Speciál: Frankfurtský autosalon 2005

Koncepty, sériovky a pár ztřeštěností navrch. Na největší motoristické show na světě si každý najde pro sebe to pravé.

Dny pro veřejnost jsou na 61. frankfurtském autosalonu určené na termín 17. – 25. září s otevírací dobou 9.00 – 19.00. Novinářské dny však začínají právě dnes. Plná cena vstupenky pro veřejnost je 13 eur, o víkendu 15 eur. Děti a postižení mají více než poloviční slevu.S výstavní plochou 215 tisíc čtverečních metrů je Frankfurt největším autosalonem na světě a pokud se vyžíváte v pěší turistice, rozlehlé pavilony tvořící v centru Frankfurtu město ve městě jsou pro vás to pravé. Výhodou je pro české nadšence i dobrá dostupnost a například z Prahy se na místo konání dostanete autem po šesti či sedmi hodinách pohodlné dálniční jízdy.

Ať už se chcete připravit před návštěvou na hlavní atrakce, nebo si jen udělat přehled o tom, co se kde po světě chystá, v následujícím přehledu najdete to nejdůležitější a nejzajímavější, co je právě ve Frankfurtu k vidění.

Audi

Premiéry: sériové Audi Q7, facelift A4 Cabriolet, koncept Audi TT?

Audi Q7

Audi Q7, jehož název vychází z typu pohonu všech kol (quattro s diferenciálem torsen) a počtu míst (sedm v případě příplatkové verze), se začne prodávat 12. září s prvními dodávkami začátkem roku 2006. Jeho základní cena bude v Německu 48 900 eur (cca 1 470 000 korun). Do prodeje se dostane v úvodu se dvěma motory, benzínovým osmiválcem 4,2 FSI a naftovým šestiválcem 3,0 TDI. V obou případech půjde o nejsilnější verze těchto motorů, které se doposud objevily v sériových audi (s výjimkou RS4 v případě 4,2 FSI). Osmiválec 4,2 FSI bude mít v Q7 výkon 350 koní a točivý moment 440 Nm (doposud 335 koní a 430 Nm), zatímco šestiválec 3,0 TDI posilní na 233 koní a 500 Nm (předtím stejný výkon, ale jen 450 Nm). U obou motorů, ale i dalších chystaných verzích, se objeví šestistupňová automatická převodovka tiptronic.Stálý pohon všech kol bude mít výchozí rozdělení síly mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60. Nový systém ESP nabídne dodatečné funkce pro jízdu v terénu, například kontrolované sjíždění kopců či upravenou kalibraci brzd a kontrolu trakce. V případě použití taženého závěsu bude také omezovat riziko rozkmitání celé soupravy na silnici cíleným přibrzďováním jednotlivých kol. 350 koní u osmiválce je sice plně dostačující hodnota, ale s Cayennem Turbo a Range Roverem Sport (450 a 390 koní) zatím Q7 soutěžit nemůže. Pokud má naplnit ambice Audi a stát se nejlepším a nejrychlejším SUV na silnici i mimo ní, bude muset přidat. Šestilitrová verze W12 je proto jen otázkou času.

Audi A4 Cabriolet

Další model od Audi, který dostane novou velkou mřížku chladiče. Úpravy vnějšího vzhledu se dotkly i koncových světel a sportovního zadního nárazníku. Plně automatickou, elektrohydraulicky ovládanou plátěnou střechu lze sklápět až do rychlosti 30 km/h, podle Audi s ní lze díky skleněnému zadnímu oknu a výborné izolaci bez omezení jezdit i v zimě. Za příplatek Audi nabízí dokonce speciálně izolovanou střechu, která se blíží tichosti sedanu i ve vysokých rychlostech. Nabídka motorů pro A4 Cabrio zahrnuje tři benzínové motory a jeden turbodiesel, základní 1,8T, 2,0 TFSI, 3,2 FSI a 3,0 TDI. Zcela přepracováno bylo řízení, podvozek byl doplněn o některé komponenty z A6 a S4, posilovnou prošly také brzdy.

Audi TT koncept

Možná se zde objeví i studie, která bude sloužit jako nápověda ke tvarům budoucího nástupce současného TT.

Bentley

Premiéra: sériový Bentley Azure

Bentley Azure

Design čtyřmístného kabrioletu je inspirován modely Park Ward S1 Drophead Coupe z roku 1955 a původním Azure představeným v roce 1995. Pozitivní reakce zákazníků na koncept Arnage Drophead Coupe v Los Angeles daly zelenou zahájení výroby nového Azure. Představitelé Bentley Motors tvrdí, že nový kabriolet majitelům poskytne mimořádnou dávku exkluzivity, stylu, luxusu a výkonnosti, což jsou koneckonců hlavní lákadla celé značky Bentley.

BMW

Premiéry: koncepty Z4 kupé a X3 hybrid, sériové BMW 3 Touring, 130i

BMW Z4 Coupé

Nástupce Z3 Coupé se bude vyrábět v americkém závodu BMW ve Spartanburgu a bude postavený na základech klasické Z4. Do prodeje by se mělo dostat velmi brzo, již v průběhu příštího roku. Navíc vznikne i verze M s upraveným řadovým šestiválcem ze současné M3, jejíž možný vznik BMW řadu let popíralo. Podle současných zpráv má mít výkon zvýšený ze 343 koní na rovných 360 koní. Pokud by platila podobná hmotnostní paralela mezi Z4 a Z4 Coupe jako u předchozí řady Z3, kupátko by mohlo být zhruba o sto kilogramů lehčí, což by ho v jízdních výkonech posunulo na úroveň Porsche 911. Právě proti němu jistě zamířené.

BMW 3 Touring

V porovnání s předchozím Touringem je nová řada o čtyři centimetry delší a téměř osm centimetrů širší, zatímco na výšku je jen o necelý centimetr vyšší. Díky výhradnímu použití dojezdových pneumatik se také uvolnilo více prostoru pro zavazadla, jehož základní objem je 460 litrů, po sklopení zadních sedadel až 1385 litrů. Chcete-li srovnání s Octavií Combi, Škoda nabízí až 1620 litrů. Stejně jako Octavia má Touring v základní výbavě roletu nad zavazadlovým prostorem. V jeho případě jsou však páté dveře dělené a roleta se automaticky odsouvá při otevření vrchní prosklené části. Touring má v nabídce stejnou řadu motorů jako sedan, kvůli vyšší hmotnosti ale však budou hodnoty zrychlení a nejvyšší rychlost v řádech několika desetin sekund a kilometrů v hodině nižšíNejpopulárnějším modelem bude stejně jako u sedanu pravděpodobně dvoulitrový turbodiesel, se kterým Touring zrychlí z nuly na sto za 8,6 sekundy a dosáhne nejvyšší rychlosti 223 km/h. Šestiválcové modely Touringu mají stejně jako sedan ve výbavě i vyšší verzi stabilizačního systému DSC, který například automaticky osušuje brzdové kotouče v dešti a zamezuje potápění předku při brzdění.

BMW 130i

Nový řadový šestiválec má v jeho případě mírně zvýšený výkon na 265 koní (stejná hodnota jako Impreza STi), čímž vzniká nejsilnější hatchback současnosti, navíc v kombinaci s pohonem zadních kol. Pro kvalitní jízdní zážitky má všechny předpoklady, odvrácenou stranou mince je minimální prostor na zadních sedadlech.

Cadillac

Premiéry: sériové verze BLS, STS-V a XLR-V

Cadillac BLS

Nejdůležitější model Cadillacu pro Evropu vzniká ve spolupráci se Saabem, u kterého se také vyrábí. Do prodeje se dostane v březnu 2005 a očekává se výroba 10 tisíc kusů ročně.BLS dostane jako první Cadillac v Evropě turbodiesel, který má objem 1,9 litru, výkon 150 koní, bezúdržbový filtr pevných částic a plní normu Euro 4. Zájemci o benzínové motory mohou volit ze tří možností, vždy s přeplňováním turbodmychadlem. V nabídce je čtyřválcový dvoulitr ve dvou výkonových verzích (175 a 210 koní) a přeplňovaný šestiválec 2,8 litru o výkonu 255 koní. Podle motoru bude BLS vybaveno pěti- a šestistupňovými manuálními i automatickými převodovkami, přičemž poháněna jsou přední kola.

