlastnosti, méně prostorný interiér i nižší úroveň bezpečnosti. Za líbivým Peugeotem 206 znatelně pokulhává i v designu. Na druhou stranu je Saxo dobře finančně dostupný a jeho ceny začínají již pod hranicí 100 000 Kč.

autoweb.cz

3.11.2005 9:59

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist