autoweb.cz > Smart > Smart ForFour > Smart ForFour 1.0 71k (2015)
Smart ForFour 1.0 71k (2015)
Dynamika 6
Chování na silnici 7
Provozní náklady 6
Praktičnost 9
X-Factor 6
Celkové hodnocení 6.8
Radosti
Kompaktní rozměry, manévrovatelnost, interiér, kufr
Starosti
Vzhled (subjektivně), spotřeba
Smart, patřící pod křídla Mercedesu, resp. koncernu Daimler, je tady s další generací malého městského auta. Tohle je tedy ta větší verze, Smart ForFour, čtyřdveřová varianta s kabinou pro čtyři lidi a kufrem, který pojme víc než jen jednu aktovku. O tom všem ale až za chvíli, nejprve něco ke vzhledu, který zmiňuji i v úvodním hodnocení. Mně se Smart ForFour moc nelíbí a to zejména vím-li, jak moc mě vizuálně zaujal Renault Twingo, se kterým je Smart pokrevně spřízněný. Nicméně vzhled je na každém zvlášť, a tak tento aspekt sice zmiňuji, ale v zásadě nechávám být s vědomím, že vzhled sice prodává, ale nelze jej řadit do obecně měřitelné kategorie. A dodávám, že v námi zapůjčeném barevném schématu to Smartu docela slušelo, rozhodně byl na ulici nepřehlédnutelný a budil náležitou pozornost u kolemjdoucích.
Interiér
Kabina je překvapivě prostorná při kompaktních rozměrech vozu, přední sedadla jsou kolmá, pevná, bez výrazného bočního vedení, vzhledem k městskému zaměření jsou v pořádku. Přeskočím barevné vyvedení čalounění, které je na mne dosti divoké, ale neuráží mne, a zmíním schránky a odkládací prostory, které dokázaly pojmout veškerou drobotinu v zavazadlech (mobil, klíče, peněženku), jež sebou do města beru. Na zadní sedačky se vešli dva dospělí i dítě v autosedačce a kufr, ten je v rámci třídy dostatečně velký. A sklopíte-li zadní sedačky – což já jsem tedy nezkoušel, přiznávám, měla by se transportní schopnost vozu zásadním způsobem navýšit (kapacity od/do najdete dole v tabulce).
Oranžová barva může možná působit až agresivně, jistě ale vypadá neotřele
Volant jde dobře do ruky, nalevo od něj je velký otáčkoměr, středová konzola s ovládacími prvky je naopak dost utopená pod zorným polem řidiče, výhled z vozu do všech stran je vcelku dobrý a dívat se dá i nahoru, skrz prosklené střešní okno s clonou, která umí zastínit pronikající světlo, ale která by mohla být podle mého názoru robustnější.
Pohon
Pod kapotou Smartu pracoval v našem případě litrový tříválec s výkonem 71 koní v 6200 otáčkách za minuty a točivým momentem 91 Nm. Na městské pojíždění agregát stačí, nicméně jeho charakter vyžaduje vyšší otáčky a takový styl jízdy se pak promítá do spotřeby, kterou zmíním v dalším odstavci. Maximální rychlostí Smartu je 151 km/h – opět, do města více než dost, i když na rozjezdech by mohl být Smart živější, zrychlení z nuly na sto zvládá za 15,9 sekundy.
Spotřeba
Tak tedy spotřeba auta… Podle tabulek by si měl Smart říct o 4,8 litru benzínu ve městě, o 3,8 mimo městkou zástavbu a tedy o nějakých 4,2 /100 km v průměru. Já jsem jezdil s jinými hodnotami, pod plynem, ve snaze o svižnou (městkou) jízdu jsem se chvílemi blížil k desetilitrové hranici, jinak jsem se pohyboval kolem osmi litrů benzínu. Chápu proč – už jsem zmínil nutnost otáček, stejně jako vidím hmotnost pod jednou tunou jako kladnou záležitost, ovšem s plnou posádkou a plným kufrem (můj případ) už to může být třeba až 1400 kg. Pak logicky je litrový tříválec více namáhán a důsledek v oblasti spotřeby je zřejmý.
Ovladatelnost
Silné stránky Smartu… Poloměr otáčení pod sedm metrů, pohon zadních kol a tím pádem přední kola pouze pro řízení, navíc se schopností vytočení opravdu do strany? Paráda, Smart umí manévrovat ve městě, na parkovištích, umí se otočit do protisměru na úzké silnici, tady nelze autu nic vytknout. Mohu spílat vozu pro určitou jadrnost projevu motoru, pro divokost barev kolem dokola, pro vyšší spotřebu, pro určitou okatou snahu zakrýt příbuznost se základním modelem francouzské automobilky leckdy akcentující ekonomickou stránku auta jako zásadní, ale ovladatelnost? Na jedničku. Možná Smart narostl během let, ale stále je to auto, se kterým je městské prostředí velmi dobře prostupné.
V některých aspektech Smart svou příbuznost k Renaultu opravdu nezapře.
Verdikt
Na konec zmínka o ceně a pak verdikt. Smart ForFour s menším motorem můžete mít za 289500 Kč, s prostřední motorizací (71 koní) cena startuje na 293500 Kč. Námi testované auto bylo dovybaveno paketem Edition 1, tedy mělo za 90985 Kč navíc k základu řadu dalších a dalších prvků, třeba volant s multifunkčním ovládáním, nerezové pedály, a tak dále a tak dále – online ceník vám jistě napoví víc, pokud chcete zabít čtvrthodinku surfováním v síti.
Za mne autu nic moc nechybí. Jak už jsem naznačil, mám určitou osobní svízel s tím, že příbuzné Twingo se mi vzhledově moc líbí a Smart mne zaujal méně, volil bych tedy asi spíše francouzské auto. S trochou sebezapření umí Smart ForFour suplovat i jediné auto do rodiny, s pětistupňovou převodovkou a litrovým tříválcem ovšem není dálničním šampionem, nicméně mu nelze upřít to, že svou roli dopravního prostředku ryze do města zvládá velmi dobře.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový tříválec |
Palivo | benzín |
Plnění | atmosférické |
Zdvihový objem (cm3) | 999 |
Kompresní poměr | 10,5:1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 72,2 x 81,3 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | zadní |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 52/71 v 6000 |
Točivý moment (Nm) | 91 v 2850 ot./min |
0-100 km/h (s) | 15,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 151 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 4,8 / 3,8 / 4,2 |
Objem nádrže (l) | 28 / 5 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 3495 |
Šířka (mm) | 1665 |
Výška (mm) | 1554 |
Rozvor náprav (mm) | 2494 |
Provozní hmotnost (kg) | 975 |
Zavazadlový prostor (l) | 185 - 975 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 289 500 Kč |
Základní cena test. verze | 293 500 Kč |