Cadillac STS-V a XLR-V

Oba modely známé již z dřívějška, přidané písmeno V však představuje jejich sportovní verze. Vývoj jízdních vlastností XLR-V i STS-V probíhal částečně na Severní smyčce Nürburgringu, oblíbeného místa pro zdokonalování všeho rychlého. Oba modely pohání vidlicový osmiválec Northstar 4,4 litru s kompresorem, čtyřmi vačkami v hlavách a variabilním časováním. STS-V má výkon 469 koní při 6400 otáčkách a točivý moment 595 Nm při 3900 otáčkách. Parametry lehčího kabrioletu XLR-V jsou z důvodu omezeného prostoru pro sací a výfukové potrubí nepatrně horší: 443 koní a 561 Nm. Oba modely jsou vybaveny šestistupňovou automatickou převodovkou Hydra-matic s možností manuálního řazení a dokáží zrychlit z 0 na 96 km/h pod 5 sekund. Nejvyšší rychlost je omezena na 250 km/h.

Citroën

Premiéry: koncept C-SportLounge, sériové C3

Citroën C-SportLounge

Nejnovější kreací designérů Citroënu bude koncept nazvaný C-SportLounge, který má nabídnout mimořádně komfortní a stylové cestování čtyřem osobám v uspořádání 2+2.Nejmarkantnějším znakem nového konceptu je vysoká příď s plynule navazujícím čelním oknem, obrovský otvor sání vzduchu a neskutečně rozlehlé světlomety, opticky protažené až k předním sloupkům. Vstup do luxusního a vzdušného interiéru (díky velkému čelnímu sklu a panoramatické střeše) usnadňuje chybějící středový sloupek, dveře se otevírají proti sobě. Vzhledem k pokročilému věku současného modelu C5 (i když nedávno faceliftovaném), je C-SportLounge pravděpodobně ukázkou jeho příští generace.

Citroën C3

Faceliftovaná verze malého modelu, který v poslední době žije ve stínu tvarově odvázanější C4.

Chrysler

Premiéra: sériový 300C diesel

Chrysler 300C diesel

Pod označením CRD se skrývá třílitrový vidlicový šestiválcový turbodiesel od Mercedesu s výkonem 218 koní. Stejný motor se dostane i do 300C Touring. V obou případech si tím na evropském trhu 300C vydatně pomůže.

Dodge

Premiéry: koncepty Caliber a Nitro

Dodge Caliber

Dodge Caliber bude prvním modelem Chrysler Group, v němž se objeví benzínové čtyřválce z rodiny takzvaných „celosvětových motorů“. Vývoj se zaměřil na hospodárnost, která by měla být srovnatelná se špičkovými čtyřválci jiných značek, dále na spolehlivost, kultivovanost a výkon. Motory využívají technologii proměnného časování ventilů VVT, mají hladký chod a zřetel byl brán i na akustický projev. V Caliberu se objeví všechny tři kubatury vyvíjené řady, konkrétně 1,8 litru (140 koní), dvoulitr (150 k) a 2,4 litru (170 k). Favoritem na největší podíl v prodejích na evropském trhu může být nový dvoulitrový turbodiesel s elektronicky řízeným vysokotlakým vstřikováním nafty (pod tlakem až 2000 barů), variabilní geometrií lopatek turbodmychadla a čyřmi ventily na válec. Výkon se má pohybovat na úrovni 136 koní a točivý moment na 310 Nm.

Dodge Nitro

Nitro je sice stále vedený jako koncept, ale již za rok by se mohl dostat spolu s menším Caliberem do výroby a tím pádem i na jiné trhy, než je v případě značky Dodge doposud jen ten domácí v Americe. Zamýšlená specifikace počítá s benzínovým vidlicovým šestiválcem 3,7 l s výkonem 210 koní a točivým momentem 319 Nm. Z nuly na 96 km/h s ním Nitro zrychluje za 9,6 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 174 km/h. Výbušnost opravdového nitra tedy zatím nemá a evropský trh by od něj podle názvu popravdě očekával alespoň o sekundu rychlejší zrychlení a o 20 km/h vyšší maximálku. Automatická převodovka je čtyřstupňová se stálým pohonem 4×4. Pohotovostní hmotnost 1867 kg zapadá do standardu v této třídě.

Daihatsu

Premiéry: koncepty D-Compact 4×4, HVS

Daihatsu D-Compact 4×4

Náhrada za stárnoucí Terios je o hodně větší než předchůdce a je postavená s použitím komponentů z nové Toyoty RAV4 (Toyota vlastní značku Daihatsu). Do prodeje se dostane začátkem příštího roku. 

Daihatsu HVS

Koncept lehkého sportovního auta s pohonem všech kol má hybridní systém pohonu kombinující konvenční motor 1,5 litru s elektromotorem. V zatáčkách elektronicky rozděluje točivý moment mezi pravá a levá kola, což zvyšuje stabilitu. Dynamika HVS odpovídá běžnému dvoulitru, zatímco spotřeba je na úrovni motoru s litrovým objemem.

Fenomenon

Premiéra: koncept Stratos, druhá verze

V podstatě stejný objekt představila firma Fenomenon už začátkem roku v Ženevě, od té doby se ale změnilo hlavně to, že potvrzení sériové výroby je na spadnutí a možná se objeví i verze s targa střechou. Ve Frankfurtu chce firma představit světu partnerskou automobilku, která bude Stratos v omezené sérii vyrábět. Představa rychlého sportovního auta s motorem Ferrari a zacílením na rozbité silnice je velmi lákavá. Identický koncept ale nezávisle na Fenomenonu vyvíjí na základu od Subaru i anglický Prodrive. Bude se jmenovat P2 (P1 byla jednou z úprav původní Imprezy) a má být představen koncem tohoto roku.

Fiat

Premiéra: Grande Punto

Fiat Grande Punto

Nejdůležitější model Fiatu v současnosti mu má posloužit k návratu na výsluní v kategorii malých aut, která pro něj byla vždy nosným programem. Vedle svěžích tvarů i jsou jeho největší zbraní i velkorysé rozměry, se kterými bude z této třídy poněkud vyčnívat. S délkou 403 centimetrů je například o 7 cm delší než Fabia, ale i o čtyři centimetry širší a čtyři centimetry vyšší. Má i o pět centimetrů delší rozvor kol (251 cm), což je jeden z hlavních předpokladů pro prostornější interiér.  Fiat o novém modelu tvrdí, že si při jeho vývoji dal hodně záležet na zábavnosti řízení, bezpečnosti cestujících a kvalitě konstrukce. Novátorský přístup slibuje i v řešení interiéru. Do prodeje se dostane najednou tří- i pětidvěřové provedení ve čtyřech stupních výbavy. Od počátku bude k dostání s benzínovými i naftovými motory, které všechny splňují normu Euro 4. Pro začátek budou v nabídce dva benzínové a čtyři turbodieselové motory – 1.2 8v (65 koní) a 1.4 8v (77 koní); 1.3 16v MultiJet (75 koní), 1.3 Multijet (90 koní) a dvě verze 1.9 MultiJet (120 a 130 koní).  Současné Punto, kterého se od jeho uvedení v roce 1993 prodalo přes šest milionů kusů, zůstane nadále ve výrobě jako startovní model.

Ford

Premiéry: koncept iosis, sériové Galaxy, Focus ST, facelifty Focusu a Fusionu

Ford iosis

Velmi působivý koncept iosis (Ford jej píše s malým „i“) není podle oficiálních informací předobrazem konkrétního modelu (čeká se na nové Mondeo), ale naznačuje, jakou cestou se vydá design příští generace evropských Fordů. Iosis navazuje na koncept SAV, představený na letošním ženevském autosalonu a demonstruje nový směr designu – sportovnější, dynamičtější a zajímavější. Iosis je čtyřdveřový sedan se čtyřmi místy, jehož silueta připomíná kupé. Podle šéfa designu Martina Smithe budou nové Fordy charakterističtější, emocionálnější, atletičtější a svalnatější.Na exteriéru iosisu bychom si vzhledem k budoucím modelům měli všimnout zejména čelních světel, výrazných otvorů přívodu vzduchu pod čelní maskou, vystouplých blatníků, zaobleného C sloupku nebo koncových světel. Do čtyřmístné kabiny se snadno vstupuje díky kompozitovým vyklápěcím dveřím a absenci středového sloupku. V hi-tech interiéru tvůrci hojně využili oranžovou kůži, neopren nebo hliník. 

Ford Galaxy

Nové sedmimístné MPV bude postaveno na prodloužené platformě Focusu a na rozdíl od minulé generace proběhl vývoj bez účasti Volkswagenu.

