Skomírající ženevský autosalon sloužil spíš jako muzeum supersportů. Novinek bylo pomálu, na projití stačily dvě hodiny

V Ženevě se vyhlásilo nové evropské Auto roku, ale kdo nedorazil, o nic nepřišel. Je klidně možné, že dříve slavná událost už se v roce 2025 třeba ani nevrátí...
pohled-na-ranni-autosalon.-lide-chybeli-1100x618.jpgCelá galerie 11 Zdroj: Martin Tomaides

Pojem „Ženevský autosalon“ už za poslední roky ztratil hodně ze svého jména. Už není tak prestižní a nablýskaný jako dříve a také už není zdaleka tak velký. Ale to neznamená, že stále nemůže nabídnout zábavu a vhled do blízké automobilové budoucnosti. Rozhodně už ale ve výrazně menším měřítku.

Vystavovat se do švýcarského města, ze kterého je vidět až na monumentální Mont Blanc, vydala vlastně jen hrstka tradičních velikánů. Nečekejte žádné BMW, Škodu či Toyotu, už vůbec ne třeba Lamborghini, Ferrari nebo další sportovní držáky. Zato se vyřádily značky, které jsou takřka doma.

A kdo nepřišel v první den včas, ten o leccos přišel. Úvodní událostí bylo vyhlášení evropského Auta roku, a to už v 8 hodin ráno. Stal se jím Renault Scenic E-Tech. Čistě elektrické SUV je historicky sedmým vozem značky, kterému se dostalo této pocty. Nedočkalo se mu ale naopak žádného extrémního potlesku, protože při pohledu na konkurenci bylo vidět, že někteří zástupci veřejnosti toto zvolení příliš nechápou.

Na prvním místě získal 329 bodů a o 21 bodů za sebou nechal nové BMW řady 5. O výsledku rozhodlo 59 novinářů z 22 evropských zemí, tu českou zastupoval novinář Jiří Duchoň. Ten volil tradiční německý sedan, který nakonec skončil na druhé pozici.

Návrat cvrčka po 28 letech

Nicméně méně mediální pozornosti a méně vystavovatelů nutně nemusí znamenat, že se není na co dívat. Největší pozornost mezi lidovými vozy poutal pravděpodobně nový Renault 5. Vůz, který se vrátil na trh po 28 letech a ačkoliv futuristickým retrodesignem a velikostí se podařilo navodit vzpomínky na historii tradičního vozu, pohon s minulostí nemá nic společného. Jde o čistý elektromobil a na silnici bude patřit určitě k těm nejroztomilješím vozům.

A koho by nudil exteriér, v interiéru bezpochyby podlehne jedné z vychytávek. Renault 5 E-Tech totiž nabízí v příplatkové výbavě proutěný košík, který dle fotoprezentace slouží jako držáček na čerstvou bagetu, jak jsme již psali v předchozím textu. Dovedete si představit něco víc francouzského?

A o vtip v žádném případě nejde, zájemci o výstřední pomůcku si držák mohli obratem zakoupit v obchodě s doplňky. Pro české zájemce jedno varování, lahváč se do něj nevejde.

Nový Spring i dakarská obluda

Trojici světových premiér si připravila stále aktivnější Dacia. Kromě už zaběhlého modelu Duster, který ve třetí generaci zhranatěl a díky velmi vydařenému designu (a pravděpodobně také slušné ceně) bude konkurenci ještě více zatápět, přichází také další verze drobného elektromobilu Spring.

Je nový navenek i uvnitř, váží méně než tunu a nabízí výkon 45 a 65 koňských sil. V poměru cena výkon mu žádný elektromobil zatím nemůže konkurovat. Z obou aut jsem měl příjemný pocit, Dacia jde hlavně po změně brandu nahoru, jak kvalitou, tak designem a minimálně Duster bude na českých silnicích trhákem.

Opakem sériových vozů pak byl mimozemsky vyhlížející model Sandrider, který je na rozdíl od Springu postaven do těch nejextrémnějších možných podmínek – na nejdrsnější závod světa, slavnou Rallye Dakar. Účastnit se ho bude už v roce 2025, a to za volantem s devítinásobným mistrem světa Sébastienem Loebem.

Sandrider se chystá používat během náročného tažení syntetické palivo vyráběné společností Aramco, design je uvnitř i navenek hodně založen na zpětné vazbě samotných závodníků. Zesílený rám z lehkých ocelových trubek, lepší rozložení hmotnosti či zkosení pro lepší viditelnost by na Dakaru měly hodně pomoci. Vzhledově navíc auto vypadá, že by si poradilo snad i při jízdě na měsíci.

Tohle není auto

V Ženevě se představilo také Microlino 2.0, vozítko, které nadchne každého, kdo nechce chodit pěšky, ale zároveň nemá zájem například o koloběžku. Však švýcarští výrobci této napodobeniny ikonického BMW Isetta prezentují svůj produkt slovy „This is not a car“, tedy „Tohle není auto.“

Jen dva a půl metru dlouhý produkt je sympatickým městským společníkem díky své skladnosti a čistému elektrickému pohonu. Uveze dvojici lidí, maximálku má díky 17 koňským silám stanovenou na 90 km/h a díky modernizaci lépe plní bezpečnostní standardy.

Ujet by mělo až 200 kilometrů a v Německu bude k dispozici za něco málo okolo půl milionu korun. Exkluzivita a pozornost okolí je v ceně již jistojistě zaručena. Na druhou stranu si nemyslím, že bych si z hlediska bezpečnosti chtěl sedat do něčeho, čemu se dveře otvírají dopředu.

Kimera nadchla, Lucid ukázal elektrickou budoucnost

Milovníky exotiky a limitek musela nadchnout prezentace modelu Kimera EVO 38, který je moderní vzpomínkou na osmedsátkovou legendu Lancia Rally 037. Nádherný zlatý sporťák zůstal jen tak trochu obrousil hrany, s modernizací to nepřeháněl a nechává tak žít odkaz slavného předchůdce. Vypadá prostě fantasticky.

Vozidlo, které se vyrobí v edici 38 kusů, navazuje na předchůdce EVO 37, který firma vyráběla v roce 2021. A cena? Pro EVO 38 zatím těžko dohledatelná. Ale předchozí verze stála zhruba 520 tisíc euro. Bez daně, pokud vás to zajímá.

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid přivezl například model Gravity, tedy luxusní sedmimístné SUV, které musí okouzlit někoho, pro koho je Tesla Model X moc obyčejná. Tenhle nápaditý mastodont používá neskutečně výkonnou 900 voltovou architekturu, jejíž pomocí by auto mohlo během 15 minut nabídnout přes 300 kilometrů dojezdu. Papírově auto slibuje přes 800 koňských sil a zrychlení na stovku za 3,5 sekundy.

Designově připomíná velké SUV již několik let prodávaný sedan zvaný Air, avšak žádnou tvarovou extravaganci čekat nemůžeme. Aerodynamika je klíčová, takže i tady se připravme na hladké a čisté linie. Uvnitř vládne moderní pořádek, obrazovky a prostornost. Kdo si připlatí, nebude litovat.

Čínský Defender je impozantní

Majestátní SUV přivezl také čínský koncern BYD (Build Your Dreams), a designová podobnost modelu U8 s Land Roverem Defender je jistě čistě náhodná. No nic. Termín „prémiové“ se tady skutečně nabízí, to je jasné už na první pohled.

Přes 5,3 metru dlouhý a 1,93 metru vysoký automobil je čistě elektrický, uvnitř nabízí například 22 reproduktorů či obrazovky nejen před řidičem, ale také spolujezdcem. O pohon se starají například čtyři elektromotory, výkon na každém je 220 kW, takže celkem přes 1000 koní. Brodivost dosahuje více než jednoho metru, ale těžko říct, jestli tohle opravdu s vozem ceněným v přepočtu na 3,3 milionu korun bude někdo zkoušet. Přesto jde o impozantní dílo, který stojí za to vidět na vlastní oči.

Druhé patro potěší oko

Pro potěchu oka se v Ženevě objevilo množství sportovních vozů minulosti i současnosti. Jen hodnota sekce zvané Adrenaline Zone, která byla v horním patře, činila určitě více než miliardu korun.

Byli v ní zástupci současných dní, jako například Aston Martin Valkyrie, Pagani Huayra či McLaren Speedtail, ale také osmdesátkové legendy jako Porsche 959, Lamborghini Countach, Ferrari F40 a McLaren F1 GTR známý z Le Mans. Kdyby tak někdo dokázal spočítat, kolik plakátů těchto strojů se po světě prodalo…

Samozřejmě došlo i na starší modely, epické Lamborghini Miura, strašidelně velké Bugatti Type 41 Royale s osmiválcovým třináctilitrem, které se vyrobilo jen v sedmi kusech, Maybach Zeppelin DS 8, Jaguar XK 120, Ferrari 500 Superfast, Facel Vega Facel II, Talbot-Matra Rancho… Zkrátka průřez automobilovou historií.

Kam se bude dál tento průmysl ubírat je ve hvězdách, v Ženevě stále bylo co vidět, ale přesto si troufám říci, že budoucnost kdysi slavného veletrhu je hodně nalomená. Seznam vystavovatelů byl extrémně krátký, možná jsme tu byli naposledy…

2.3.2024 7:05| autor: Martin Tomaides

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist