autoweb.cz > Testy automobilů > Srovnávací test > Souboj generací: BMW X3 3.0d vs X3 xDrive30d
Souboj generací: BMW X3 3.0d vs X3 xDrive30d
Tak jsme se konečně dostali za volant nového BMW X3. Zatímco některé redakce už měly novou X3 pomalu v testech ojetin, nám se poštěstilo teprve na konci léta usednout za její volant. Od kolegů z jiných redakcí jsme slyšeli vesměs chválu, proto nás nové auto opravdu hodně zajímalo. Zajímalo nás ale také, jak moc se liší od minulé generace, takže jsme neváhali a půjčili si ještě ojetou X3 s třílitrovým dieselem, abychom měli přímé srovnání.
Když se podíváte do tabulky, je nový model bezpochyby úplně jinde. Je větší, má silnější motor, bohatší výbavu a samozřejmě i nižší „papírovou“ spotřebu paliva. A pak stačí otevřít dveře a rozdíl je opravdu ohromný. První generace BMW X3 skutečně nepatřila svým pojetím interiéru mezi prémiová auta a to je zřejmě oblast, na které se u BMW rozhodli zapracovat snad nejvíce. Změna je markantní a právě nové BMW X3 je to, ve kterém byste chtěli trávit dlouhé hodiny. Konečně to tu totiž vypadá jako v opravdovém prémiovém autě za jeden a půl milionu.
BMW X3 velká fotogalerie
Co je ovšem překvapivé, je určitý druh optického klamu. Když jsem totiž usedl za volant staré X3, měl jsem pocit, že sedím v o třídu menším autě – jako bych přelezl z Mercedesu GL do Škody Yeti. Jenže když jsme pak zaparkovali obě X3 vedle sebe, rozdíl nebyl tak velký. A to potvrzuje i tabulka – stará X3 je dlouhá 4569 mm a nová 4648 mm. Rozdíl nečiní ani 10 cm, přesto je uvnitř nového auta pocitově mnohem více místa – a to nejen vepředu, ale i vzadu.Přesto nelze říci, že by stará X3 byla vyloženě špatná. Skoro všichni její intiér kritizují, ale s odstupem času (a vzláště když zvážíte propad ceny ojetého auta) už není vnitřek první generace tak špatný a zdá se i celkem akceptovatelný. A navíc je odolný a celkem kvalitní. Ergonomie je po vzoru starších BMW jednoduchá a jasná. Prostě přijdu, otočím klíčkem, zařadím jedničku a jedu. V novém autě je mnohem více tlačítek, knoflíků, přístrojů a displejů. Působí mnohem komplikovaněji a například joystick místo klasického voliče automatické převodovky dokáže občas pěkně otravovat – zejména svojí pomalou reakcí a chodem bez odezvy. Nikdy tak přesně nevíte, zda jste zařadili D, nebo tam pořád máte neutrál. Stačí špatně a nedůrazně do voliče strčit a pak jen jako ňouma stojíte na místě na plynu a vytáčíte diesel naprázdno, zatímco za vámi lidé už troubí.
Toho se ve starém autě nedočkáte, protože je velmi srozumitelné a přátelské. A má manuál. Neotravuje pípáním a nechce po vás osmdesátkrát ověřit a potvrdit každý zamýšlený úkon – funguje zkrátka dobře jako německé auto. Jakmile jsme ale odjeli od myčky a vyrazili na místo focení, zjišťuji, jaký ohromný rozdíl je mezi oběma motory. Staré auto vlastně vůbec nejede.
Ještě před šesti lety byl výkon 204 koní a točivý moment 410 Nm z třílitrového šestiválcového dieselu naprosto v pořádku, ale dnes takových hodnot dosahují čtyřválcové dvoulitry. Nové auto má mnohem zajímavějších 258 koní a především masivních 560 Nm. Rozdíl je opravdu znát. Akcelerace staré X3 není špatná, ale je spíše taková vlažná, akceptovatelná. Nová X3 xDrive30d ale působí, jako by měla osmiválec – i díky poměrně horlivé automatické převodovce vystřelí z místa okamžitě a také pružné zrychlení na libovolný rychlostní stupeň je jako z jiného světa.Starší BMW X3 je takové rozvážnější, ale co ztrácí na hrubé síle, to vynahrazuje komunikací s řidičem. Nečekal bych, že skutečně mohlo nějaké SUV a také nejvíce kritizované BMW své doby být tak komunikativní. Řízení má sice mnohem pomalejší převod a musí se volantem otáčet více než v nové X3, ale má dobrou odezvu a vysílá do dlaní informace o zbývající trakci předních kol. Ničeho takového už se od nové X3 xDrive30d nedočkáte. Ve staré auto tak člověk velmi brzy získá důvěru a hned víte, co si můžete dovolit. U nového modelu trvá dlouho, než odhalíte meze přilnavosti a než zjistíte, kam až můžete s autem zajít. Nemusíme diskutovat nad tím, že samotné jízdní vlastnosti nového auta jsou o poznání lepší, ale stará X3 je více BMW – zaměstnává řidiče.
Posun je samozřejmě znát i na ochotě auta pomáhat a řešit krizové situace. Současné BMW X3 je překvapivě lehčí (stará X3 3.0d váží 1925 kg, nová X3 xDrive30d ukáže na váze 1875 kg) a také je mnohem jistější na brzdách. Staré auto potřebuje rovný povrch, aby zastavilo přesvědčivě. Stačí ale ťuknout do brzd v nájezdu do zatáčky nebo na rozbitém povrchu a budete mít najednou plné ruce práce. Sice tu máte stabilizační systém, rozdělovač brzdné síly a podobné samozřejmosti, ale moderní auto všechny problémy řeší mnohem rychleji, jemněji a citlivěji.Všechna ta elektronika ale občas leze i na nervy. Když jsme třeba obě auta fotili, nová X3 nám nedovolila popojíždět s otevřenými dveřmi, obtěžovala neustálým automatickým zamykáním a všemožným pípáním a hvízdáním. Staré auto poslouchalo na slovo a neodmlouvalo. A staré auto mi také přišlo komfortnější. Při ustálené klidné jízdě pracoval podvozek první generace X3 tiše a především mnohem zdařileji pohlcoval nerovnosti. Možná ale za to mohly i obyčejné pneumatiky s vysokým profilem. Nová X3 totiž jezdila na nízkoprofilových gumách run-flat a bylo cítit, jak neustále jemně vibruje a otřásá se. Tlumiče nové X3 sice kopírují silnici rychleji a přesněji, ale auto je příliš tuhé a v porovnání se starou generací nepůsobí vůbec komfortně, pokud nejedete po superhladké dálnici. U nového auta obtěžuje i valivý hluk, ale na druhou stranu, u starší X3 zase při vyšší rychlosti nepřeslechnete motor a hluk aerodynamický, takže při dálničních 130 km/h bude nové auto možná dokonce o kousíček tišší a příjemnější.Čím vás ale nové auto nepotěší, je spotřeba paliva. Silný diesel si vybral svou daň a jezdit za méně než 9 litrů v kombinovaném provozu je prakticky nemožné. Starý model, přestože v technickém průkazu najdete jiné hodnoty, se v reálném provozu spokojí s méně než 8 litry na 100 km a mimo město pak spotřeba dále klesala k výsledným sedmi litrům. Se silnější novinkou jsme se pak pod 8,5 litru už nedostali. No vidíte, a BMW udává kombinovanou spotřebu 8,4 litru na 100 km u starého auta a 6,0 litru na 100 km u nového. Nevěřte udávaným hodnotám spotřeby…
BMW X3 3.0d z roku 2004 ztratilo ze své původní ceny už více než milion korun, což nový model za milion a půl teprve čeká. Jestli ale bude po sedmi letech propad takový, to ukáže až čas. Nové auto je pochopitelně propracovanější, ale všechna ta elektronika na palubě vznáší otázku, jestli bude i po sedmi letech také spolehlivé a bezporuchové jako celkem primitivní a jednoduchá stará X3. Uvidíme.
Verdikt
Pravděpodobně čekáte obvyklé hodnocení, že „nové BMW X3 udělalo velký krok kupředu“ a že je to dobré auto. Mě spíše zaráží jedna věc. Ačkoli byla minulá generace X3 kritizována jako nepříliš dobré a takové nedotažené BMW, v přímém srovnání s tou novou není zas o tolik horší, pokud nebudeme auta hodnotit jen podle dynamického potenciálu. Přitom právě nová X3 je velmi dobré auto… Znamená to tedy, že jsou BMW už jen průměrné produkty, které se s každou novou generací nedokáží pořádně zlepšit? Věřme, že ne. Třeba se jen naše nároky snížily.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový šestiválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 2993 |
Kompresní poměr | 17,0 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 84,0 x 90,0 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 150 / 204 v 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 410 v 1500 - 3500 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 106 |
0-100 km/h (s) | 7,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 218 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 11,1 / 6,9 / 8,4 |
Objem nádrže (l) | 67 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4565 |
Šířka (mm) | 1853 |
Výška (mm) | 1674 |
Rozvor náprav (mm) | 2795 |
Provozní hmotnost (kg) | 1925 |
Zavazadlový prostor (l) | 480 |
Ceny | |
Cena testovaného vozu | přibližně 300 000 Kč |