Ford Focus ST

Výkonný hatchback bude poháněn pětiválcovým turbomotorem 2,5 litru s výkonem 225 koní a točivým momentem 320 Nm přejatým od Volva.    

Honda

Premiéry: Civic, Civic Hybrid

Honda Civic

Design nejnovější generace Civiku se po mnohoznačném předchůdci vrací zpět ke kořenům značky, tedy ke sportovnímu pojetí. Hatchbackům, jako jsou Golf, Focus, C4 nebo Megane tak bude v nabité nižší střední třídě konkurovat model, se kterým může v nevšednosti soutěžit jen Citroën.Exteriér Civicu se vyznačuje agresivními tvary. Příď se od předchozí verze odlišuje netradičně řešenou maskou, která opticky navozuje dojem, že jsou spojena světla. Otvor pro vstup vzduchu ve spodní části nárazníku má sportovní nádech, stejně jako trojúhelníkové mlhovky. V zadní partii korespondují s tvarem předních mlhovek trojúhelníkové koncovky dvojitého výfuku, který se však u základních verzí pravděpodobně neobjeví. Zadní světla odkazují po vzoru nového Passatu na tvar těch předních. Velmi vysoko umístěné zadní okno je rozděleno spoilerem s brzdovým světlem, který bude ztěžovat výhled dozadu. Z bočního pohledu je nápadná výrazně stoupající linie oken a umístění kliky zadních dveří na sloupku, což evokuje třídveřovou variantu. Karoserie je dlouhá 4,25 metru, široká 1,76 m a vysoká 1,46 m. Kufr má velmi slušný objem 456 litrů.Nekonvenčně působí i interiér, jehož futuričnost lze přirovnat snad jen k Citroënu C4. Bude se jistě lišit podle úrovně výbavy, ale ve vyšších verzích nabídne řidičům přehledný digitální otáčkoměr, obrovský informační displej a startování tlačítkem.Silnou stránkou Hondy jsou motory. Nový Civic dostane úspornou benzínovou čtrnáctistovku i-DSI s výkonem 81 koní a novou vyspělou osmnáctistovku i-VTEC s výkonem 140 koní a točivým momentem 174 Nm, (podrobně jsme psali dříve). V nabídce se objeví také známý turbodiesel 2,2 i-CTDi (140 koní, 340 Nm).Vrcholem v nabídce jednotlivých modelů jsou sportovní verze. V současnosti se proslýchá, že Honda nasadí proti Golfu GTI model Type-S s výkonem 200 koní a že vrcholná třídveřová verze Type-R bude mít dokonce 250 koní, což pravděpodobně znamená, že prestižní označení tentokrát dostane čtyřválec 2,4 l. Na zajímavé tvary, vynikající motory a tradičně vysokou kvalitu se lze spolehnout. Do celkové mozaiky možné úspěšnosti dnes chybí dosadit jen ceny.

Honda Civic Hybrid

Pro ještě úspornější jízdu má Honda pro nový Civic připravený svůj systém IMA (Integrated Motor Assist), který kombinuje klasický motor s elektromotorem. Takové řešení už několik let nabízí Insight a současný Civic, ale v příští generaci bude systém výkonnější a úspornější než ten současná. IMA dokáže při zpomalení dobíjet baterie o 10 procent větší porcí energie. Nové písty, pístní kroužky a stěny válců redukují tření a elektromotor má o polovinu vyšší výkon. Současná čtrnáctistovka má výkon 95 koní a 128 Nm, k nimž přidává elektromotor dalších 20 koní a 103 Nm. Celkové dostupné hodnoty jsou 115 koní a 176 Nm.

Hyundai

Premiéry: koncepty HND-2, Portico, facelift Getz

Hyundai Getz facelift

Nový Getz bude mít kulatější přední světla a větší masku. Původní turbodieselový tříválec 1,5 litru nahradí nový čtyřválec se stejným objemem s výkony 88 a 110 koní a nižší spotřebou.

Hyundai HND-2

Koncept třídveřového hatchbacku je předvojem nového Accentu.

Hyundai Portico

Koncept Portico počítá s využítím hybridního pohonu, ale zatím není jasné, zda se bude prodávat i v Evropě.

Jaguar

Premiéry: XK, Daimler Super Eight

Jaguar XK

Nové kupé XK s uspořádáním sedadel 2+2 nahradí svého stejnojmenného předchůdce, představeného již v roce 1996, tedy téměř po deseti letech. Podle Jaguaru jde o technologicky nejvyspělejší sériový Jaguar všech dob. Nové XK se začne prodávat na jaře, ceny Jaguar oznámí počátkem roku 2006.XK nejprve vyjede s atmosférickým osmiválcem 4,2 litru o výkonu 300 koní, spojeným s šestistupňovou automatickou převodovkou. Tato verze zrychlí z klidu na 96 km/h za 5,9 sekundy, nejvyšší rychlost je omezena na 250 km/h. Později vznikne také špičková verze XKR přeplňovaná kompresorem, počítá se i s turbodieselem. Vzhledem k výrazně nižší hmotnosti proti staršímu XK nelze vyloučit ani šestiválcové verze. Kromě XK s karoserií kupé bude Jaguar vyrábět i kabriolet.

Daimler Super Eight

Daimler Super Eight, jak se bude nový model jmenovat, se začne na svém domácím trhu v Británii prodávat v září. V podstatě jde o prodlouženou verzi Jaguaru XJ s vidlicovým osmiválcem 4,2 l s kompresorem o výkonu 400 koní. Stejný motor dnes slouží v modelech XJR a XKR, ale například i v Range Roveru Sport. V podobě Super Eight to stačí na zrychlení z nuly na sto za 5,3 sekundy a nejvyšší rychlost 250 km/h. Super Eight bude vedle viditelných odlišovacích prvků (značka, nápisy, jiná kola) vynikat zejména mnohem větším důrazem na luxusní provedení interiéru a celkově pohodovější styl jízdy, šitý na tělo autu, jehož typičtí majitelé budou trávit více času na zadním sedadle než za volantem. Stejně jako u prodloužených verzí podobných limuzín v této kategorii je i Super Eight vybavený polohovatelnými zadními sedadly a dálkovým ovládáním sedadla předního spolujezdce.  Základní výbava bude obsahovat řadu položek, které jsou v nižších verzích Jaguaru za příplatek, a přidá k nim například i takové jemnosti, jako jsou hluboké koberečky s pravou ovčí vlnou. Při prodeji daimlerů slibuje Jaguar individuální přístup k zákazníkům, čemuž odpovídá i plánovaná cena kolem čtyř milionů korun.

Jeep

Premiéry: koncepty Compass a Patriot

Jeep Patriot

Koncept Jeep Patriot nese rysy klasických Jeepů v moderním podání – robustnost, sílu a schopnosti v terénu. Patriot má oslovit mladé zákazníky se zájmem o odkaz a tradici značky Jeep. Navíc bude vybaven nejnovějším systémem pohonu všech kol, s nímž mají být jeho vlastnosti při jízdě v terénu nejlepší ve třídě.

Jeep Compass

Koncept Jeep Compass byl navržen s ohledem na globální působnost značky. Jeho cílem je přilákat nové zákazníky, kteří v minulosti o koupi Jeepu vůbec neuvažovali. Jeho kompaktní rozměry, svěží design, výkonnost a radost z jízdy mají být největšími přednostmi v silně konkurenčním segmentu menších SUV.

Kia

Premiéry: koncept Multi-S, nový Magentis, diesel v Picantu

Kia Magentis

Čtyřdveřový sedan Magentis se bude prodávat po celém světě (na některých trzích jako Optima) a svého předchůdce překonává ve vnějších rozměrech, rozvoru, prostornosti interiéru i velikosti kufru. Nový Magentis je 4735 mm dlouhý, 1805 mm široký, 1480 mm vysoký a hodnota rozvoru činí 2720 mm. Design Magentisu je velmi střízlivý, přední partie odkazuje na SUV Sportage, zadní světla možná až zbytečně připomínají příbuznou Sonatu.V nabídce motorů na evropském trhu se objeví benzínový dvoulitrový čtyřválec a šestiválec 2,7 litru, jež doplní dvoulitrový turbodiesel. To znamená, že Magentis dostane menší benzínové motory než Sonata, v níž je k mání čtyřválec 2,4 litru a 3,3 V6. Výbavu Magentisu oproti předchůdci obohatí některé nové prvky jako ESP, zadní parkovací senzory, boční a okenní airbagy nebo aktivní opěrky hlavy.

