Spalovacím motorům třikrát hurá. Volkswagen Tiguan v dieselu je nepolapitelný společník

Ačkoliv německá značka proklamuje elektromobilitu ve velkém, moc dobře ví, že slovní spojení „naftové auto“ bude fungovat pořád a jen tak z trhu nezmizí. A když ho spojíte ještě s nejvyšším výbavovým stupněm R-line, budete vzdychat blahem.
20240714_144818-1100x618.jpgCelá galerie 44 Zdroj: Sabina Sarkisovová

Jak asi všichni víme, Volkswagen Tiguan je kompaktní SUV, které němci poprvé představili v roce 2007. Jméno Tiguan vzniklo kombinací německých slov „Tiger“ (tygr) a „Leguan“ (leguán), což mělo symbolizovat sílu a všestrannost vozu. (pozn. ostatně, aby automobilka dostála názvu v současné generaci, vměstnala obrázky obou zvířat na skla u cestujících vzadu).

Jak šel čas s tygro-leguánem

První generace Tiguanu byla založena na platformě PQ46, kterou sdílela s Passatem B6. Tato generace se rychle stala populární díky svému kombinování vlastností suvečka a osobního vozu, což zahrnovalo vyšší posed, prostornost a robustní vzhled, spolu s dynamikou a pohodlím právě zmiňovaného osobáku. Tiguan první generace byl dostupný s širokou škálou motorů, včetně benzínových a dieselových variant aneb green deal v nedohlednu a nabízel také možnost pohonu všech čtyř kol.

Druhá generace Tiguanu přišla na trh v roce 2016 a inženýři ji nechali postavit na modulární platformě MQB, kterou používá i několik dalších modelů Volkswagenu. Logicky se této generaci dostalo opět další péče včetně modernizace designu, zvětšení a přinesla i  nabídku variant s delším rozvorem, známou jako Tiguan Allspace, která umožnila větší vnitřní prostor a možnost sedmi míst k sezení. Tento model se stal globálně úspěšným, dominoval hlavně v Evropě a Severní Americe. No a jak na tom bude nová generace Tiguanu, která je za nás opravdu povedená (s malinkými muškami)?

Vizuálně je dosti odlišný

Zvětšila se vlastně jen nepatrně, ale nabyla na výšce (4 mm), délce (30 mm) a robustnosti, hlavně díky vizuální změně ve formě atletičtěji tvarované kapoty. Obecně měli dřívější modely velké otevřené masky chladiče, což se postupem času mění snad u všech automobilů a VW s Tiguanem nedělá výjimku. Maska chladiče s přívody vzduchu se tedy posunula výrazně níž, v podstatě až do nárazníku a celý vršek zaujímá čumák s průhlednou příčnou „skleněnou“ lištou propojující oba dva světlomety. V naší verzi měla ledkový pásek a musíme říct, že to hlavně v noci působí velmi efektně. Ostatně tuto featuru známe už u jiných model VW, ale pořád nás dost baví. Logicky v závislosti na specifikace máte implementovány i různé druhy světlometů, takže díky R-line jsem si mohli u Tiguanu vyzkoušet matrixové ledkové světlomety IQ.LIGHT, které jsou schopny promítnout světelný koberec na jízdní pruh, po kterém jedete. Za nás jedna z funkcí, které si zaslouží velkou pochvalu.

Pohled ze strany pak napovídá lehkému zmohutnění a jakémusi zbotnatění, jakoby auto mělo ramena. A sloupek se více zkosil, stejně jako přední sklo, kliky se posunuly do nižší polohy, to pro nás menší je změna hodná kvitování a střecha utíká ještě dál přes spoiler.

Stejně jako předek, je i zadní partie propojená skleněnou podsvícenou lištou, což na specifickém designu Tiguanu jenom přidává.

Nám se oblý design nového Tiguanu líbí, i když u lidí vzbuzuje trochu více vášně. Ale jak to tam ve zdejším světě bývá, všechno je otázkou vkusu jednotlivce. Nikdy se nemůžete zavděčit všem.

