„Sachsen Classic patří tradičně k nejpopulárnějším veteránským rallye v celé Evropě. Velmi se těšíme na letošní soutěž, protože pro Škoda Auto je účast na Mille Miglia východu vždy hlavním bodem sezóny. Letos startujeme s pěti vozy ze Škoda Muzea – vybrané vozy patří k ikonám značky a reprezentují jednotlivé fáze naší bohaté historie,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí Škoda Muzea v Mladé Boleslavi.
Tým Škoda Classic tentokrát tvoří celkem sedm posádek, mezi nimi jsou také dva vozy vyslané importérem vozů Škoda v Německu. Konkrétně jde o model Škoda 110 R z roku 1978 a legendární vůz Škoda 130 RS (1976).
Škoda 130 RS patřila koncem 70. a začátkem 80. let k nejúspěšnějším soutěžním a okruhovým vozům své třídy. V roce 1977 získala titul ve své třídě v Rallye Monte Carlo a v roce 1981 pak i titul v Mistrovství Evropy cestovních vozů v hodnocení značek.
Dalších 5 vozů patří do sbírek Škoda Muzea v Mladé Boleslavi. Nejstarším z exponátů bude Škoda RAPID OHV „Dálnicový“ (1940), v aerodynamickém tunelu optimalizovaný speciál z jen asi stokusové série (1939-1941). Šestnáctistovka o výkonu 42 koní (31 kW) stačí k dosažení rychlosti až 120 km/h.
Čtěte také: Škodovka se ohlíží po úspěších na nejslavnější rallye světa, které se účastní už od roku 1912
Ve startovním poli se jistě neztratí ani elegantní Škoda 1101 „Tudor“ Roadster (1948) s karoserií ze závodu ve Vrchlabí, kde byl vůz zkompletován 2. října 1948 na objednávku Úřadu předsednictva vlády.
Následující éru vozů Škoda s motorem vzadu samonosné karoserie připomene nadčasově elegantní provedení Škoda 1100 MBX DeLuxe (1969), které po stažení bočního prosklení bez obvyklého sloupku nabízí posádce nerušený výhled do krajiny. Jedenáctistovka o 51 koních (38,2 kW) spolu s hmotností kolem 800 kg stačí na tempo až 127 km/h.
Kupé Škoda 110 R (1971) ze sbírky Škoda Muzea je jedním z posledních vyrobených kusů prvního modelového roku. Sportovně laděný dvoudveřový automobil patří k perlám historie automobilky z Mladé Boleslavi. I díky dvojitému karburátoru dokáže jet lehké a snadno ovladatelné kupé nejvyšší rychlostí 145 km/h.
Svižný je i sedan Škoda 120 GLS (1978) s vrcholnou výbavou Grand de Luxe Super a výkonem 58 k (43 kW), nabízející komfortní cestování rychlostí až 150 km/h. Exemplář z dubna 1978 pochází od prvního majitele a od loňska úspěšně reprezentuje Škoda Muzeum na veteránských podnicích doma i v cizině.
Populární soutěž Sachsen Classic patří k tzv. setinovým rallye: o úspěchu nerozhoduje rychlost, ale přesnost a pravidelnost jízdy. Ve čtvrtek 18. srpna minutu po poledni vyrazí první z nich na trať z centra saského Cvikova, kde zároveň bude cíl úvodní 95kilometrové etapy.
V pátek účastníci soutěže zavítají i na území České republiky. Nemohou přece vynechat malebné okolí zámku Kynžvart, kde budou k vidění po 11. hodině, oběd v pivovaru Chodovar, hrad Loket či stoupání na hřeben pohraničních hor, který překročí na Božím Daru – a po 254 kilometrech projedou cílem druhé etapy v německém Oberwiesenthalu.
Na třetí den „naordinovali“ organizátoři dědečkům automobilům další vydatnou porci, a to 233 km Krušnými horami. K polednímu se vozy budou pohybovat kolem saského zámku Augustusburg s přední evropskou sbírkou historických motocyklů.
V odpoledních hodinách, po absolvování celkem 582 kilometrů projedou klasické vozy rallye Sachsen Classic za opětování nesčetných pozdravů z řad nadšených diváků lemujících trať, cílem před radnicí v dalším tradičním městě automobilů – Saské Kamenici.