Kia Multi-S

Koncept křížence vychází z Carensu, je však o 52 mm delší. Kia ho nazývá CUV – Cross Utility Vehicle. 

Kia Picanto s dieselem

Tříválcový turbodiesel 1,1 litru vznikl odebráním jednoho válce ze čtyřválce 1,5 litru a je po Smartu druhým nejmenším dieselem světa.

Lamborghini

Premiéra: Gallardo SpyderGallardo bez střechy bude mít stejný desetiválcový pětilitr jako kupé. Lambo chce v příštím roce vyrobit 4000 kusů.

Lexus

Premiéry: koncept LF-A, hybrid GS 450h, facelift SC 430, IS

Lexus GS 450 h

Pohon GS 450h kombinuje benzínový vidlicový šestiválec 3,5 litru s elektromotorem, takže výkon přesahuje 300 koní. Zrychlení z nuly na stovku zvládne GS za méně než 6 sekund, což je hodnota blízká sportovním autům. Hybridní systém je přitom natolik hospodárný, že úroveň spotřeby a emisí oxidu uhličitého odpovídá konvenčnímu čtyřválcovému dvoulitru.

Lexus IS

Velmi významnou událostí bude také představení nové generace kompaktní modelové řady IS. Tento sedan bude prvním Lexusem v historii, vybaveným naftovým motorem. A ne ledajakým, IS dostane špičkový čtyřválec 2,2 litru s výkonem 175 koní a točivým momentem 400 Nm. Bezpečnostní výbava IS zahrnuje 10 airbagů a v prvním autě na světě se objeví dvoukomorový čelní airbag spolujezdce, který při nárazu lépe chrání krk a ramena. K mání bude i adaptivní tempomat ACC nebo špičkový audiosystém Mark Levinson se 14 reproduktory.

Lexus SC430

Další novinkou bude lehce přepracované kupé-kabriolet SC 430 modelového roku 2006. Úpravy se týkají vzhledu karoserie i interiéru, výbavu rozšíří adaptivní osvětlovací systém AFS (Adaptive Front Lighting Systém), který natáčí přední světlomety v závislosti na rychlosti jízdy a úhlu natočení volantu. Prodej faceliftovaného SC 430 v Evropě bude zahájen v listopadu.

Lexus LF-A

Pozornost návštěvníků bude na stánku lákat také již dříve představená studie supersportovního kupé LF-A s kompaktním designem, krátkými převisy karoserie, optimálním rozložením hmotnosti a výkonem přes 500 koní při objemu menším než 5 litrů.

Maybach

Premiéra: sériový 57S

Maybach 57S

Tato výkonnější verze 57S nabídne díky dvanáctiválci 6,0 litru 612 koní a zrychlení za 5 sekund. Od listopadu bude k mání za 417600 eur.

Mazda

Premiéra: koncept Sassou

Mazda Sassou

Tvůrci si název Sassou vypůjčili z japonštiny, v níž znamená stav pozitivní mysli, hledící s optimismem do budoucna. Mazda Sassou je studie městského auta pro mladé lidi, kteří chtějí zábavnou jízdu, praktičnost, úspornost a nízké emise. Tento koncept byl navržen ve frankfurtském designovém centru Mazdy, takže to na autosalon nebude mít daleko.Sassou má být cestou, jak dosáhnout splnění budoucích přísných limitů oxidu uhličitého. Tento malý, lehký, třídveřový hatchback pohání úsporný benzínový tříválec 1,0 litru MZR DISI s přímým vstřikováním a přeplňováním turbodmychadlem, který se kvůli úspoře paliva a omezení emisí místo volnoběhu vypíná.

Mercedes-Benz

Premiéry: třída S, třída R, ML63 AMG, hybridy třidy S a CLK

Mercedes-Benz ML63 AMG

Do prodeje se toto monstrum dostane ve druhém čtvrtletí příštího roku a je prvním autem, v němž se uplatní nejnovější motor, pyšnící se titulem nejvýkonnějšího sériově vyráběného atmosférického osmiválce na světě (podrobný popis motoru jsme uveřejnili 13.7.). Zajímavé je, že pochází ze samostatného vývoje divize AMG.Tento osmiválec o objemu 6,3 litru kombinuje vysokootáčkový a velkoobjemový koncept, přičemž nabízí jak vysoký výkon ve vyšším spektru otáček, tak silný zátah odspodu. Nejvyšší výkon činí 510 koní v 6800 otáčkách, točivý moment vrcholí hodnotou 630 Nm při 5200 otáčkách. V porovnání s předchůdcem ML 55 AMG (347 k, 510 Nm) narostl výkon o 46 %, točivý moment o 23 procent. ML 63 AMG zrychluje z nuly na stovku za pouhých 5 sekund, nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.Motor spolupracuje se sedmistupňovou automatickou převodovkou AMG Speedshift 7G-TRONIC s možností ručního řazení na volantu, která pracuje ve třech režimech – sportovním, komfortním a manuálním. Systém stálého pohonu všech kol dělí točivý moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 40/60.ML 63 AMG je vybaven vzduchovým odpružením Airmatic s adaptivním systémem ADS, automaticky přizpůsobujícím světlou výšku aktuálním podmínkám. O kontakt s vozovkou se starají pětipaprsková devatenáctipalcová litá kola s pneumatikami rozměru 295/45, za příplatek jsou k dispozici dokonce dvacetipalcové ráfky s pneu 295/40.Exteriér ML 63 AMG se oproti běžné verzi liší předním i zadním nárazníkem, maskou ve stylu AMG, zvýrazněnými podběhy, nerezovými nášlapy, tónovanými koncovými světly a dvěma dvojitými chromovanými koncovkami sportovního výfukového potrubí AMG.V exkluzivním interiéru najdeme sportovní sedadla čalouněná kůží nappa, ergonomický sportovní volant, prahy AMG, sportovní pedály a rychloměr cejchovaný do 320 km/h.     

Mercedes-Benz třídy R

Tvůrci se v modelu R snažili skloubit sportovní sedan, kombík, MPV a SUV do jednoho celku, který má opět položit základy další, nové kategorie. Třída R má nabídnout praktičnost, prostornost, dynamičnost, bezpečnost, komfort a prestiž až šesti cestujícím.O odpovídající dynamiku mohutného vozu se postarají tři motory s výkony 224 až 306 koní. Nejsilnější pětilitrový benzínový osmiválec v R 500 s výkonem 306 koní a točivým momentem 460 Nm zajišťuje vozu zrychlení z nuly na sto za 7 sekund a jeho nejvyšší rychlost je 245 km/h. Uváděná kombinovaná spotřeba 13,3 l/100 km pak ke zmiňovaným údajům zní poněkud optimisticky. Slabší, ovšem pravděpodobně i povedenější variantou bude R 350 z novinek Mercedesu dobře známým a velmi dobře fungujícím benzínovým šestiválcem o výkonu 272 koní a 350 Nm, se kterým zvládne sprint na stovku za 8,4 s a dokáže ho dotlačit až k maximálním 230 km/h. Výrobce pak u něj uvádí kombinovanou spotřebu 11,5 litru. V Evropě jistě nejoblíbenější verzí ale bude R 320 CDI s šestiválcovým tubodieselem zcela nové generace, jehož parametry jsou 224 koní a 510 Nm. Zatímco ve zrychlení a nejvyšší rychlosti mírně zaostává za benzínovým šestiválcem (8,8 s, 222 km/h), jeho nejsilnější stránkou bude přece jen přijatelnější spotřeba, výrobce tvrdí, že v průměru 9,3 litru na 100 km.Všechny motory jsou standardně spojeny s novou sedmistupňovou automatickou převodovkou 7G-TRONIC, stálým pohonem všech kol, dělícím výkon mezi nápravy v poměru 50:50 a systém elektronické kontroly trakce 4ETS a dnes již samozřejmou stabilizací ESP.Zákazníci si pak mohou připlatit za vzduchové odpružení AIRMATIC se systémem ADS, který v rychlostech nad 120 km/h snižuje karoserii o 20 mm.  Mercedes-Benz třídy SV základní výbavě figuruje i pneumatické odpružení Airmatic se dvěma stupni tvrdosti a snížením světlé výšky o 20 mm v rychlostech nad 120 km/h. V úvodu se třída S objeví se třemi novými silnými motory; například pětilitrový osmiválec s výkonem 388 koní v S 500 bude zrychlovat z nuly na sto za 5,4 sekundy.Šestiválcový turbodiesel v S 320 CDI se bude dodávat s filtrem pevných částic a bude mít výkon 231 koní a točivý moment 540 Nm. Nejsilnější verze S 600 s přeplňovaným dvanáctiválcem se ve výkonu a točivém momentu dostane až na 517 koní a 830 Nm při 1900 ot/min.

Vedle vyspělých funkcí jako je Pre-Safe (ochranný režim před možnou srážkou) a Distronic (aktivní tempomat) se u třídy S jako v prvním autě poprvé objeví noční infračervené sledování možných překážek na silnici. Dva zdroje infračerveného světla na předku budou ozařovat prostor ve vzdálenosti do 150 metrů před autem. Infračervená kamera umístěná pod čelním sklem bude snímat obraz a promítat překážky na displej na přístrojové desce.

Úvodní modely třídy S:S 350, 272 koníS 500, 388 koníS 320 CDI, 231 koní (od jara 2006)S 600, 517 koní (od jara 2006)

Mitsubishi

Premiéra: Concept Sportback

Mitsubishi Concept Sportback

Ke zveřejněným fotografiím konceptu Sportback nechce Mitsubishi až do tiskové konference konané 12. září na frankfurtském autosalonu zveřejňovat bližší informace. Můžeme pouze předpokládat, že se tvary tohoto konceptu inspiruje budoucí auto této velikosti určené pro evropský trh. Potom již není těžké domyslet, že by podobně mohl vypadat nástupce Lanceru, jehož současná podoba (zejména interiér) je dávno za zenitem.Z fotografií vyplývá, že se příští Lancer pravděpodobně odvrátí od klasické tříprostorové koncepce s karoserií sedan a přikloní se k výklopným pátým dveřím. Ani přesto Sportbacku nelze upřít výrazně dynamický vzhled, který by  ke značce Mitsubishi mohl přivábit toužebně očekávané zákazníky.

Nissan

Premiéry: sériové Note a Micra C+C

Nissan Note

Delší dobu avizovaný pětidveřový hatchback Note si má hledat zákazníky zejména mezi rodiči, kterým se bude hodit jeho prostornost daná dlouhým rozvorem (2600 mm) a vyšší stavbou. Zároveň by měl být cenově dostupný. K dispozici budou čtyři motory – dva turbodiesely o objemu 1,5 litru ve výkonových verzích 68 a 86 koní, dále pak dva benzinové čtyřválce – čtrnáctistovka (88 koní) ze současné micry  a nová šestnáctistovka s výkonem 110 koní. Note se začne prodávat na jaře 2006.

Nissan Micra C+C

Novým konkurentem Peugeotu 206 CC nebo Tigry se v segmentu kupé-kabrioletů stane Micra C+C, vybavená unikátní skleněnou střechou. Jednodotykové ovládání s automatickým skládáním a rozkládáním zvládne operaci za 22 sekund. Se složenou střechou má zavazadlový prostor objem 225 litrů, který se zvednutou střechou zvětší na 457 litrů, když je střecha nahoře. Elegantní Micra C+C je nižší a delší než hatchback. Micru C+C pohání benzínová čtrnáctistovka a šestnáctistovka (110 koní). V prodeji se objeví v listopadu.

Opel

Premiéry: koncept Frontera, Astra TwinTop, Vectra OPC, Zafira CNG na zemní plyn

Opel Vectra OPC

Vectra OPC bude nejvýkonnější a nejrychlejší novinkou na letošním stánku Opelu. Vysokovýkonná Vectra v nabídce doplní současnou Astru OPC a Zafiru OPC. Zkratkou značící Opel Performance Center jsou označovány sportovní modely Opelu.Špičková Vectra bude mít hliníkový šestiválec 2,8 litru přeplňovaný turbodmychadlem a vybavený proměnným časováním ventilů, který má výkon 255 koní a točivý moment 355 Nm. Vectra s ním dokáže zrychlit na stovku za necelých 7 sekund a dosáhne 260 km/h. Standardně je vybavena šestistupňovou manuální převodovkou.Podvozek je vybaven druhou generací elektronického systému IDS Plus a systémem CDC (Continuos Damping Control), který omezuje náklon karoserie. Přední kotouče mají průměr 345 mm, zadní 292 milimetrů a jsou osazeny modrými třmeny. Dalšími sportovními prvky jsou osmnáctipalcová litá kola a dvojité výfukové potrubí. V interiéru najdeme sportovní sedadla Recaro a kožený sportovní volant. Vectra OPC bude k mání ve dvou karosářských verzích (jako pětidveřový hatchback a kombi) a do prodeje se dostane již na podzim.

Opel Astra Twin Top

Opel na frankfurtském autosalonu předvede svou nejnovější variaci na aktuální téma kupé-kabriolet. Po menší Tigře vycházející z Corsy se nyní o slovo přihlásila také Astra. Další karosářská verze této řady ponese s největší pravděpodobností název Twin Top a pochlubí se pevnou skládací střechou, složenou ze tří dílů. Astra se zvednutou střechou coby kupé nabídne kufr o objemu 440 litrů, s nebem nad hlavou pak přibližně 200 litrů. Praktičtější manipulaci se zavazadly umožní funkce Easy Load, která po stisknutí tlačítka přizvedne složené díly střechy asi o 25 cm.Opel nabídne benzínové motory 1,6 (105 k), 1,8 (140 k) a dvoulitrové turbo ve dvou výkonových verzích (170 a 200 koní). Nejvýkonnější motor má atakovat nejvyšší rychlost na úrovni 230 km/h. Chybět nemůže ani turbodiesel, v tomto případě se role zhostí 1,9 CDTI s výkonem 150 koní.

Koncept Frontera

Nová terénní Frontera vyjede na koncernovém podvozku GM a vyrábět se bude v Jižní Koreji. Nabízené motory budou čtyřválec 2,2 litru, 3,2 V6 a turbodiesel 1,9 litru (120 a 150 koní).

Peugeot

Premiéry: koncepty 20Cup a Moovie, sériové 407 Coupe, 206 sedan, 1007RC 

Peugeot 20Cup

Nezvyklá koncepce s jediným středovým kolem vzadu nemá v sériovém ani závodním programu Peugeotu žádné praktické využití, ale svou výstředností a celkovými tvary dobře slouží k tomu, aby svedla pozornost ke dvěma velkým novinkám, jež se ve výrobě do několika let objeví.Tou první z nich je předek karosérie, který je nápovědou o tvarech budoucího modelu 207, nástupce současné 206. V tak protáhlé a nízké siluetě se u řadového městského auta asi neobjeví, alespoň ne zpočátku u běžných nesportovních verzí, ale základní prvky designu a jejich proporce zůstanou v hrubých obrysech zachované.Druhou významnou novinkou je motor, v tomto případě napříč uložený řadový čtyřválec 1,6 l s turbodmychadlem. Jde totiž o první ukázku z celé série motorů, které se chystá skupina PSA (Peugeot a Citroën) společně vyrábět s BMW. V případě 20Cupu má motor šestnáctiventilovou hlavu se dvěma vačkami, výkon 170 koní a točivý moment 240 Nm. Mimo jiné se tento motor objeví i v příštím Mini Cooperu a dalších malých autech od PSA. Zatím ale není jisté, jaký výkon bude v jednotlivých modelech mít. Je pravděpodobné, že budoucí Cooper S bude ještě silnější. Už dnes si můžete přímo z továrny objednat Cooper S Works s výkonem 210 koní.  Současný Mini Cooper S má s kompresorem ze stejného objemu 170 koní a 220 Nm.  Koncept 20Cup váží méně než 500 kg a Peugeot ho vyrobil ve dvou verzích s odlišným zbarvením. Kola mají na obou koncích průměr 18 palců a nezvyklé rozměry 210/65 vpředu a 377/71 vzadu. Převodovka je šestistupňová a sekvenční, řadí se pomocí pádel pod volantem.  Na konceptu bude podle Peugeotu založený také okruhový speciál, i když na rozdíl od něj půjde o klasické čtyřkolové závodní auto. Přesto od něj odkouká řadu věcí, mezi které bude pravděpodobně patřit karbonová konstrukce karosérie, řešení aerodynamických prvků, sekvenční převodovka a také nízká a ostrá silueta.

Peugeot 407 Coupé

Nové kupé navazuje na design Peugeotů 407 ve verzích sedan a kombi. Snahou Peugeotu bylo nabídnout až čtyřem cestujícím sportovní svezení v autě se zajímavým designem a prostorným interiérem. Karoserie Peugeotu 407 Coupe je 4815 mm dlouhá, 1868 mm široká a necelých 1,4 metru vysoká. Rozvor je 2720 mm dlouhý, do kufru se vejde 400 litrů zavazadel. Oproti ostatním 407 byla příď snížena o 10 mm a záď o 23 mm. Interiér bude prostornější než ve 406 Coupe.Zákazníci mohou volit ze tří motorů, z nichž dva budou benzínové. Základním motorem v nabídce bude benzínový čtyřválec 2,2 litru s proměnným časováním sacích ventilů, výkonem 160 koní a točivým momentem 220 Nm, přičemž 92 procent maxima je dostupných v rozsahu 2000 až 5500 otáček. Peugeot 407 Coupe vybavený tímto motorem zrychlí z nuly na stovku za 9,2 s a dosáhne maximálních 222 km/h. Výrobce udává kombinovanou spotřebu 8,7 l/100 km. Dynamické svezení pak nabídne třílitrový šestiválec s výkonem 210 koní a 290 Nm, který sprintuje za 8,4 s, jede až 243 km/h a spotřeba v kombinovaném režimu dosahuje 10,2 l/100 km.Třetím motorem je šestiválcový turbodiesel 2,7 litru vybavený filtrem pevných částic se servisním intervalem prodlouženým na 210 000 km. Výkon motoru HDi je 205 koní, točivý moment vrcholí na působivých 440 Nm. Pokud jde o zrychlení, turbodiesel s hodnotou 8,5 sekundy nijak nezaostává za třílitrem a nejvyšší rychlost 230 km/h také není špatná. To vše při přijatelné spotřebě 8,5 l/100 km. Všechny verze Peugeotu 407 Coupe budou vybaveny šestistupňovou převodovkou. Základní motor 2,2 litru manuální, třílitr buď manuální nebo automatickou a turbodiesel pouze automatickou. O brzdění se u všech verzí postarají kotouče o průměru 330 mm vpředu a 290 mm vzadu. Nechybí ani systémy aktivní bezpečnosti ESP, ABS, brzdový asistent EBA, kontrola trakce ASR nebo kontrola stability CDS.Základní cena 407 Coupe by měla začínat pod hranicí jednoho milionu korun.

Peugeot Moovie

S tímto konceptem ve tvaru vajíčka vyhrál portugalský student Andre Costa designérskou soutěž pořádanou Peugeotem.

Peugeot 206 sedan

Třiprostorová dvěstěšestka je určena pro méně rozvinuté trhy a reaguje na konkurenční Logan.

Peugeot 1007 RC

Sportovní verze malého minivanu 1007 s bočními posuvnými dveřmi.

Porsche

Premiéry: Cayman S, facelift Cayenne

Porsche Cayman S

Svým pojetím malého dvoumístného kupé s pevnou střechou se Cayman zařadí velikostí a výkonem přesně mezi 911 a Boxster, i když s motorem umístěným uprostřed bude mít chováním blíž k Boxsteru. Řada natěšených fanoušků si od jeho pevné a kompaktní karosérie, uprostřed umístěného a silného motoru a širokého rozchodu kol slibuje jedno z nejlepších svezení od Porsche za poslední desítky let.Do prodeje se jako první dostane silnější verze Cayman S, ale po vzoru 911 i Boxsteru se později objeví i méně výkonné základní provedení.Cayman S bude mít přepracovaný ležatý šestiválec s objemem 3,4 litru, výkonem 295 koní a točivým momentem 340 Nm. Poprvé se u nižší řady Porsche objevuje i variabilní časování ventilů, díky kterému se drží točivý moment na vrcholné hodnotě v rozpětí 4400 až 6000 otáček.Silná verze Boxsteru má pro srovnání objem 3,2 litru, výkon 280 koní a točivý moment 320 Nm.Z Boxsteru S byla převzatá šestistupňová ruční převodovka, která prošla dodatečnými změnami pro rychlejší řazení a zkrácení dráh páky. V nabídce bude i známý pětistupňový Tiptronic s ovládáním pomocí kolébkových přepínačů umístěných na ramenech volantu. Také Tiptronic se objeví v nové podobě přizpůsobené přímo charakteru Caymanu a s pomocí přepracované ovladací elektroniky a hydraulického voliče má fungovat hbitěji než v minulosti. Cayman S bude z ručním řazením zrychlovat z nuly na sto za 5,4 sekundy a dosáhne nejvyšší rychlosti 275 km/h.Zadní kapota má stejně jako u 911 zabudované malé křídlo, které se vysouvá nahoru se vzrůstající rychlostí. Díky motoru umístěnému uprostřed má Cayman dva úložné prostory, vpředu s objemem 150 litrů, vzadu dokonce 260 litrů. V základní výbavě Caymanu S budou osmnáctipalcová kola a klasické brzdy. Stejně jako u nového Boxsteru se však v příplatkové nabídce objeví i keramické brzdy PCCB. S novou řadou 911 a Boxsteru bude Cayman sdílet i příplatkový systém aktivního odpružení PASM se snížením podvozku o 10 mm a dvěma režimy chování (normal a sport). Známá je už i cena verze S na německém trhu – 58 529 eur. V ČR lze u Caymanu S očekávat základní cenu kolem dvou milionů korun.

Porsche Cayenne facelift

Cayenne potřebuje omladit, aby mohl držet krok například s novým Audi Q7.

Renault

Premiéry: koncepty Egeus a Clio Renault Sport, sériové Clio

Renault Egeus

Renault vydává vlastní představu o luxusním SUV za koncept, ale podle propracovanosti projektu půjde toto auto pravděpodobně do výroby. Egeus je SUV, které díky svým tvarům nabídne prostorný a luxusní interiér sedanu. Tvůrci označují Egeus jako kombinaci elegance a sportovního ducha, výkonu a solidnosti.Design auta v barvě Cythére Blue (evokující podmořský svět) navazuje na předchozí koncepty Wind a Fluence. Egeus je dlouhý 4700 mm a jeho rozvor činí 2900 mm. Hmotnost dosahuje 1950 kg. Dlouhá kapota není přerušena maskou, což umožňují otvory sání umístěné pod předními světly. Linie kapoty navazuje na čelní sklo a zaoblenou střechu. Víko kufru je rozdělené na dvě části – na horní výklopnou stěnu a spodní sekci poháněnou motorem, po níž lze snadněji naložit náklad. Koncept Egeus je vybaven 22-palcovými koly, jichž se v produkční verzi zřejmě nedočkáme.Interiér oplývá luxusem díky čtyřem samostaným sedačkám čalouněným béžovou kůží, modré kůži na jiných místech a hodnotným materiálům na přístrojové desce. Díky absenci středového sloupku mají pasažéři usnadněno nastupování na zadní sedadla. Při otevření dveří se navíc sedadla sníží a natočí. Kliky dveří nenarušují linie karoserie, protože optické senzory zaznamenají přiblížení ruky a o několik centimetrů se vysunou.Studii Renault Egeus pohání šestiválcový třílitrový turbodiesel s výkonem 250 koní a točivým momentem 550 Nm, který přenáší na všechna kola sedmistupňová automatická převodovka. Elektronický systém kontroly trakce dokáže rozdělovat točivý moment mezi přední a zadní kola v rozsahu 0-100 procent.Přední světlomety vyvinula firma Valeo a vybavila je vyspělou technologií LED, která má delší životnost než současné zdroje, vyzařuje světlo podobné dennímu a automaticky se přizpůsobuje podmínkám v provozu.

Clio Renault Sport

Nový příspěvek se představuje zatím jako koncept Clio Renaultsport a jeho úkolem je demonstrovat potenciál sportovního oddělení značky a využít současných úspěchů ve Formuli 1. Sportovní Clio dostalo speciální červený lak a karoserii doplněnou o prvky zvýrazňující jeho dynamickou povahu. Aerodynamiku vylepšují kromě sníženého podvozku také přední a boční spoilery, za předními koly nalezneme otvory, které snižují turbulence v podbězích a lépe odvádějí teplo z motorového prostoru. Pod zadním nárazníkem najdeme dokonce difuzor, v tomto segmentu použitý poprvé, jehož úkolem je optimalizace proudění vzduchu s cílem zvýšení přítlaku, takže odpadá potřeba střešního spoileru. Navíc, dvojité výfukové potrubí kvůli dalšímu zlepšení účinnosti vyúsťuje v kanálech difuzoru.Přední masku a mlhovky obkloupují chromované rámečky. Z bočního pohledu Clio zkrášlují výrazná osmnáctipalcová kola se sedmi paprsky a pneumatikami o rozměru 215/40. O dostatečnou schopnost brzdit se starají vrtané kotouče Brembo o průměru 330 mm vpředu a 280 mm vzadu, obepnuté červenými třmeny.V interiéru se nešetřilo červenou a šedou kůží, která je použita na sedadlech, přístrojové desce i dveřích. Sportovní volant je potažený kombinací černé a červené kůže, nechybějí ani sportovní hliníkové pedály nebo přístroje s bílým podkladem. Prosvětlenosti interiéru přispívá panoramatické okno.Renault prozatím nevypustil jakékoliv informace o motoru. Jisté je, že dostane benzínový atmosférický dvoulitr od Renault Sport Technologies a můžeme se spolehnout, že nebude mít méně než 182 koní, které nabízela dosavadní verze, předpokládaný výkon ale pravděpodobně stoupne na úroveň 190 až 200 koní. Na trh přijde v první polovině příštího roku.

Renault Clio

První generace Clia přišla na svět v roce 1991 a stala se prodejním hitem. Neméně úspěšná byla i druhá generace, která zakončuje svou modelovou životnost teprve nyní, kdy bude nahrazena zcela novým modelem. Renault tedy za čtrnáct let vystačil s pouhými dvěma generacemi Clia, i když si při tom pomáhal průběžnými facelifty. To je sice úctyhodné, ale vzhledem k dnešní konkurenci a životním cyklům je právě vhodná doba na nástup nové řady.Ze zveřejněných snímků vyplývá, že se Clio vzhledově povedlo a mohlo by na důležitém trhu s malými auty pořádně zamíchat kartami. Design navazuje na styl Méganu a Scénicu, vypadá docela sebevědomě a tváří se dospěle. V nabídce bude Clio s třídveřovou i pětidveřovou karosérií.Pohánět ho budou benzínové motory o objemech 1,2 l (55 koní), 1,4 l (98 koní) a 1,6 l (115 koní). Vznikne i ostrá verze RS s dvoulitrem o výkonu 192 koní, ale k té budou zájemci asi přistupovat více jako k samostatnému modelu od Renault Sportu, než jako k součástí základní řady. Naftovému provedení poslouží i známé čtyřválcové turbodiesely 1,5 litru ve výkonových verzích 70, 80 a 105 koní.

Saab

Premiéra: facelift 9-5

Saab 9-5

Saab 9-5 se vyrábí již od roku 1997, takže se vzhledem k dnešním poměrům blíží ke konci životního cyklu. Naštěstí pro Saab, který se zmítá v ekonomických problémech, nelze původní karoserii upřít nadčasovost designu.Faceliftovaný model 9-5 se představí v provedeních sedan i kombi. Kompletně se změnil vzhled přídě, která našla inspiraci v konceptu 9x. Vzhledem ke staršímu datu vzniku 9-5 se úpravy dotkly také interiéru, kde najdeme novou přístrojovou desku a hodnotnější materiály. Saab 9-5 dostane i nové motory, na vrcholu nabídky bude tradiční Aero s výkonem kolem 260 koní.

SsangYong

Premiéra: Kyron

SsangYong Kyron

Pětimístné SUV přijde v prvním čtvrtletí 2006 s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 140 koní.

Škoda

Premiéra: Octavia RS

Škoda Octavia RS

Kromě silnějšího motoru s přímým vstřikováním  přijde nové RS i s nabídkou svěží palety metalických barev – závodní modrá, žlutá Sprint nebo červená Corrida, stříbrná diamantová metalíza a perleťová černá magická. O motoru v novém RS se toho za posledních několik let napsalo hodně. Od nástupu Golfu GTI páté generace ale bylo jasné, že RS dostane právě jeho dvoulitrový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem. Motor má pro snížení spotřeby přímé vstřikování benzínu a dosahuje výkonu 200 koní a točivého momentu 280 Nm, které nabízí v rozsahu 1800 až 5000 otáček. Pokud jde o jiné motory než 2,0 TFSI, proslýchá se, že Škoda zvažuje i zavedení silné turbodieselové verze po vzoru chystané variace Golfu GTI. Silné naftové motory se objeví i v ostatních modelech od Volkswagenu a s jistotou se s nimi počítá například pro Passat. V oficiálně nepotvrzených informacích figuruje i zkušební prototyp Octavie RS s třílitrovým šestiválcem Audi. Tato kreace však jistě vznikla spíše pro pobavení vývojového oddělení než jako nástin reálného modelu. Stejně jako v případě první Octavie RS bude i nová generace nést nálepku nejrychlejší a nejvýkonnější sériově vyráběné škodovky. Na stovku zrychlí za 7,3 sekundy a dosáhne nejvyšší rychlosti 240 km/h. Hodnoty u kombi jsou nepatrně horší: zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 7,5 s, maximální rychlost činí 238 km/hod.

Suzuki

Premiéra: Grand Vitara

Suzuki Grand Vitara

Nová generace Grand Vitary, která se představí ve Frankfurtu, na odstranění minulých nedostatků pořádně zapracovala. Nové auto dostalo atraktivnější design, jemuž se však dá vyčíst určitá podobnost se současnou Toyotou RAV4. Karoserie je delší a širší než u předchůdce, přičemž nabízí prostornější a moderně působící interiér. Grand Vitara bude k mání ve tří- i pětidveřové verzi. Obě provedení jsou široká 1810 mm, délka činí 4005 mm (resp. 4470 mm u 5D) a rozvor 2440 mm (resp. 2640 mm).Třídveřovou verzi pohání benzínová šestnáctistovka s výkonem 106 koní a 145 Nm. Pětidveřová Grand Vitara dostane zážehový dvoulitr (140 k, 183 Nm) a pro evropský trh nezbytný turbodiesel objemu 1,9 litru (130 k, 300 Nm) s kombinovanou spotřebou 7,7 l/100 km. Minimálně na americkém trhu se objeví zážehový šestiválec 2,7 litru (185 koní, 250 Nm). Suzuki zvolilo stálý pohon všech kol, který existuje ve dvou variantách: bud s jediným režimem, nebo možností volby ze 4 módů.Významný posun proti minulé generaci nastal také u bezpečnostní výbavy. Nově je ve standardu ABS, EBD, ESP, šest airbagů a tříbodové pásy na všech sedadlech.

Toyota

Premiéry: Yaris, RAV4, koncepty  Endo a i-unit

Toyota RAV4

Dočkáme se třetí generace auta, které v roce 1994 zahájilo boom kompaktních SUV a i přes zástupy pozdějších konkurentů se celá léta drželo mezi nejprodávanějšími modely této kategorie. Zatím o novém RAVu nejsou známy podrobnosti, ale Toyota slibuje větší požitek z jízdy, výbornou kvalitu, výkony, pokročilé technologie nebo prostornější interiér. Prodej RAV4 bude spuštěn na jaře příštího roku.

Toyota Yaris

Do segmentu malých aut vyšle Toyota nový Yaris, který byl navržen evropským designovým centrem ED2 v jižní Francii. Nová generace, působící mnohem dospělejším než předchůdce, nabídne vyšší úroveň komfortu a bezpečnosti. Výrobu Yarisu dostane na starost francouzská továrna ve Valenciennes, na trh přijde již v lednu.

Toyota Endo a i-unit

Pozornost kolemjdoucích mají přitahovat dva koncepty. Prvním je městské vozítko Toyota Endo, navržené evropským centrem ED2, druhým Toyota i-unit inspirovaná listem, nový přístup k lidské mobilitě a vztahu řidiče s okolím.