Uvnitř je to pak hra čistoty a nových technologií. Prim hraje středový 15palcový displej infoinmentu. A přesně v tomto bodě budeme chválit. Rychlost připojení k Android Auto, stejně jako bryskní reakce na pokyny v nastavování jsou fakt radostí. Srdce nám stejně tak plesalo při jednoduchém vypínání start/stop systému a pouze dvou dotecích/pokynech pro vypnutí na upozornění překročení rychlosti. Díky bohu za ty dary… tedy kromě dotykové lišty na ovládání klimatizace.  Líbivé je i podsvícení interiéru a palubky před spolujezdcem, hraje to jakýmsi harmonickým pocitem.

Budeme se hádat?

Co už ale vyžaduje diskuzi o vhodnosti jsou dvě věci. A to volič automatické převodovky, který se přesunul ze středu tunelu pod volant a známe ho už od bratrských Škodovek, kde nám to k nim prostě sedí více a pak je tu ve středu jeden volič otočenho/dotykového charakteru, který právě u mladoboleslavské automobilky mají v počtu 3, ale zde se omezily na řešení ve stylu „single“. Díky němu můžete ovládat hlasitost, a po zmáčknutí vyměnit jízdní režimy, ale tak si nějak říkáme „proč“. Tohle by se přeci dalo vyřešit elegantněji. Ale to je právě ono. Proti gustu a když se to zákazníkům bude líbit, tak pro nás/za nás.

Naopak skvělá jsou sedadla – pohodlná, s příjemným vedením a s dostatkem místa pro nohy. A taky s možností spuštění masáže. Což se po únavném dnu nebo dlouhém cestování vždycky hodí.

Pod kapotu nejvyšší výbavy R-line se Tiguanu dostal dvoulitrový dieselový agregát s výkonem 193 koní a sedmistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech 4 kol. A v tomhle ohledu s tím bylo potřeba i počítat. Při kratších vzdálenostech (do 20 km), a v podstatě při jízdě pouze po okreskách s nižšími otáčkami, auto spíše prezentuje to pomalejší ze svého jména – leguán. Naopak vyšší vzdálenosti, šlapání na krk a vytáčení do vyšších otáček, znamená u tohohle tahouna radost z jízdy a tygří dravý způsob vyjednávání pozice na silnici. Na klasické dieselové chování (při prudší akceleraci se „nadechne“) si zvyknete a sžijete se s ním kdykoliv, protože pokud vás, jako nás, potěší spotřebou 6,5l/100 km, tak nebudete mít žádné námitky. A negativní slova nepoužijete ani při komfortu, který pocítíte u delšího cestování, protože stejně jako u Passatu či už zmiňovaných nových Škodovek, sem dospodu přistál nový adaptivní podvozek DCC Pro, který mění tuhost u jednotlivých kol samostatně a tak z auta dělá mnohem stabilnější koráb při zatáčkách, pohodlnější postel a preciznější stroj, co se týká stylu řízení. A tohle všechno nejsou pouze papírové údaje, ale tvrdá realita… a nezastaví vás ani 20palcová kola (i když my bychom volili menší).

Sluší mu táhlý klid

Nejlépe je Tiguanu na táhlých dlouhých úsecích vyčištěných od výmolů. Z logiky věci je na to nejlépe stavěný a v tu chvíli nepoznáte, že jedete. Bez legrace. Ta stabilita a pohodí je ohromující. „Klopýtne“ až na lehce rozbitých okreskách, ale to ta zmiňovaná velká kola. Skvělé je onen způsob, jakým vás Tiguan zapojuje do řízení – je lehké, ale přitom nepostrádá nic na svém dobrodružném charakteru.

Nový Volkswagen Tiguan určitě překvapil svým charakterem, který je určen řidičům, kteří mají rádi dobrodružství, stejně jako klid na palubě. Nicméně je též určen těm movitějším z nás. Námi testovaný model se se všemi příplatky dostal na cenovku 1 611 200 korun, a to už kousne málo smrtelníků.

29.7.2024 11:09| autor: Sabina Sarkisovová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist