autoweb.cz > Ssangyong > Ssangyong Korando > SsangYong Korando e-XDi 200 AWD
SsangYong Korando e-XDi 200 AWD
Dynamika 6
Chování na silnici 6
Provozní náklady 6
Praktičnost 8
X-Factor 4
Celkové hodnocení 6
RADOSTI
Férová cena; akceptovatelný design; umí všechno, co má SUV umět
STAROSTI
Průměrná kultivovanost; levný interiér
Ať chcete nebo ne, stejně každé auto hodnotíte nakonec tím, co za své peníze dostanete – respektive, kolik byste museli zaplatit jinde, abyste dostali to samé. Nový SsangYong Korando, to si řekněme rovnou, je veskrze průměrné auto, takže když se nejprve zaměříte na detaily, začnete ohrnovat nos. Vezměte si k tomu ale ceník a začnete ho chápat.
Automobilka SsangYong to měla prakticky spočítané, ale s novým vlastníkem, kterým se stal výrobce vozů Mahindra, byla znovu obnovena výroba a na trh byl uveden nový model Korando, který navázal na koncept z pařížského autosalonu z roku 2008. Už tehdy bylo jasné, že se design automobilů SsangYong mění k snesitelnějšímu, a dalo by se říci i k lepšímu. Vzpomeňte si na starší produkty a asi nám dáte za pravdu, že nové Korando konečně vypadá jako normální auto, jež se může prodávat i v Evropě.Vzhled auta si ale ohodnoťte sami, nicméně si dovolím poznámku, že lidé, kteří se na auto ptali, hodnotili design vesměs kladně a ani se jim nechtělo věřit, že je to SsangYong. Od dvou lidí jsem dokonce slyšel, že „to zepředu vypadá jak esúvéčko od Jaguaru.“ Také uvnitř je cítit pokus o zavedení evropských zvyklostí a výrobce se snažil ergonomii přizpůsobit, jak to jen šlo. Samozřejmě si budete muset na některé věci zvykat, ale s autem se dá žít.
Pod kapotou toho na výběr moc není. Motor je jen jeden – nový dvoulitrový diesel o výkonu 175 koní a točivém momentu 360 Nm, který přes šestistupňový manuál pohání přední nebo všechna kola. Také přibyla verze s automatem, ale tu jsme ještě netestovali a nemůžeme tedy říci, co je lepší. Nicméně k autu tohoto zaměření by se automat hodil.
Samotná pohonná jednotka, kterou si SsangYong vyrobil sám, je poměrně slušná, pokud jedete s nenaloženým autem. Jakmile ale potřebujete tažnou sílu, všimnete si zaprvé velmi úzkého rozsahu použitelných otáček a také hrubosti motoru, který přestane na naložené auto stačit. Korando totiž váží v závislosti na výbavě kolem 1700 kilogramů a teď si k tomu přidejte obsazení dalšími pasažéry, nějaký náklad a jste na dvou tunách.Pod 2000 ot./min. se nic moc neděje a připadáte si jako v přetížené tříválcové Fabii. Teprve pak se motor probere k životu a vypustí naráz všechnu sílu. A stejně náhle, jak motor zabere, o nějakých 1000 otáček výše začne uvadat. Musíte tedy pečlivě pracovat s šestistupňovou manuální převodovkou, která není zrovna vzorem přesnosti a jemnosti, abyste motor udrželi v úzkém pásmu použitelných otáček. Převodové poměry jsou poměrné krátké, takže Korando nebude mít problém s taháním těžkých nákladů – výrobce udává možnost zapřáhnout až dvoutunový brzděný přívěs. To ale pocítíte na dálnici, kdy by Korandu delší šestka prospěla – byl by v autě větší klid a nežralo by devět litrů.
Zatím to vypadá, že se na SsangYong Korando snáší jen vlna negativní kritiky, ale zkuste si vzpomenout na původní Korando, které bylo… ehm, jak to říci slušně… žalostně špatné ve všech ohledech. Proti tomu je nová generace obrovským skokem k lepšímu – jako kdybyste vzali Favorita a v druhé generaci z něj udělali Octavii RS. Zatímco minulé Korando chtěl každý soudný člověk po pěti minutách za volantem odstavit na kraji cesty a utáci do lesů, nový model je vlastně snesitelný a život s ním si dokážu představit.Ani na silnici se Korando nechová špatně. Díky poměrně dlouhým drahám tlumičů a pneumatikám s vyšším profilem není jízda uskákaná a přehnaně tvrdá (chcete-li sportovní). Rozbitou okresku zvládá Korando s přehledem a je cítit, že se konstruktérům podařilo omezit kroucení karoserie, na nerovnostech auto nevrže a neklepe se jako ratlík, jak to s oblibou dělají některé Citroeny.
Od řízení se toho sice moc nedozvíte, auto se v zatáčkách naklání a pokud jedete jen trochu rychleji, než co pneumatiky snesou, dostaví se poměrně masivní nedotáčivost. Občas také od řízení přechází do vašich dlaní vibrace, když auto v zatáčce najede na hrboly, ale jinak je jízda se SsangYongem Korando snesitelná a svým způsobem uspokojivá, protože auto dělá přesně to, k čemu bylo postaveno.A teď si ještě jednou připomeňme ten ceník. Úplně základní Korando s pohonem předních kol stojí 499 900 korun, ale vy chcete čtyřkolku a ta může být vaše za 549 900 korun. Zajímavěji ale zní výbava Comfort, kterou mělo i testované auto a která přijde na 589 900 korun. Dostanete navíc 17″ kola, zadní parkovací senzory, kožený volant a řadící páku (ten základní plastový volant je otřesný), vyhřívaná sedadla, plně automatickou klimatizaci, rádio s modrým zubem a USB s ovládáním na volantu a mlhovky. Plná výbava Executive je k dispozici jen s automatem a auto pak stojí stále snesitelných 669 900 korun.
Verdikt
Na své soupeře po stránce schopností na silnici i jakožto každodenní přibližovadlo SsangYong Korando ztrácí, ale ne tolik, aby musel být automaticky označen za špatné auto a nedoporučeníhodnou investici. Všechno, co má dělat, dělá uspokojivě a když si porovnáte všechno s výslednou cenou, vyjde vám jako docela dobrá koupě. My bychom sice peníze raději utratili za Kiu Sportage, ale jestli hledáte cenově dostupné naftové SUV s pohonem všech kol, běžte Korando aspoň vyzkoušet, protože si pozornost zaslouží.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1998 |
Kompresní poměr | 16,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 86,2 x 85,6 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Podvozek | |
Vpředu | Vzpěry MacPherson |
Vzadu | Víceprvkové zavěšení |
Brzdy vpředu | Kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | Kotoučové |
Pneumatiky vpředu | 225/60 R17 |
Pneumatiky vzadu | 225/60 R17 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 129 / 175 v 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 360 v 2000 - 3000 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 104,7 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 179 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,9 / 5,5 / 6,4 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4410 |
Šířka (mm) | 1830 |
Výška (mm) | 1710 |
Rozvor náprav (mm) | 2650 |
Provozní hmotnost (kg) | 1672 |
Celková hmotnost (kg) | 2260 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 2000 |
Zavazadlový prostor (l) | 486 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 499 900 Kč (Active 2WD) |
Základní cena test. verze | 589 900 Kč (Comfort AWD) |