Volkswagen

Premiéry: Eos, Golf R32, Golf GT, Passat Variant, Jetta

Volkswagen R32

Pohánět jej bude vidlicový šestiválec 3,2 litru s výkonem 250 koní, spojený s šestistupňovou manuální převodovkou, volitelně pak s dvouspojkovou DSG. Špičkový Golf je vybaven systémem stálého pohonu všech kol 4MOTION. I díky němu zvládne zrychlit na stovku za 6,2 sekundy a dosáhnout nejvyšší rychlosti 250 km/h.Zepředu tento Golf poznáte podle hliníkového lemování předního nárazníku, dvojitých lamel v čelní masce a výrazného loga R32. V předním nárazníku také přibyly sací a chladicí otvory. Vzduch proudí kolem prahových spoilerů k zadnímu nárazníku, jehož černá část evokuje tvar difuzoru. Dvě kulaté koncovky výfukového potrubí ústí neobvykle uprostřed pod zadním nárazníkem.Osmnáctipalcová litá kola Zolder s dvaceti paprsky obouvají pneumatiky rozměru 225/40 a staví na odiv brzdové kotouče o průměru 345 mm vpředu a 310 mm vzadu, které jsou osazeny modrými třmeny. V interiéru najdeme sportovní sedadla, volant obšitý částečně perforovanou kůží, pedály s hliníkovým vzhledem a řadicí páku R32. Standardní výbava obsahuje například automatickou klimatizaci, bixenony, kompletní bezpečnostní prvky, audiosystém s deseti reproduktory nebo dešťový senzor. Nový Golf R32 se začne prodávat koncem září a jeho cena se začne odvíjet od 32 200 eur. Podle našeho odhadu bude činit základní cena R32 na českém trhu 1 až 1,1 milionu korun.

Volkswagen Golf GT

Turbodmychadlo a kompresor. Takhle divoké přeplňování měla naposledy Lancia v 80. letech v rallye skupiny B. V novém Golfu GT se představí inovativní benzínová čtrnáctistovka FSI Twincharger, která kombinuje výfukové turbodmychadlo s kompresorem. Motor dosahuje díky dvojitému přeplňování vysokého točivého momentu v nízkých otáčkách i přes nižší objem, který se však pozitivně projeví v nižší spotřebě paliva. Tento motor má výkon 170 koní a nejvyšší točivý moment 240 Nm v rozsahu 1750 až 4500 otáček. Golf GT jede s tímto motorem až 220 km/h a z klidu na stovku zrychluje za 7,9 sekundy při kombinované spotřebě 7,2 l/100 km, v mimoměstském cyklu výrobce udává dokonce pouhých 5,9 litru. V nízkých otáčkách, kdy klasické turbo nefunguje, zvyšuje točivý moment kompresor. Nad 3500 otáčkek s plně roztočeným turbem je naopak zbytečný kompresor a odpojí se. Točivý moment motoru 1,4 TSI neklesá pod 200 Nm od 1250 do 6000 otáček.Později se na trhu objeví i slabší verze se 140 koňmi a 220 Nm, která se ovšem nejprve objeví v Touranu počátkem příštího roku. Nový Golf GT bude k mání také s novým turbodieselem 2,0 TDI s výkonem 170 koní a točivým momentem 350 Nm, které nabídne mezi 1800 a 2500 otáčkami, což jsou momentálně nejlepší hodnoty mezi sériovými motory v dané kubatuře. Nejvyšší rychlost turbodieselového Golfu činí 220 km/h (stejně jako 1,4 TSI), sprint na stovku zvládne za 8,2 s a kombinovaná spotřeba se drží na skvělých 5,9 l/100 km. Oba motory jsou v Golfu GT standardně spojeny s šestistupňovou manuální převodovkou, na přání je k dispozici DSG se stejným počtem stupňů. 

Golf GT vychází z výbavy Trendline a od běžného Golfu se liší sportovním podvozkem sníženým o 15 mm, sedmnáctipalcovými koly BBS s pneu 225/45, šestnáctipalcovými brzdami z GTI, černou mřížkou chladiče s logem GT, nárazníky a dvojitou koncovkou výfuku. V interiéru najdeme tříramenný volant s logem GT, sportovní sedadla nebo ukazatel plnicího tlaku (u 1,4 TSI).

Volkswagen Eos

Nový Volkswagen vyjede jako kupé-kabriolet, tedy s pevnou skládací střechou. Nabídne místo čtyřem cestujícím, takže se postaví například proti Meganu CC, 307 CC, Volvu C70 a budoucímu Fordu na bázi Focusu. O pohon se postará obdobná škála motorů jako u Golfu a Jetty, vrcholem bude dvoulitrový přeplňovaný motor T FSI s výkonem 200 koní z Golfu GTI. Proslýchá se však, že do výroby půjde i ostrý model R36 s výkonem kolem 270 koní. Za zákazníky nový Volkswagen vyrazí už počátkem příštího roku.

Volkswagen Jetta

Nová Jetta, vyráběná v mexickém závodu Volkswagen ve městě Puebla, je dlouhá 4,55 m, tedy o 17,8 cm více než Bora. Také šířka 1,78 m je o 4,6 cm větší a výška vzrostla o 1,3 cm na 1,46 m. O 6,5 cm se prodloužil rozvor, konkrétně na 2,58 m.Pro novou Jettu je připraveno sedm motorů, čtyři zážehové a tři turbodiesely. Kromě základního motoru, kterým je šestnáctistovka 1.6/102 k, jsou všechny ostatní agregáty vybaveny systémem přímého vstřikování paliva (benzinu nebo nafty) do válců. Zákazníci budou moci volit zážehové 1,6 FSI/115 k, 2,0 FSI/150 k a 2,0 TFSI/200 k nebo turbodiesely o výkonech 105 k, 140 k a 170 k (nejvýkonnější verze přijde později).Motory TDI a Turbo FSI bude možno na přání kombinovat s dvouspojkovou převodovkou DSG. Šestistupňová automatická převodovka Tiptronic se bude na přání dodávat také do modelů poháněných zážehovými motory o výkonu 102 k a 150 k. Od podzimu 2005 budou motory TDI na přání vybavovány filtry pevných částic DPF.Cena Jetty s benzínovým motorem 1,6/102 k ve výbavě Trendline začíná na 537 000 Kč, verze s turbodieselem 1,9 TDI/105 k přijde na 605 600 Kč.

Volkswagen Passat Variant

Stejně jako A6 bude mít i Passat za příplatek elektrické vyklápění pátých dveří a také možnost rozparcelovat prostor pro zavazadla na menší sektory. Měřeno po spodní okraj zadních oken je objem kufru 603 litry, se sklopenými sedadly ale celkově až 1641 l. V porovnání s předchozí řadou je nová karosérie o 9,2 cm delší, 7,4 cm širší a 1,9 cm vyšší. Variant se bude prodávat ve čtyřech stupních výbavy a s celkem osmi benzínovými a naftovými motory, z nichž pouze jediný (základní 1,6 l, 102 koní) je převzatý z předchozí řady. Nejsilnější benzínový motor 3,2 V6 FSI bude spojený s pohonem všech kol 4MOTION. Za příplatek bude mít Variant po vzoru nových luxusních kombíků také hydropneumatické vyrovnávání světlé výšky zadní nápravy.Stejně jako u předchozí generace se i u nového modelu dá očekávat, že kombi bude prodejně mnohem úspěšnější než sedan. Doposud se pětidvěřových passatů prodalo po celém světě 4,3 milionu kusů. U nové řady bude poměr ve prospěch Variantu bezpochyby vycházet i z toho, že jde na první pohled o tvarově přijatelnější auto. Na německém trhu se Variant objevil 19. srpna se základní cenou 22 000 eur.

Volvo

Premiéra: C70

Volvo C70

Nové Volvo C70 se do prodeje dostane v prvním pololetí příštího roku. Kabriolet první verze C70 měl plátěnou střechu, ale nová C70 vyjede s moderní, velmi žádanou a praktickou pevnou třídílnou střechou. Toto řešení kombinuje výhody kupé i kabrioletu.V nabídce motorů budou tři známé řadové zážehové pětiválce. Dva z nich jsou atmosférické, mají shodný objem 2,4 litru a rozdílné výkony 140, resp. 170 koní. Vrcholnou verzí bude 2,5 litrový motor T5 s výkonem 220 koní a točivým momentem 320 Nm. Později přibude i 2,4 litrový pětíválcový turbodiesel s výkonem 180 koní.Výhodou C70 oproti některým konkurentům jsou čtyři plnohodnotná místa v interiéru. Konstrukce karosérie zajišťuje její mimořádně vysokou torzní tuhost, která je v porovnání s předchozím modelem C70 dvojnásobná. Pokud je střecha vozidla zvednuta, torzní tuhost se zvýší o dalších 10-15 procent. Novým bezpečnostním prvkem jsou nafukovací clony zabudované do dveří.Ty jsou umístěny ve dveřích a nafukují se směrem vzhůru. Clony se vyprazdňují pomalu a poskytují tak dodatečnou ochranu v případě převrácení vozidla. Volvo je v případě nové C70 velmi optimistické a předpokládá dvojnásobné zvýšení prodejů proti předchozí generaci.

 

autoweb.cz

13.9.2005 9:51

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist