autoweb.cz > historie > Škodu Fabii sedan kdysi postavilo i Porsche. Našli jsme auto, na které už všichni zapomněli
Škodu Fabii sedan kdysi postavilo i Porsche. Našli jsme auto, na které už všichni zapomněli
Levné malé sedany nejsou zrovna nejpopulárnější volbou v našich končinách, ačkoliv čest některým výjimkám. Namátkou Škoda Fabia sedan, Renault Thalia nebo Dacia Logan se těšily slušné popularitě, především díky nízké ceně, ačkoliv co do designu to nebyla úplně radost na ně pohledět.
Ačkoliv na našem trhu je tento druh auta na ústupu, stále se na světě najdou končiny, kde to frčí, především na chudších východních či asijských trzích. Namátkou třeba Turecko je velkým odbytištěm malých sedanů.
V roce 1994 navíc vzniklo tohle bizarní auto, které mělo ambice motorizovat pořádný kus světa, konkrétně Čínu. Za jeho vznikem nestojí žádná mainstreamová značka, ani žádná čínská (tehdy ještě automobilový průmysl v Číně byl v plenkách), ale luxusní značka, se kterou si lidové vozítko rozhodně nespojíte. Trochu škodolibě maximálně tak Brouka. Ano, bylo to Porsche.
Další články o Porsche
Důležité je připomenout si kontext té doby. Stuttgartská značka před 30 lety rozhodně nebyla tam, kde je dnes, kdy se těší finančnímu zdraví. Tehdy byla na pokraji bankrotu.
Ikonický model 911 se sice prodával dobře, ale další modely jako 928 nebo 968 přidělávaly automobilce spíš starosti. Boxster byl v nedohlednu a dojná kráva v podobě Cayenne, která značce zajistila dnešní stabilitu, přijela až o osm let později.
Levné auto pro Čínu
Mezitím měla vlastní problémy i čínská vláda. Její země se nacházela uprostřed průmyslové revoluce a obyvatelé se začali dožadovat cenově dostupných vozidel. Místo toho, aby Číňané hledali vlastní řešení, obrátili se na západ a vyhlásili výběrové řízení.
Zadání bylo jednoduché. Nový vůz musel být levný, úsporný, schopný přepravit pět osob a musel se vyrábět přímo v Číně ve spolupráci se společností First Automotive Works. Měla to být obdoba čínského lidového vozu.
Podívejte se na videotest ojeté Dacie Logan
Jak se k tomu přichomýtlo Porsche, které mělo se svým portfoliem luxusních sportovních vozů daleko k lacinému sedanu? Mělo v rukávu trumf v podobě dceřiné společnosti Prosche Engineering, která často vypomáhala dalším automobilkám při vývoji aut, namátkou třeba Audi RS 2 Avant nebo první generace SEATu Ibiza.
Dalším faktorem byl obrovský potenciál, který skýtal trh s víc než miliardou obyvatel. A tak se daly věci do pohybu. Porsche se do toho pořádně obulo a stvořilo koncept za pouhé čtyři měsíce.
Práce konzultovala s místními podnikateli a novináři, aby si udělala co nejlepší představu o tom, jak by měl lidový vůz pro Čínu vypadat. Dokonce si přivezla i několik čínských inženýrů.
Porsche C88
Tak vznikl vůz s názvem Porsche C88. Na první pohled to nebyl žádný fešák, ale účel světil prostředky. Počítalo se i se snadnou adaptací na případné karosářské varianty kombi a pickup.
Vůz na sobě vůbec nedával znát, že se jedná o Porsche. Nenesl žádný znak Porsche, místo toho se pyšnil logem v podobě trojúhelníku se třemi polokoulemi, které symbolizovalo čínskou politiku jednoho dítěte.
Tu podporovala i pouze jediná dětská sedačka vzadu. Číslo 88 potom symbolizovalo v čínské kultuře šťastnou osmičku.
O pohon se měl starat čtyřválec o objemu 1,1 litru s výkonem od 48 do 68 koní. O rychlost tu ale nešlo, hlavními aspekty vozu měla být nízká hmotnost pod jednou tunou a průměrná spotřeba o hodnotě 4,8 l/100 km.
Pohádka se nekoná
Porsche samozřejmě nebylo jediným adeptem na stavbu čínského lidového vozu. Ve hře byly i značky jako Mercedes-Benz, Chrysler nebo Ford.
Kdo nakonec vyhrál? Jak jistě tušíte, Porsche to nebylo, to byste o tomto voze slyšeli určitě dřív. Nakonec však zakázku nedostal nikdo, jelikož čínská vláda projekt úplně zrušila.
Porsche nakonec nechtělo promarnit čas a odvedenou práci na konceptu C88, a tak vůz nabídlo různým indickým investorům. Nikdo ale neměl zájem.
Zůstalo tedy u jediného vyrobeného konceptu, který dnes odpočívá ve stuttgartském muzeu značky. A je tak jediným odkazem na dobu, kdy se Porsche pokusilo prorazit s naprosto opačným druhem auta, než vyrábí – levným lidovým vozem.